Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko

Kolla runt med finskotillverkaren men man kan få fin formpassning som fan.
Alla skor måste dock knallas in och för kängor så är det en bra bit ovan 100km
Innan dom är bra, ca 200km då är dom redo för lilla vandringen på 100 mil
Tr o mig...haha
 
Den del av skon son lästas ut ska väl vara i läder va?
Eller går det att lästa ut cellgummi också?

Allra bäst är läder, men cellgummi går också. Men där tror jag man ska ta det lite försiktigt med skomakaren "på hörnet" dom har nog ofta begränsad erfarenhet av det materialet.

När det gäller lästning av cellgummikängor är det nog bättre du skickar dom till Lundhags som erbjuder den tjänsten.

Vilken modell av känga har du? Dom äldre varianternas gummidelar drog ihop sig rejält med tiden, framförallt om dom inte användes på ett tag.

Dom ska man försöka använda minst en gång i månaden och där i mellan förvara med skoblock i. Tvätta gummidelen med vanliga tvål i block, den innehåller glycerin vilket är bra för gummit.
 
Finns inge bättre skor än salomon,grymt sköna o dom håller bra oxå..

Vet inte hur folk misshandlar livet ur sina skor,tar man hand om pjuksen så håller dom länge ..
 

Bilagor

  • DSC_0753.jpg
    DSC_0753.jpg
    32.1 KB · Visningar: 434
Finns inge bättre skor än salomon,grymt sköna o dom håller bra oxå..

Vet inte hur folk misshandlar livet ur sina skor,tar man hand om pjuksen så håller dom länge ..

Exakt!

Man ser ibland folk med trekking skor som kryper omkring på alla fyra och spikar uteplatser, rensar ogräs i rabatten eller står i ett regn av gnistor från en vinkelslip vid en båtplats och kapar stålbalkar och då tar det ju inte många månader innan dom är slut. I synnerhet om man inte har några andra skor utan kör ett par till allt från morgon till kväll.

Man använder inte en Ferrari som arbetsfordon till byggfirman och kör cementsäckar i, på samma vis är det med skor.

Tvättar man inte heller skorna mellan varven och låter dom stå fuktiga/skitiga är ju materialet som gjort för att micro organismer ska få fäste, frodas och korta av livslängden.

Dessutom är det ju trevligt att vårda prylarna, ha koll på grejerna och slippa se ut som en luffare.
 
Exakt!

Man ser ibland folk med trekking skor som kryper omkring på alla fyra och spikar uteplatser, rensar ogräs i rabatten eller står i ett regn av gnistor från en vinkelslip vid en båtplats och kapar stålbalkar och då tar det ju inte många månader innan dom är slut. I synnerhet om man inte har några andra skor utan kör ett par till allt från morgon till kväll.

Man använder inte en Ferrari som arbetsfordon till byggfirman och kör cementsäckar i, på samma vis är det med skor.

Tvättar man inte heller skorna mellan varven och låter dom stå fuktiga/skitiga är ju materialet som gjort för att micro organismer ska få fäste, frodas och korta av livslängden.

Dessutom är det ju trevligt att vårda prylarna, ha koll på grejerna och slippa se ut som en luffare.

Är väl rätt så vanligt att man tar sina gamla skor och kläder och använder vid trädgårdsarbete mm.
Förmodligen har de köpt nya skor som de använder i skogen och vid vandring och löpning.
Så gör jag i varje fall.
 
Är väl rätt så vanligt att man tar sina gamla skor och kläder och använder vid trädgårdsarbete mm.
Förmodligen har de köpt nya skor som de använder i skogen och vid vandring och löpning.
Så gör jag i varje fall.

Helt sant,jag gör så oxå.. Sen har jag flera skor i omlopp... o inte blir de dyrare än typ att åka full tank i bilen el tanka en skvätt varannan dag..snarare tvärt om.
Är ute mkt på promenader med hunden då jag har en siberian husky men försöker även jogga ibland..

Har vattentäta salomon o råkade köpa 2par då jag fick bra pris o jag gillade föregående modeller som jag haft tidigare men jag använder vattentät absolut bara när de är regn el fuktigt i skog o mark..

Sen har jag vanliga salomon löpdojor....ett par me grovt mönster för terräng ett halvgrovt som jag även används på asfalt ..

Då slits inte skona så mkt heller när man har skor till olika tillfällen..
 
Är väl rätt så vanligt att man tar sina gamla skor och kläder och använder vid trädgårdsarbete mm.
Förmodligen har de köpt nya skor som de använder i skogen och vid vandring och löpning.
Så gör jag i varje fall.

Fast nu var ju inte problemet att skorna höll för länge, så man fick så många hela par att man inte visste var man skulle göra av dom.

Det (påstådda) problemet var ju att dom inte ens höll för det som det var tänkt...
 
Tack för alla svar och tips!

Jag höll mig ifrån tråden ett tag då stämningen blev lite "tråkig"

Mycket bra tips här som jag uppskattat, Skomakare för häl-lapp, Flera skor att byta med, Skötsel och specifika butiker.
Än så länge har jag inte fattat något beslut utan bara sprungit runt och provat i butik, men nu under semestern skall testskor inhandlas.

Tack!
 
Tack för alla svar och tips!

Jag höll mig ifrån tråden ett tag då stämningen blev lite "tråkig"

Mycket bra tips här som jag uppskattat, Skomakare för häl-lapp, Flera skor att byta med, Skötsel och specifika butiker.
Än så länge har jag inte fattat något beslut utan bara sprungit runt och provat i butik, men nu under semestern skall testskor inhandlas.

Tack!

"Stämningen blev tråkig" Hur menar du då?
Själv tycker jag att det är en mycket intressant tråd.
 
Finns inge bättre skor än salomon,grymt sköna o dom håller bra oxå..

Vet inte hur folk misshandlar livet ur sina skor,tar man hand om pjuksen så håller dom länge ..

Njae. Mina löpskor som enkom används till löpning brukar hålla ungegär ett år, oavsett vård. Hälen slits ut från insidan och det slits upp hål i väven. Dessutom brukar sulan slitas rätt hårt. Förut varvade jag skor men då höll de två så det var inte så stor skillnad. Jag har mest haft adidas och new balance vilka passar mina tassar vilket är viktigare än nötningshållfastighet vid löpträning. Det bör tilläggas att jag är nitisk med skor i övrigt, har ett par lädersulade oxfords som är uppe i 7-8 år och mina lundhagare är väl 10 så jag är ingen slit och släng-person. Kontentan är att om man går 15 mil i veckan ska man inte förvänta sig någon längre hållbarhet tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Still Alive Livslängd på dry bags? Utrustning allmänt 27
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.