Lundhags skostorlek

Lämna plats till tårna! Så länge hälen sitter så är det bara en fördel. Har själv stl 45 i vardagsskorna, men 46 i mina Syncro och Jaure Light (Opti resp Opti-S läst). Var också beredd på att Lundhags drar ihop sig lite med tiden, så du tappar ytterligare mm på längden.
 
Var också beredd på att Lundhags drar ihop sig lite med tiden, så du tappar ytterligare mm på längden.

Gäller det verkligen den här generationens gumminederdel? Går du efter gamla erfarenheter från den förra generationens gummi eller har du faktiskt märkt att dina nya också drar ihop sig?
 
Gäller det verkligen den här generationens gumminederdel? Går du efter gamla erfarenheter från den förra generationens gummi eller har du faktiskt märkt att dina nya också drar ihop sig?

Mina synchro är nu inne på tredje säsongen och jag upplever ännu ingen förändring överhuvudtaget när det gäller bredd, längd eller höjd på nedre delen av skon. Detta är ingen överraskning utan stämmer väl med den information jag fick i butiken och här på Utsidan innan jag köpte dem.
Såvitt jag kan förstå är ovanstående en egenskap som förändrats/förbättrats med den nyare lästen.


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Gäller det verkligen den här generationens gumminederdel? Går du efter gamla erfarenheter från den förra generationens gummi eller har du faktiskt märkt att dina nya också drar ihop sig?

Erfarenheten kommer från mina Syncro. Jag tror jag köpte dem 2010. De har krympt ca 2.5-3 mm på längden.
 
Vad har man i sina Lundhags?

Först byter jag ut originalsulorna mot ett par SOLE, den röda typen och värmer de i ugnen enligt instruktionen.

Sedan har jag ett par tunna knälånga syntetiska kompressionsstrumpor av resetyp som effektivt förhindrar att fötterna sväller, mycket sköna. (Lättvättade och torkar på nolltid)

Lång Lundhagssocka.

Grov socka av jägartyp.

Vid långrast mitt på dagen åker kängorna av och alla sockor hängs på tork/luftning. Kängorna är alltid fuktiga av kondens och likaså de yttre sockorna men aldrig de inre eller strumpan. Är sockorna fuktiga på kvällen blir de efter en natt i sovsäcken kruttorra på morgonen.
 
Erfarenheten kommer från mina Syncro. Jag tror jag köpte dem 2010. De har krympt ca 2.5-3 mm på längden.

Jag vet inte om det var något fullständigt unikt men jag har faktiskt sett ett par Syncro med den gamla typen av gummi i nederdelen. Dom hade dessutom en liten skinnlapp påsydd uppe på gummi delen. Hade dina dessutom legat något år i butiken innan köp kanske du har den gamla typen av gummi?

Det kanske du vet, men nya gummit är slätare på utsidan, lite mer "plastig" känsla. Det äldre har mer markerad struktur och känns mer som "riktigt" gummi.

Jag har erfarenhet från tre par kängor med nya gummit och dom har inte dragit ihop sig någonting på längden.

Om dom blir ståendes +1månad kan jag känna att dom blir något tightare över foten (smalare) men det räcker med 1-2km så är dom som vanligt igen.

Så formstabiliteten upplever jag klart förbättrad. (helt bra)

Men däremot tycker jag så väl yttersula som gummi nederdel slits betydligt fortare på dom nya. Fortfarande fullt acceptabel kvalité men långt ifrån dom evighetsmaskiner dom var förr.
 
Har ett par Ranger. Dessa har Optiläst och motsvarade rätt exakt min "vanliga" storlek i skor; mätte fötterna med tunna strumpor och la till 20 mm enligt instruktionsboken. Kollade av med att plocka ur sulan och lägga foten på, ska då rimligtvis motsvara ca 20 mm. Provade även att gå upp en storlek för att verkligen ta höjd för framfoten "med tungt lass i nedförsbacke", men tyckte då jag missade hälgreppet. Plocka hem olika storlekar/läster och prova hemma i lugn och ro med olika sockkombinationer !
 
Vad har man i sina Lundhags?

Först byter jag ut originalsulorna mot ett par SOLE, den röda typen och värmer de i ugnen enligt instruktionen.

.

Vad får du för mervärde av dom sulorna, som inte orginal sulan ger?

Jag har fruktansvärda problem att hitta skor som fungerar, mitt problem är att kängan/sulan inte får vara för mjuk utan ska helst vara helgjuten (utan EVA) och inte svikta det minsta. Av någon kostig anledning. Lundhags fungerar någorlunda, men tror du sulorna du pratar om skulle göra skon bättre för mig?
 
Vad får du för mervärde av dom sulorna, som inte orginal sulan ger?

Jag har fruktansvärda problem att hitta skor som fungerar, mitt problem är att kängan/sulan inte får vara för mjuk utan ska helst vara helgjuten (utan EVA) och inte svikta det minsta. Av någon kostig anledning. Lundhags fungerar någorlunda, men tror du sulorna du pratar om skulle göra skon bättre för mig?

SOLE-sulorna finns i tre tjocklekar, gul, orange, röd och jag tror den röda är mellantypen. Jag har använt Lundhags ullsula en hel del och den fungerar fint på en dagstur men för en vecka eller två så tar mina fötter stryk då den i jämförelse saknar en stabil hålfotsuppbyggnad. Efter uppvärmning och anpassning till just min fot upplever jag SOLE optimala på den punkten.

Beträffande hårdheten är sulorna nog jämförbara i den främre tredjedelen medan SOLE är riktigt fast för övrigt. Där upplever jag Lundhags mycket mjuk. SOLE kostar normalt en hel del men sist på XXL var dom rejält billigare än gången innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
stratus Lundhags kvalité Utrustning allmänt 8
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.