Mängden dun i sovsäck

Har sett en del inlägg om hu mycket dun man bör räkna med att ha i en sovsäck, och för fjällbruk verkar rekommendationen röra sig om ca:

300 g = varm av sig
400 g = normal
500 g = fryslort

Två frågor i anslutning till detta.

1: Bör man modifiera siffrorna utifrån dunkvalitet, dvs bättre kvalitet = ngt mindre dunbehov?

2: De ovan angivna siffrorna sägs vara för sommarfjällsbruk, dvs man kanske får räkna med någon minusgrad på morgonen. Men hur är det med temperaturen uppåt? Blir det outhärdligt en normal sydsommarnatt om man har 400 g dun?

Och ja, jag vet att detta är individuellt, man det är ju alltid kul att få lite synpunkter innan man blåser iväg en massa stålar. Står precis i begrepp att köpa sovsäckar till mig och hustrun (vi befinner oss i varsin ände av skalan ovan) och jag vill dels kunna ha dem i fjällen men även på turer hemmavid. Ett alternativ är ju förstås att köpa lite lättare säckar och komplettera med sidenlakan, det ger ju någon grad extra. (Men efter all den fostran NUI bedrivit så vill man ju gärna minimera vikten om det går ;) )

EDIT:
Siffrorna ovan är att hänföra till Strykar'n i denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36592

[Ändrat av alven 2006-05-01 kl 12:10]
 
Du kommer säkert få tusen svar på detta. Ett intressant dokument om man känner för att gräva ner sig i frågan är Mammut/Ajungilaks "Sleep Well" som du kan ladda ner här:

http://www.mammut.ch/mammut/downloads.asp

Jag har själv haft en 300 g fylld med 600+ som "nästan" var varm nog för sommarfjäll. Till slut blev jag less på "nästan" och bytte till en 600 g i samma dunkvalitet. Den kan jag sällan stänga på sommaren, å andra sidan räcker den till för allt utom midvinter. Tycker inte att det blir olidligt i den eftersom den har blixtlås. Finns ju dock modeller helt utan och då tror jag att paniken kan vara nära om man sovit för länge en solvarm morgon och kroppen kladdat fast ordentligt. Lakan tycker jag verkar jobbigt, då lägger jag hellre tröjan eller jackan över.

/Fredrik
 
alven; sa:
1: Bör man modifiera siffrorna utifrån dunkvalitet, dvs bättre kvalitet = ngt mindre dunbehov?

2: De ovan angivna siffrorna sägs vara för sommarfjällsbruk, dvs man kanske får räkna med någon minusgrad på morgonen. Men hur är det med temperaturen uppåt? Blir det outhärdligt en normal sydsommarnatt om man har 400 g dun?
1. Natürlich. Det är skillnad på 600fp och 800fp (om vi inte blandar in jänkarnas "900fp", som tydligen är identisk med europas 800fp, ungefär som emigrantbilden av att gässen är stora som elefanter därborta). Det är också lite skillnad på hur packat dunet är, dvs om tyget tillåter dunet att expandera maximalt (lätt tyg, inte så välfyllt med dun). Sen kommer det förstås att variera beroende på hur använd och tvättad säcken är, hur länge du varit ute etc, därav den grova uppskattningen.

2. Jag skulle avlida i 400g 800fp-dun en sydsommarnatt om säcken inte hade hellång dragkedja (då skulle jag köra säcken som täcke). Använde just min TNF Beeline-säck med ca 275g dun i ett par minusgrader UTAN tält och sov som en stock. T-shirt och långkallingar, ingen mössa eller sockor. Varken Valium eller whisky. Min sambo däremot skulle nog uppskatta en 400g-säck i sydsommaren. Somliga tål kyla, andra värme, några tål både och eller varken eller.

Det finns ju lite trix för att klara de "för varma" nätterna, men färre bra trix för att klara de för kalla nätterna.
 
Frågorna i rätt ordning

Hur sover Du?
Som en mumie
Rör lite på mig
Som en skedspinnare
Rör du dig i sovsäcken?
Rör du dig med sovsäcken?
Vad sover du i?
Upplever du dig som?
Varm
Normalfrusen
Frusen
Den delen du har under dig av sovsäcken har inget loft och kan inte isolera!
300 gram i sovsäck med hellångt blixtlås och 300g i sovsäck utan blixtlås är inte riktigt samma sort.
En trång baffle med samma dunvikt som en rymlig är inte heller det samma sak.
Vi som förordar innerlakan gör det nog mest för att vi ogillar att tvätta sovsäck. Extra vikt och luftlager får vi på köpet...
Så vad som passar vem beror till sist på vem som skall bruka. Vad har du prövat för att finna ut?

God tur
 
Re: Frågorna i rätt ordning

johankse; sa:
Vi som förordar innerlakan gör det nog mest för att vi ogillar att tvätta sovsäck. Extra vikt och luftlager får vi på köpet...
Precis som vi som sover i underställ då!

Men låt oss nu inte diskutera den saken.
 
Re: Frågorna i rätt ordning

Upp till svars!

johankse; sa:
Hur sover Du?
Som en mumie
Rör lite på mig
Som en skedspinnare

Nånstans mellan wobbler och skeddrag, inte en spinnare men mer än "lite".

Rör du dig i sovsäcken?
Rör du dig med sovsäcken?

Medvändare


Sovsäcken ;) plus det som temperaturen kräver. Har hittills använt understället för att kompensera under kalla nätter, tycker det fungerar bra.

Upplever du dig som?
Varm
Normalfrusen
Frusen

Varm, vanligen.

300 gram i sovsäck med hellångt blixtlås och 300g i sovsäck utan blixtlås är inte riktigt samma sort.

Med blixtlås kommer jag köpa, annars kan jag glömma morgonsömn på sommaren. Men om man har en för varm säck så hjälper inte det alltid att öppna: om man har den över sig blir det för varmt men om man inte har något alls blir det för kallt. Om man öppnar dragkedjan och har säcken över halva kroppen så blir det som att ha en fot i skållhett vatten och den andra i iskallt: i snitt är det bra...

Så vad som passar vem beror till sist på vem som skall bruka. Vad har du prövat för att finna ut?

Självklart är det individuellt. Men det gäller ju mycket, en poäng med ett forum är ju att kunna få idéer o synpunkter från lite olika håll.

Vad gäller prövandet så har jag lite svårt att för det första låna hop en radda sovsäcker och för det andra vet jag inte när jag skulle hinna testa. Alltså gör jag mitt bästa för att göra ett vettigt val redan från början.

Min nuvarande sovsäck är en nästan 15 år gammal Haglöfs TravelLite som tappat loftet helt. Den har blivit tät som en sopsäck, känns som om fibrerna bildat en kompakt matta. Man svettas och fryser samtidigt, särskilt om det blir varmt. Låter det absurt? You bet, men det unika i upplevelsen gör den inte mer angenäm :)

Nu lutar allt åt en dunsäck, pga vikt och inte minst volym. Men mitt dilemma är att den ska vara ganska så polyvalent, det hade varit lättare att köpa en för att bara ha i fjällen, men det är lite för mycket pengar tycker jag. Jag vill kunna ha den även på sommaren i sydsverige.
 
Avgörande är ju inte mängden dun, utan hur stort utrymme med stillastående luft detta dun förmår skapa. Dun av högre kvalitet ger högre loft, dvs tjockare säck, och isolerar därmed bättre.

En tumregel(!) för att klara nollan brukar vara två tum. Alltså cirka 5 cm loft ovanpå dig. Lägg ut säcken på golvet och mät loftet, samt dividera med två. Enklaste sättet om man står och väljer mellan två olika säckar i butik och vill kolla vilken som är varmast.

Det finns en hel del trådar här som tar upp i detalj hur mycket mer loft fpi 800 ger jämfört med fpi 600. Det är ganska mycket. Skiljer flera hekto dunfyllning till en normal 3-säsongers säck.

Jag skulle definitivt välja dun av högsta kvalitet, det känns som om det är värt priset. Köpte nyligen en Marmot Hydrogen med 800-dun. Den väger 680 g och skall klara -1.

Var ute med min 13-åriga grabb och sov under tarp nu i helgen. Det var plus 3 som kallast. Han sov i säcken med huvudet utanför och mössan av, upptäckte jag framåt efternatten. Det blev tydligen kyligt då, för sedan kröp han in i säcken och snarkade vidare några timmar.

Jörgen
 
NUI; sa:
Avgörande är ju inte mängden dun, utan hur stort utrymme med stillastående luft detta dun förmår skapa. Dun av högre kvalitet ger högre loft, dvs tjockare säck, och isolerar därmed bättre.

En tumregel(!) för att klara nollan brukar vara två tum. Alltså cirka 5 cm loft ovanpå dig. Lägg ut säcken på golvet och mät loftet, samt dividera med två. Enklaste sättet om man står och väljer mellan två olika säckar i butik och vill kolla vilken som är varmast.

Låter som ett bra knep; det tar ju hänsyn till att längre säckar väger mer. Mitt problem är att ett hett alternativ är att beställa min säck från Robert's Outdoor i Polen... Ergo: om någon med en säck med dun 700 fp och ca 5 cm loft känner för att kolla upp vilken dunvikt den har så är jag tacksam (europeiska nuffror). 369 gram dun är det i NUIs säck, om Marmots data stämmer (det är en Long misstänker jag).
 
alven; sa:
[
Låter som ett bra knep; det tar ju hänsyn till att längre säckar väger mer. Mitt problem är att ett hett alternativ är att beställa min säck från Robert's Outdoor i Polen... Ergo: om någon med en säck med dun 700 fp och ca 5 cm loft känner för att kolla upp vilken dunvikt den har så är jag tacksam (europeiska nuffror). 369 gram dun är det i NUIs säck, om Marmots data stämmer (det är en Long misstänker jag).

Yep, det är en long. Jag tror Roman på Robert's kan svara på dina frågor. Han vet ju vilken fackhöjd de använder och relationen vikt/volym till de olika dunkvaliteterna. Fundera även över möjligheten att få en skräddarsydd variant med mindre dun på undersidan om du är en "i-vändare" och inte en "med-vändare".

Jörgen
 
Re: Re: Frågorna i rätt ordning

alven; sa:
Med blixtlås kommer jag köpa, annars kan jag glömma morgonsömn på sommaren. Men om man har en för varm säck så hjälper inte det alltid att öppna: om man har den över sig blir det för varmt men om man inte har något alls blir det för kallt. Om man öppnar dragkedjan och har säcken över halva kroppen så blir det som att ha en fot i skållhett vatten och den andra i iskallt: i snitt är det bra...
Helt tvärt emot all logik så fungerar just detta för mig (ja, sovsäckslösningen, inte fötter i vatten). Blir det för varmt korvar jag ned säcken en bit och sover gott. Annars funkar ju flerstegsraketen:
Ta av mössan. Ta av mer kläder. Kryp ur sovsäckshuvan och sov med/utan mössa. Kryp ur med ännu mer av kroppen och sov i underställströjan, lägg ev en varm tröja över den del av kroppen som inte är täckt av sovsäcken, etc.
 
Varianter

Jo jag har nattundisar på mig och sover i innerlakan. men är det varmt använder jag sovsäcken som täcke med reglerings armen + ev foten ute. Är det kallt ligger jag i och är det riktigt kallt har jag knoppen inne i säcken. Ner vid en 5 minus behöver jag en ytterpåse där fungerar det fint igen. En rymlig säck med 5cm loft räcker länge för mig, jo den har hellångt blixtlås och värmeklaff, tyvärr tillverkas den inte längre, dunfylld. Vikten är tyvärr inte helt UL men KL är den. Min UL täcke funkar inte väl när det närmar sig 0an. Skulle väl behöva 2,5 cm till där. Min UL klättersovsäck 1100 gram 12 cm loft är en trång och varm vintersäck. En 700g tyngre med hellångt blixtlås och hålfiberfyllning ger oftast betydligt bättre sömn.. Så visst har storleken betydelse!
Jag har lånat och prövat hela bekantskapskretsens alla sovsäckar, bara en gång blev jag nekad lån, hitintills, men det är klart att kommunicerande kärl flyter i bägge riktningarna...
Jag tror att med rätt tvätt och tumling med gympasko+tennisbollar kan det nog gå att fåterfå det mesta av loftet i din Travellight, men du vill ju hoppa på duntåget. Och dun är inte illa, fåglar har brukat det i miljoner år...
Av dina svar så förstår jag att täcke bara funkar för dig sommartid. Men under kilot totalt bör du landa om du inte gillar att värma luft. http://www.backpacking.net/gearbag-matrix.html kanhända ger dig någon ledtråd.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-05-02 kl 11:41]
 
Re: Varianter

johankse; sa:
Jag tror att med rätt tvätt och tumling med gympasko+tennisbollar kan det nog gå att fåterfå det mesta av loftet i din Travellight, men du vill ju hoppa på duntåget. Och dun är inte illa, fåglar har brukat det i miljoner år...

Nja, det har prövats med tvätt och tennisbollar... Funkade inte... Så nu blir det dun. (Ska bara mippla lite med deklarationen först o få loss pengarna ;))


Bra länk, tackar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.