Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker

Lägg kläderna i grönsåpe bad innan tvätt , det är antibakteriellt.

Även klorin i svag lösning kan fungera som bakteridödande bad men endast på syntet - bomull och så lär bli blekt - testa innan.

Dom flesta syntetplagg klarar 60 lätt och faktum är att man har mindre slitage vid 60 än 30-40 då fibrerna blir mer elastiska och det mekaniska slitaget minskar i tvätten.

Jag har en gång med goretex jogginskor som efter träsk drabbats av hastig bakterikolonisation helt enkelt kokat upp vatten och fyllt dom.....det var ganska tyst om den bakterikoloninen efter det.
Och skorna höll i mitt fall iaf , tänk på att lim och kanske goretextejpningarna kan ta stryk.

Men har man grönsåpa eller klorin behöver man inte ladda med så taskigt artilleri på skorna...

Brudar som förvarar jeansen i frysen istället för att tvätta dom då dom slits blir man ju mörkrädd av...hört sådana historier.
 
Fick en liten idé!

Natriumhypoklorit (klorin) bleker ju väldigt hårt, men hur är det med klordioxid (AquaCare)?

En flaska AquaCare i en hink ljummet vatten borde ju ta död på samtliga bakterier, men bleker det?

Tror banne mig jag skall testa detta på någon gammal stinktröja =)
 
Finns i båtäffer och claesolsson lite större tabletter för desinfektion samt tillsatsttabletter för vattentankar i båt och husbil t.ex - blir lite billigare om du får bra utfall
 
60 grader ska döda dom flesta bakterier, kanske dom som frodas i svett är särskilt tåliga :)
däremot så kan termostaten i tvättmaskinen vara si och så med, har du möjlighet att ställa tempen digitalt så sätt den på 65 grader, välj sedan största vattenmängd du kan.

Om du nu inte envisas med att köra syntet, byt till ull.
Om du nu kör syntet, värm upp vatten till 60 grader och lägg dom i blöt i 10min efter varje användande, skölj ur så slipper du tvätta för ofta, funkar inte ute i terrängen dock.
 
Ett beprövat husmorstrix: tvätta först vittvätt i 90 grader. Alla i maskinen befintliga bakterier dör.
Tvätta sedan dina funktionsplagg i 60 grader och du kommer märka skillnad eftersom tvättmaskinen
nu är ren från bakterier...

Se till att tvätta vittvätt i 90 grader med jämna intervall i maskinen, tvätta resten i 60 och spar 40 till riktigt ömtåliga grejor...

...viktigt att hålla tvättmaskinen ren alltså...

//J
 
Vad sägs om att följa tvättråden som står i plaggen?

I mina syntetställ från Craft står det 95 grader, i mina gamla syntetställ från Helly Hansen står det 90 eller 95 grader och i ull-syntetställen från Helly Hansen står det 60 grader. Jag brukar tvätta vid minst 60 grader och har aldrig haft några problem med att svettlukten sitter kvar i dessa ställ efter tvätt. Och, ja, jag har bra luktsinne. Enda gången jag haft sådana problem är när jag tvättat tjocka bomullströjor på 40 grader och de har torkat för långsamt. 40 grader är väl den temperatur där många bakterier trivs som bäst.

Lycka till /Klas
 
Tack till samtliga postare för era förslag och erfarenheter!

Har fått flera bra tips som jag kommer att testa till nästa omgång tvätt. Återkopplar med resultatet!
 
Icebreaker

har rena ullplagg. De tål inte 60 graders tvätt och slitstyrkan är sämre än på ullfrotté och andra plagg som har syntetinblandinng i stickningen.

Thure
 
I fält kan man daggutsätta sina syntplagg som man inte sorver i, i vått tillstånd dra dem över lövat ris både på avigan och rätan, mycket av hudepitelet försvinner. Vid vilodagar tvätta och skölj.
Spara inte på tvätten när du kommer hem. Efter 90° tvätten funkar 60°, med flytande tvättsåpa, vida bättre.
Det går bra att ta fuktiga helsyntetundisar på sig, efter en kvarts vandring är de torra och värmer igen.
Har du mycket ullplagg fundera på en tvättmaskin med rejält ullprogram, bl a Miele har.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.