Luktar kärlek

Jag vet inte om jag inbillar mig, men upplever inte ni att friluftskläder har en speciell doft. Det finns en sorts fräschör över dem. Kanske har det med de syntetiska materialen att göra, för jag upplever doften på både använda och nytvättade kläder. Det är en helt annan doft än den som sitter i bomullskläderna.

Det bästa med friluftskläderna är att när man luktar på dem, så sätts en associationskejda igång och plötsligt står man där och längtar ut på tur. :)

Upplever ni andra också detta?

Mvh /Joel
 
De saker jag har i syntet tenderar att förlora all "frächör" ganska omgående...siden och ull däremot är en annan femma.

Kan känna igen det du beskrivet men då med rökluktande kläder (inte tobaksrök givetvis!).
 
Så klart det luktar kärlek!

Kanske inte kläderna men prylarna!
Min sovsäck hänger på galge i klädkammaren, det händer att jag stoppar näsan i den, bara för att få känna den goda lukten!!! Och längtar ut, förstås...
Tältet luktar också gott!
Hälsn BM
 
Kanske inte kläderna men prylarna!
Min sovsäck hänger på galge i klädkammaren, det händer att jag stoppar näsan i den, bara för att få känna den goda lukten!!! Och längtar ut, förstås...
Tältet luktar också gott!
Hälsn BM

Du har så rätt så! Sovsäck och tält skapar också härliga doftminnen. :)

Mvh /Joel
 
Du har så rätt så! Sovsäck och tält skapar också härliga doftminnen. :)
Ja, doften av myggsprej och ripstopnylon hör nog till mina djupaste minnen, och de har varit med sedan jag var så liten att jag blev buren till fiskevattnet.

Kuriosa: Det finns någon parfym som delar doftämnen med apotekets gamla myggmedel (gul burk, 80-talet). Varje gång någon har på sig parfymen får jag impulsen att jag måste ut och fiska! Själv föredrar jag således Burberry, för att kunna hålla fiskebegäret i styr!
 
De flesta av min friluftskläder luktar mest skogsbrand. Utom ett par finskalbyxor, de luktar nikwaximpregnering.

Sovsäckarna luktar däremot ganska gott.
 
Det bästa med friluftskläderna är att när man luktar på dem, så sätts en associationskejda igång och plötsligt står man där och längtar ut på tur. :)

Mvh /Joel

Det är nog just detta det beror på att så många uppskattar doften av just friluftskläderna. Doftminnet är starkt och kopplar vi en lukt till en positiv erfarenhet (vilket en utevistelse ofta är) kommer vi att få en positiv känsla varje gång vi känner lukten. Samma sak fast tvärtom blir det med lukter som vi associerar till negativa erfarenheter.
 
Jag vet inte om jag inbillar mig, men upplever inte ni att friluftskläder har en speciell doft. Det finns en sorts fräschör över dem. Kanske har det med de syntetiska materialen att göra, för jag upplever doften på både använda och nytvättade kläder. Det är en helt annan doft än den som sitter i bomullskläderna.

Det bästa med friluftskläderna är att när man luktar på dem, så sätts en associationskejda igång och plötsligt står man där och längtar ut på tur. :)

Upplever ni andra också detta?

Mvh /Joel

Finns det kläder som inte är friluftskläder? Har jag missat något?

/Stellan
 
Min kåta är som ett fint glas vin för en vinkännare. Den som förmår lukta igenom den härliga rökdoften av tall, töretall, björk, en mfl. förnimmer således en lätt sälta och havsbris, fjälldoften av ljung, skvattram och pors, skogens dofter av gran, mossa, svamp och vitsippor......

Det räcker att kåtan min hängt uppe i hallen några minuter så har väldofterna spridit sig. Får den hänga en vecka börjar grannarna gå omkring och se glada ut av de ljuvliga dofterna i min trappuppgång;-)

Raskesven
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.