Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn

Hej,
jag ska vandra i Jämtlandsfjällen med mina barn, 10 och 8 år, nu i augusti. För två år sen gick vi Vålådalen - Stensdalen - Gåsen - Vålåstugorna - Lunndörren - Vålådalen, och det blev en härlig tur. Nu har jag tänkt gå Vallbo - Anaris? - Lunndörren - Vålåstugorna - Gåsen - Helags - Ljungdalen i år, med en vilodag efter varje etapp, och har några frågor till er som känner till området bra.

1. Vid bra väder hade jag tänkt gå via Anaris, sträckan bedöms ju som lättgången här på Utsidan. Men nu har jag läst att det är ganska lätt att tappa bort stigen (ortofoton verkar bekräfta detta), och att det är blött för att det inte finns spång. Är det så? Med korta ben och små fötter kan det vara mycket jobbigt att gå i blött terräng eller utan stig även om det är lättgången för en vuxen. Därför tvekar jag nu. Etapperna är ju ganska långa.

2. Vadställen
Jag har inga erfarenheter med rejäla vad (har gått på norra kungsleden några gånger och i Vindelfjällen) och vill inte ta någon risk som helst. Förra gången var det ett spontant beslut att gå via Gåsen efter att någon berättat att vattnet i Härjångsån skulle knappast räcka till min dotters halva underben - men faktiskt var vattnet mycket högre och det blev lite knepigt att få över henne. Därför har jag nu lite svårt för att lita på bedömningen 'lätt‘ ;) och skulle vara väldigt tacksam om ni beskriver möjliga vadställen – hur djupt, hur strömt, och hur halt det är jamfört med Härjångsån (vid samma väderläge, klart att det beror på vattennivån). Har försökt gissa efter ortofoton och det lilla jag hittat i nätet.

Anaris - Lunndörren: Hällån - lika Härjångsån?
Vålåstugorna - Stensdalen: Tvärån – mindre djup än Härjångsån?
Stensån – lika bred, men mindre strömt än H.?
Gåsen - Helags: Holkendurrie – bredare än H., lika strömt?
vid Hulke: bredare, mindre strömt?

3. Helags fjällstation: Man får väl en sovplats någonstans även om stationen är fullbokad, som i stugorna? Jag vågar inte boka, ifall att vi får ändra planen.

Inlägget har blivit ganska långt… jag skulle ändå vara tacksam för svar :)
 
Ifjol gick vi från Anaris till Vallbo (alltså andra hållet) kommer inte ihåg att det skulle vara svårt att se vart leden gick. Det är en fin men lång sträcka, dock lite mycket skog först och på slutet innan man kommer till stugan är det några kilometer med bitvis myr som kan vara blöt och spång finns nog inte på så många ställen

Angående vad över Hällån så är det inte som Härjångsån. Lite svårt att bedömma vad som är svårt för en 8 åring men kommer inte ihåg att den är stor. 1-2 meter bred

Tvärån ska väl inte heller vara några problem. Vid mycket regnande och smältvatten kan det vara problem. Men annars kan man nog hoppa över på stenar.

Stensån är bred och grund vid vadstället

I dalen Holkendurrie kan jag inte heller komma ihåg att det var några problem med något vad. Vid Gåsåns vindskydd är det ju ett vad som är någon decimeter djupt och det här är ju bra många kilometer tidigare så det är nog ganska lite vatten där

Det här är ju vad jag kommer ihåg, hur svårt det är för en 10 åring vet jag dock inte. Kan ju även skifta mycket med hur mycket det regnar

Du får alltid plats på fjällstationerna.
 
Tack för ditt detaljerat och hjälpsamma svar! Låter ju bra, då ska vi försköka gå den tänkta sträckan om det inte regnar för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Slagathoria Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren Fjällvandring 9
CathrineC Vallbo-pyramiderna-vallbo 1 tältnatt Fjällvandring 0
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
kurwi Uttala "Anaris" Fjällvandring 5
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
grodanbolle Rulldalen nära Anaris? Fjällvandring 0
frsa Anaris i slutet av Juni? Fjällvandring 6
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
hannulan Proviantering i Stensdalen och Gåsen Fjällvandring 4
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
markus-l Gåsen (Sjtäntja) Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
KarinAx Ljungan-Gåsen Fjällvandring 1
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
Lisa A Tältplats mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 5
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
meringa Terräng vid Gåsen Fjällvandring 4
A-K Ljungris-Gåsen Fjällvandring 5
Pwe Gåsen till Helags via Holken? Fjällvandring 2
millimeter Handöl-Gåsen Fjällvandring 1
i95_lab 5 dagars vandring i Jämtland men inte Sylarna/helags/gåsen etc Fjällvandring 7
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
joa_bj Fiske runt Storulvån-Sylarna-Helags-Gåsen? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.