Livslängd slinga

Hej
Har kommit över lite gamla klätterprylar som bortset från att dom är en sju åtta år gamla är i mycket bra skick. Nu till min fråga, hur länge håller slingor till ex quickdraws och i friends utan att tappa hålfastheten. Åldringa av plast och så.
[Ändrat av Count 2003-02-18 kl 23:04]
 
har du inte fått loggbok på utrustningen så vet du inte hur många fall som gjorts på den, det e oxå svårt att veta hur utrustningen har blivit behandlad.. Jag hade personligen bytt slingorna!

På mina egna grejer så kör jag 5-10 vilket betyder 5år eller 10fall, naturligtvis så kontrolleras utrustningen efter annat slitage och dyl.
 
Hmmm.
Om du inte kan prata och kolla med den du fått (köpt) grejerna av, så antar jag att du inte känner personen, och då skulle jag inte litat såvärst mycket på grejerna, man vet inte vad de blivit utsatta för.

Men det är nog inte slingorna som är det stora problemet, eftersom på textilprodukter kan man ganska lätt se slitage och skador, vilket är så gott som omöjligt på hårdvaran.
Har du otur så är karbiner och dyligt ordentligt misshandlade och kan gå av vid ett fall.

Hoppas du kan kolla med tidigare ägare och bedömma hur utrustningen blivit behandlad. kan du inte kolla upp det, så bör du nog fundera en extra gång ifall du ska använda grejerna överhuvudtaget!
 
Som tidigare skrivits är det nog inte textilprodukterna som är det stora problemet. Jag skulle personligen bytt slingorna ändå, om de är några år gamla, dels för att de skulle hålla bättre, men också för att nyare slingor är snyggare! :) Sedan fanns det en hel del skit på den Svenska marknaden för en 7-8 år sedan, på framförallt quickdraw-sidan, så att byta slingor kan nog vara en bra idé.

Känner du klättraren du köpt grejerna av?
 
FJS90/91; sa:
På mina egna grejer så kör jag 5-10 vilket betyder 5år eller 10fall, naturligtvis så kontrolleras utrustningen efter annat slitage och dyl.

Du kan inte klättra vidare svårt/mycket om chansen finns att du inte faller mer än tio gånger på fem år?
Själv tror jag vi fokuserar för mycket på prylarna, vid en olycka är det oftast den männskliga faktorn som svikit.

Angående frågan så tror jag inte man ska använda några betydande begagnade klättergrejor.
 
Prylarna är i princip nyskick och dom har inte utsats för "onormal" misshandel, så jag oroar mig inte för hårdvaran (känner tidigare ägaren). Det jag är lite orolig över är att slingorn ska åldras precis som rep. Det vill säga tappa hållfastheten efter några år oavsett användning...

Och ja slingorna är tjusigt pastelliga men finns det andra skäl att byta dom. Jag tror jag kan leva med färgen... :)
 
Kalas bra!

Kanske han ar sa pass bra Robin att han inte faller mer an 5 ggr pa ett ar!
Tycker vi ska fokusera mer pa att utrustningen ar funkis an pa hur bra vi ar och pa hur manga ganger vi faller...

Klatterpoliskonstapel Jakob
 
Jakob:
jag tror inte man kan vara så bra att man inte faller mer än 10 gånger på FEM ÅR, iallafall inte om man klättrar på sin egen nivå.

Sen kan man ju alltid satsa all energi på att hitta den rätta utrustningen men jag tror inte man blir så mycket bättre på att klättra för det.

Klättra och ha kul/Robin
 
Robin86; sa:
Jakob:
jag tror inte man kan vara så bra att man inte faller mer än 10 gånger på FEM ÅR, iallafall inte om man klättrar på sin egen nivå.

Sen kan man ju alltid satsa all energi på att hitta den rätta utrustningen men jag tror inte man blir så mycket bättre på att klättra för det.

Klättra och ha kul/Robin

Jag tror inte att du fattade vad jag skrev.. Jag sa att min gräns för byte av slingor går vid 10fall ELLER 5år så oftast så blir det 10fall före 5år, jag har bland annat vissa hexor som jag kanske använder var 3é år och då blir det inte många fall, jag har även andra slingor som inte används för ofta..

Sedan handlar utrustningen i klättring inte om att man blir bättre på att klättra utan ifall man klättrar säkrare.. Bryr man sig inte om säkerhet så blir man statestik för eller senare, det är ett sätt att tänka i alla lägen.

(Sen har du rätt på en punkt Robin, jag klättrar inte så mukke längre, ett par ggr per år för att det e kul.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.