Marmot Nusku

Info om Marmot Nusku?

Hej!
Skaffade just ett Nusku och har utan framgång letat efter omdömmen från användare. Fick en hastig titt på det när vi slog upp det i butiken och det verkar vara fyllt med smarta lösningar. Specifikationen ser ut att vara i klass med tex. Hillebergs Staika, även om Nusku:s absider behöver stakas ut med några markpinnar:
Material yttertält: 40D Nylon Ripstop, Silicon/PU, 5.000 mm, (helt tejpat)
Material golv: 70D Nylon (210T), PU, 10.000 mm, (helt tejpat)
Material innertält: 40D Polyester Ripstop, uncoated, B/R
Mått: 230 x 100 + 165 + 70 x 115 cm
Innermått: 220 x 165 x 105 cm
Antal ingångar: 2 st
xlpicture.asp

Är det någon av er som har synpunkter på tältet, bra som dåliga, att rapportera?
Paddlar och långcyklar mest och funderar nu på om jag behöver behålla mitt Hilleberg Unna!
 
Senast ändrad:
Köpte mitt Marmot Nusku i början av sommaren, och har sedan dess haft det på semester i sverige (mestadels campingar) samt på tur med cykel i fjällen.
Är i huvudsak mkt nöjd, bra med 2 absider då vi har varit två personer med packning och blöta strumpor :)
Absiderna kräver dock 2 pinnar vardera.
Känns rymligt invändigt, även för två pers med lite packning i tältet. (jag är 183 cm)
Bra med takfästen, och dom tål att belasta!

En nackdel som jag ser det är väl vikten (3,6kg) samt att jag upplevde packvolymen ganska stor!
Funkade bra för mig då vi var 2st, tack vare att vi kunde spänna tält och sovsäck på cyklarna.
Har funderat på att köpa en kompressions påse till tältet för att minska volymen litegrann.

Men i stora drag ett mkt bra tält för två personer, om man nu inte jagar gram förståss ;)
 
Erfarenhet ifrån första användandet

På det stora hela nöjd kund. Ville egentligen köpa Staika (för att vara med i inne-gänget) men det kostar ju och Nusku kändes som ett vettigt alternativ.

Som andra har nämnt så väger det lite grann (min inexakta våg fick det till 3,9 kg) det var dock inget stort problem på denna resan då vi paddlade havskajak.

Första natten var det löjligt varmt och helt vindstilla - det återspeglades givetvis i tältet och med en hel del kondens - blev bättre då vi öppnade upp och bara körde med myggnät. Ingen vind gav att vi inte behövde staga alls, bortsett ifrån två pinnar för att hålla uppe den del av absiden som inte användes som dörr.

Andra natten regnade det och blåste 10 m/s. Full stagning och en klippa som gav vindskydd första halvmetern gav att jag var helt trygg. Kändes hur stabilt som helst. Fladdrade lite i duken men det stör inte mig. Med den vinden är sällan kondens ett problem.

Tältet upplevs som stort för två personer. Absiderna är ok - jag har inte testat med en stor rygga än så jag kan inte säga mer än så. Jag pillade dit tre tampar/snören (korsvis under innertältet) för att hålla ihop bågarna även utan innertält och det funkade kanon. De sitter kvar i ytterduken även när jag packar ned tältet så de är alltid med. Har inte testat fullt ut med matlagning innanför men innertältet bara hängande i ena sidan finns det gott om plats. Tar vi ned det ännu mer skall det inte vara ngt problem att sitta 4 pers under tak och äta god mat i ösregn :)

Det enda som oroar mig nu är tätningen av dragkedjorna i yttertältet - det är någon slags överlappande flikar men det känns inte som om något hindrar dem ifrån att resa sig upp och exponera dragkedjan med tiden..

Och om jag skall gnälla lite så är den stora absidens dörrfunktion nästan löjligt flexibel. Det finns hur många dragskor som helst - allt för att man skall kunna stänga till ordentligt i båda underkanterna, stänga myggnätet och ändå ha övre delen av dörren öppen för luftinsläpp. Bra funktion men resultatet blir en ICA-kasse med dragskor som ideligen skall flyttas.

Återkommer om jag hittar mer irriterande features framöver. Om inte förr så blir det iaf ett hårt test nästa sommar då Sarek hägrar.
 
Nusku

Efter att ha använt tältet i caen vecka under lite olika förhållanden under sommaren ger jag mig på en recension. Underlaget känns lite tunnt men eftersom ingen recenserat tältet tidigare ville jag lägga ut en recension. Möjligen ändras den ju mer jag använt tältet.......men den finns där i alla fall
:)


/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
MagnusEnbom Marmot Nusku 2p Bo och sova 7
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.