Märkning av klätterutrustning.

Tänkte märka metalldelarna av min klätterutrustning genom att måla dem. Diskuterade med en kille på C2 i uppsala ikväll och han hade testat att märka metall med färg. Men glömde fråga om HUR man fäster färgen på den blanka ytan. Är det primer som gäller. Vill ju INTE göra slipning av ytan då detta skulle innebära ett "ingrepp" i själva utr..

/Johan
 
Själv använder jag nagellack. billigt plus att jag inte målar speciellt mycket och behöver med andra ord inte mycket färg, måla gärna på utstickande delar eller ingropningar så det inte slipas bort vid användning.
 
man skulle kunna skriva sitt namn med en permanent marker och sätta över en tejpbit som skydd... Har märkt vissa grejer på det sättet
 
Ett beprövat gammalt trick, märker också mina karbiner och grejer med nagellack.

Lite jobbigt blir det dock när man har ett fullt, färgkodat tradrack.. =) För förr eller senare blir det samma färg på lacket och karbinen. Vad gör man då? Skrattar åt sitt i-landsproblem kanske..
 
Alla mina kompisar märker med tejp, alla har sin egen färg, fungerar utmärkt. Visst får man byta ut tejpen ibland..
 
En bekant till mig, maskiningenjör f.ö., stansar sin utrustning med sin hustrus initialer.

Jag väljer tejp istället för jag tror att det är en dålig idé att stansa modern klätterutrustning.
 
jag gorde en ansträngning och märkte upp allting med tejp, bara för att upptäcka att det blir ett elände för att repet fastnar på tejpen i karbinerna.

så nu är jag nöjd nagellacksanvändare.

det verkar vara väldigt vanligt med tejp, dock, så det kanske är jag som inte fattar..

tar alltid bort tejpen i ändarna på repet också, av samma skäl; den fastnar när man som helst vill slippa det (nerdragning efter firning, t.ex)
 
Problemet löst

Jag tackar för all tänkvärd och fin respons. Min lösning blev slutligen att märka med sådan färg som används till modellflygplan etc. När den torkat sitter den som berget =). Nu är det bara att hoppas att den pallar ur och skur också.. Om inte så sällar jag mig till nagellacksklubben ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.