Vi har gjort några turer i Jämtlandsfjällen och för årets tur funderar jag på att testa det ostligaste området runt Lunndörren och Anaris med utgångspunkt från Tossåsen. Jag hoppas på tips från någon som gått i området innan.
- Vi går med relativt lätt packning och bor i stugor. Vi kan gå upp till 25 km per dag i bra terräng, i oländig terräng kortare.
- Vi tänker oss en tur på 3-4 dagar. Troligen tidigt på säsongen, kanske runt midsommar.
- Vi vill helst inte gå samma sträcka två gånger.
- Vi har inga problem att gå oledat, förutsatt att terrängen är någorlunda ok.
Jag har kollat lite på kartan och har egentligen två förslag.
1.
Dag 1: Tossåsen-Lunndörrsstugorna,
Dag 2: Lunndörrsstugorna - Anaris (söder om stor-Anahögen)
Dag 3: Anaris - Tossåsen. Någon som gått denna sträcka? Hur ser terrängen ut? Är det mycket blöta områden? Vilken väg är bäst att gå?
Ev extradag dagstur från Lunndörrsstugan eller Anaris. Någon som har ett förslag?
2.
Dag 3: Anaris-Lunndörrsstugorna (norr om stor-Anahögen)
Dag 4: Lunndörrsstugorna - Tossåsen. (antingen genom att följa skoterleden via Dörrsjön eller gå en dalgång öster om Lunndörrspasset) Någon som gått här? Hur ser terrängen ut?
Tacksam för tips!
- Vi går med relativt lätt packning och bor i stugor. Vi kan gå upp till 25 km per dag i bra terräng, i oländig terräng kortare.
- Vi tänker oss en tur på 3-4 dagar. Troligen tidigt på säsongen, kanske runt midsommar.
- Vi vill helst inte gå samma sträcka två gånger.
- Vi har inga problem att gå oledat, förutsatt att terrängen är någorlunda ok.
Jag har kollat lite på kartan och har egentligen två förslag.
1.
Dag 3: Anaris - Tossåsen. Någon som gått denna sträcka? Hur ser terrängen ut? Är det mycket blöta områden? Vilken väg är bäst att gå?
Ev extradag dagstur från Lunndörrsstugan eller Anaris. Någon som har ett förslag?
2.
Dag 3: Anaris-Lunndörrsstugorna (norr om stor-Anahögen)
Dag 4: Lunndörrsstugorna - Tossåsen. (antingen genom att följa skoterleden via Dörrsjön eller gå en dalgång öster om Lunndörrspasset) Någon som gått här? Hur ser terrängen ut?
Tacksam för tips!