Löpning i kombination med styrketräning

Dan-J; sa:
Fler argument är att det är jävligt tråkigt att konditionsträna efter ett styrkepass (tycker iallafall jag) och att man ganska lätt är stel och allmänt slutkörd efter att ha tagit i. Efter ett konditionspass är man ju som regel aldrig slutkörd, eftersom hela idén är att konditionsträna, vilket inte betyder max, som regel.
I beg to differ. Om det är något som är tråkigt så är det ju att styrketräna! ;)
Efter ett tufft intervallpass eller liknande så kan man vara rejält slutkörd. Om man är seriös i sin träning så kör man vanligtvis ett par sådana i veckan.
 
haskell; sa:
Dan-J; sa:
Fler argument är att det är jävligt tråkigt att konditionsträna efter ett styrkepass (tycker iallafall jag) och att man ganska lätt är stel och allmänt slutkörd efter att ha tagit i. Efter ett konditionspass är man ju som regel aldrig slutkörd, eftersom hela idén är att konditionsträna, vilket inte betyder max, som regel.
I beg to differ. Om det är något som är tråkigt så är det ju att styrketräna! ;)
Efter ett tufft intervallpass eller liknande så kan man vara rejält slutkörd. Om man är seriös i sin träning så kör man vanligtvis ett par sådana i veckan.

Då beggar jag att diffa också:) Iochförsig kör man hårt under intervallpassen, men under ett styrkepass arbetar kroppen mycket hårdare, samtidigt som den förbrukar mer energi mm. Styrkepass kan ju beskrivas som ett enda stort intervallpass, eftersom man steppar upp antalet alt. kilona man kör per set/gång. Sen beror det ju på hur man väljer att träna.

Jag brukar köra intervallträning av hela konditionsträningen. (cykel: Ökar tempo alt. trampvarv per minut efter 5 km i 4-10 yterliggare steg. rodd: Börjar lätt, ökar sen trycket efter 5min i 2-6 steg. Kanske inte lika "effektivt" som att köra kortare intervallträning, men det beror ju helt på hur du vill träna dina muskler, och vad dom ska tränas för. Så de så:p
 
men under ett styrkepass arbetar kroppen mycket hårdare, samtidigt som den förbrukar mer energi mm.

Nja, det är inte rätt. Du gör av med bra mycket mer energi på ett konditionspass än på ett styrkepass. Storleksordningarna kan vara ca. 300 kcal för ett styrkepass på 1 h och 1000 kcal för ett löppass på 1 h (givetvis beroende på hur man lyfter/springer).

Ska styrketräning göra av med någon större mängd energi krävs någon variant på väldigt högintensiv cirkelträning, med ytterst korta vilopauser mellan stationerna.

Till grundfrågan: Dela på passen. Helt klart bästa lösningen. Går inte det så skulle jag lägga det jag prioriterar mest först, för att kunna ge mig på det med fyllda energiförråd, både rent fysiskt och mentalt.
 
Hmm

Hmm, hur pass hård styrketräning har du i åtanke?Hur mycket benövningar tex?
Att köra ett tufft pass styrketräning (med mycket ben) och därefter köra intervaller på löpbandet är ingen höjdare om du vill få ut max av löpningen.
Själv skulle jag köra intervallerna före styrkan,jogga ner ca 10 min efter IV och sedan äta, vila några minuter och därefter köra styrkan,inte så mycket ben då (kör ben övn en iv fri dag istället. Oftast tränar jag inte två hårda pass efter varandra, utan kör ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen, det kanske kan vara ett alternativ?

Om du vill kombinera kondition och styrka kan jag rekomendera cirkelträning, grymmt flåsigt och stärkande! Man blir helt utmattad!tips på upplägg.

Kör en övn i 30 sek, vila 10 (15) byt till nästa övn och fortsätt så tills du du gått ett varv (eller två varv) ta serie vila 1-2 min börja på nytt varv...antalet varv och intensiteten är upp till var och en.

6-8 övn Tex
Sit-ups (med rulladhanduk i svanken),
Sneda sit-ups med vikt (balansera på rumpan,ha ej fötterna i marken),
Armhävningar,
Running arms (stå jämfota pendla med armarna så fort du kan som när du springer,grymt flåsigt!)
Jämnfota upp hopp
Höftresningar (ett ben i marken,andra rakt ut och häv upp och ner)
Olika varianter av ryggresningar
Sidoresningar (stå på sidan med armbågen i marken,lyft höften upp och ner)
"hitlers hund"
Vadhävningar M.M Bara fantasin sätter stop för vilka övn man kan använda.

Varva styrkeövning med konditions övn, tex tåv ben,två mage,två rygg,två kondition, två arm osv.

Tack för mig!
 
proteiner i all ära, men glöm inte kolhydraterna!! det är dom som gör att glycogenet i musklerna återställs igen och som gör att musklerna kan återhämta sig! släng i en banan i proteindrinken (förutsatt att du har en mixer annars är det lite besvärligt =) ) eller dra i dig en gainomax direkt efter passet och käka nåt mer stabilt när du kommer hem. helst inom 30-45 min efter träningen. hoppas 5x500 intervallerna går bra =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
SebastianDahl Kombination av gym och arbete Träning och hälsa 13
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.