Mallorca vs El Chorro

Jag skulle behöva lite vägledning från er erfarna utomlandsklättrare!
Jag och min klätterpolare ska åka iväg i november och klättra - frågan är då vart vi ska nånstans??
Vi ledklättrar, dock inte så höga graderingar än så länge, så det vi letar efter är lätta leder (ca 6) gärna tätt bultat, och vi har ett 50 m rep.
Kom med förslag!
(jag har sökt på tidigare inlägg om Mallorca och El Chorro, vill iallafall ha synpunkter =)
 
El Chorro

Hej, jag har varit i El Chorro och klættrat, men inte på Mallorca. Det som ær bra med El Chorro ær att du inte behøver nån bil, det ær gångavstånd till alla klippor och lætt att komma sig från flygplatsen med pendeltåg till Malaga Renfe och tåg dærifrån till El Chorro, tåget ær superbilligt. Det går inte speciellt många tåg som stannar i El Chorro per dag, men det går fint att ta ett eftermiddagståg før att shoppa lite i Malaga och sen ett kvællståg tillbaka. Det billigaste ær att bo på campingen som ær helt OK. Om du ska handla mat i El Chorro så finns det två små butiker, den bæsta ær Tienda Miguel, han som har den ær jættetrevlig och har billigast mat, på den andra butiken ær det risk att bli lurad på pengar. Hur som helst ær det mycket fina leder i alla grader som ær bra bultat. Men jag vet inte om ett 50 m rep ræcker, tror det bæsta ær 60m, men det ær ju billigt med klættergrejer i Spanien så det kan løna sig att passa på och køpa sånt man behøver.

Det jag vet om Mallorca ær att det ær bra att ha bil och det ær ju en extra kostnad. Och att de flesta jag kænner rekommenderar El Chorro framfør Mallorca.

/Helen
 
Jag och min fru var nere i södra Spanien ett par veckor i Maj och cyklade mountainbike och passade då på att klättra ett par dagar i El Chorro. Ett underbart och mysigt ställe med otroligt mycket leder. Glöm tåg och hyr en bil istället. Det kostar i stort sett ingenting att hyra bil i Spanien (om du inte hyr en Mercedes). Det tar en timme på bra väg från Malaga. El Chorro är mycket litet och har få affärer etc. Ett par restauranger men tio kilometer bort ligger Antequeras som är en stor stad jämfört med El Chorro. Uppehälle är billigt, betalade 35 USD per natt för en fin lägenhet med kök, pool, etc. Det finns gott om guider att hyra vilket kan vara en bra ide om det är första gången. En dag kan vara bra för att få lite tips om bästa ställena och vad man bör vara försiktig med. Resten fixar man själv men det är definitivt bättre med ett 60 m rep. 50 m kommer att bli problem på många leder.

Har alltid undvikit Mallorca för att jag inte gillar turistfällor så har tyvärr inga råd att ge där.

Lycka till

H
 
Guero; sa:
Jag och min fru var nere i södra Spanien ett par veckor i Maj och cyklade mountainbike och passade då på att klättra ett par dagar i El Chorro. //

Uppehälle är billigt, betalade 35 USD per natt //

Har alltid undvikit Mallorca för att jag inte gillar turistfällor så har tyvärr inga råd att ge där.

H

Visserligen är de flesta spanska regionerna väldigt benägna att kräva ökat självstyre, men att Andalucía hade infört USD som betalningsmedel var tom för mig en nyhet!!

Att Mallorca skulle vara mer turistfälla (vad det nu är) än Costa del Sol ár en âsikt som jag ej delar, och detta brukar oftast vara en föreställning som folk som inte varit här har. Det är dock sant att kostnadsláget här ligger en bit över södra Spanien vad gäller mat etc., dels pga att Mallorca är en ö, och dels pga en allmänt högre levnadsstandard.

Trots att jag inte klättrar själv, och aldrig varit i El Chorro, verkar det pà mig som om Mallorca skulle erbjuda mer variation / fler stállen att klättra pà än El Chorro. Detta dock enbart en hypotes byggd pà denna och tidigare liknande tràdar här pà Utsidan.

Mvh / Mats pâ Mallis


[Ändrat av malindo 2003-08-28 kl 11:44]
 
Kan man kanske hyra ett 60m rep därnere? Känns lite trist att köpa ett nytt när man har ett ganska nytt 50m, men det känns inte som att man vågar lita på ett hyrt rep..

Det är ingen annan som har vägarna förbi Mallorca eller El Chorro? Ju fler desto roligare, har jag hört =)
Men det finns väl folk att fråga till råds ang gamla bultar mm
 
nemd; sa:
Om ni är inne på Spanien rekommenderar jag Sella som ligger utanför Alicante.

Massor av leder, de bästa mellan 5+ och 6c.Niclas
Det lät superbra ju!
Räcker det med 50m rep?
Vad brukar ni ha med för utrustning när ni åker iväg? Man vill ju inte hänga på väggen och inse att man tagit med för lite!
 
Ett 60-meters rep är nog oumbärligt. Det finns en klätterbutik i Calpe, men de har inte så bra utbud.

Ett annat tips är att köpa förare innan ni åker! http://www.rockfax.com/ har den bästa och mest kompletta föraren. Costa Blanca, El Chorro och Mallorca i en och samma bok. Den är värd varenda krona.

Niclas
 
Mats,

Ursäkta att jag kvoterar ett pris i USD men jag har bott där i 15 år och det är av vana. Men du kanske är intelligent nog att förstå att det är ungefär samma som eur för tillfället (1,0895). Eller är det för mycket begärt? Costa del Sol är definitivt en turistfälla. Inte lika enorm som Mallorca men dock skräckinjagande. Däremot är inte El Chorro en turistfälla utan ett lite mysigt ställe. Bergen runt El Chorro är inte heller fyllda av turister som inte har en aning om vad det handlar om (som Costa del Sol och Mallorca). Detsamma gäller många av dom mindre städerna runt omkring. Jag har själv ej klättrat på Mallorca (dock varit där) men jag vet med säkerhet att klättringen inte är i närheten av El Chorro. Inte ens på samma världskarta. El Chorro är känt som ett av dom främsta ställena i Europa när det gäller klättring och erbjuder även utmärkt mountainbiking, rafting, canyoning, och lite annat om man har lust. Mallorca erbjuder ju bra omväxling när det gäller akitviteter men entusiasterna som gillar klättring och natur drar till El Chorro.

H
 
Det där med USD förstod tom jag att det var en oavsiktlig felskrivning, men jag kunde inte làta bli att komentera det i dessa autonomi-tider(Spanien) och EMU-debatter (Sverige). Växel-kursen är mig ocksà bekant, men tack ändà för upplysningen. Kánde du dig pâhoppad var detta alltsà inte min mening och jag ber om ursäkt i sàdana fall.

Vad gáller skillnaden pà att kláttra i El Chorro eller pà Mallorca sà har jag, som jag námde, inte en aning. Har bara hört av folk som varit här att de lämnat ön nöjda. Har dessutom hört att det är gasnka mânga som kommer hit för att klättra. Om El Chorro vet jag absolut ingenting.

Om Mallorca i allmánhet vet jag desto mer, iom att jag bott och arbetat här under 10 âr (och inte en sekund inom turistbranchen). Vissa begränsade delar av ön, fr.a vid kusten, kanske kan liknas vid turist-fällor, medan största delen är en naturskön och omväxlande plats, med mângtusenârig kultur och där 700.000 personer arbetar, sover, äter och lever ett liv som du och jag.

Tack vare den omváxlingsrika naturen här är en stor folkssport att utöva "excursionismo", dvs dagsvandringar i bergen. Mindre folkliga, men dock med mànga lokala utövare och med federerade klubbar, samt med besökande utifrân (övriga Spanien och utlandet) är sporter som kláttring, canyoing, espeleogi..(grottklättring), havskajak, mountainbike mm.

pilgrims-trail-2.jpg


the-ancient-trail-from-Orie.jpg


archedukes-ride-to-teix-2.jpg


barrancLli.jpg


serraTramuntana2.jpg




Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-08-28 kl 17:46]
 
Jag vet att Mallis har väldigt mycket att erbjuda när det gäller omväxling och natur. Tyvärr så verkar mycket få vara medvetna om att Mallis är mycket mer än en turistfälla. Det trevliga är naturen och dom mindre byarna, i alla fall om man gillar att vandra, cykla etc. Men folk har mycket liknande inställning till Costa del Sol också. Många tror att det inte finns något att göra så fort man är utanför Malaga eller Marbella. Men det är ju då det roliga börjar.....
Vad gör du förresten i Mallis om man får vara nyfiken och fråga?

H
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.