Livslängd på dry bags?

Jag upplever att mina dry bags har lite för kort livslängd med tanke på kostnaden. Efter ett tags användning börjar tejpen över sömmarna att släppa med följd att vatten tränger in. Dry bags som används mycket håller t.ex. ½ år medans de som används mindre intensivt kan hålla 1 år. Jag vill veta vad andra här har för erfarenheter.
 
Beror på

Jag upplever att mina dry bags har lite för kort livslängd med tanke på kostnaden. Efter ett tags användning börjar tejpen över sömmarna att släppa med följd att vatten tränger in. Dry bags som används mycket håller t.ex. ½ år medans de som används mindre intensivt kan hålla 1 år. Jag vill veta vad andra här har för erfarenheter.

Jag har såna enkel pvc-påsar som jag köpte med min första kajak 1986 som fortfarande är helt täta. Inte så lätta inte så miljövänliga men täta. Sen har jag en uppsättning SeaToSummit som är 1-5 år gamla som funkar bra. Inget att klaga över alltså men alla har inte levt fulltid om man säger. Vilka fabrikat har du
 
Jag har såna enkel pvc-påsar som jag köpte med min första kajak 1986 som fortfarande är helt täta. Inte så lätta inte så miljövänliga men täta. Sen har jag en uppsättning SeaToSummit som är 1-5 år gamla som funkar bra. Inget att klaga över alltså men alla har inte levt fulltid om man säger. Vilka fabrikat har du

Sea to Summit och Exped.
 
Jag har en Sea to Summit (tunnaste modellen) med just det problem du skriver. Hade jag haft inköpskvittot kvar hade jag nog kunnat reklamera i affären trots att påsen var flera år gammal. Jag vill minnas att jag använde den på en fjälltur och tvättade kläder i. Diskuterade med butikspersonalen och vi spekulerade om tvättmedlet möjligen kunde löst upp klistret. Men man tycker ju påsen ska klara sånt. Den var för övrigt inte mycket använd.
 
Jag upplever att mina dry bags har lite för kort livslängd med tanke på kostnaden. Efter ett tags användning börjar tejpen över sömmarna att släppa med följd att vatten tränger in. Dry bags som används mycket håller t.ex. ½ år medans de som används mindre intensivt kan hålla 1 år. Jag vill veta vad andra här har för erfarenheter.

Kraftigt medhåll på det.

Jag har en svart Exped med axelremmar. Den har några små hål efter ett och ett halvt år.

Sen har jag en Sea to Summit Ultra-Sil som jag köpte i juni i år. Efter en helgpaddling och en veckas vandring har den ett 5-6 hål, varav några millimeterstora med tydligt slitage runt. Då har jag visserligen haft hårda saker med kanter i den, en pocketbok och kamera, men det också de sakerna som jag har intresse av att skydda mot vatten.

Expeden accepterar jag. Jag trodde den skulle hålla längre, men jag har faktiskt använt den som ryggsäck en hel del. Sea to summit Ultra-sil däremot avråder jag från att köpa, även om du är en omåttligt rik gramjägare som kan köpa nytt varje gång. Den klarar inte sin primära funktion då den är så klen att du inte kan vara säkert på att den är tät ens första gången du använder den om du är ute i flera dagar. Detta gäller om kravet på påsen är att den ska vara helt tät, som exempelvis vid skridskoåkning. Om du bara behöver överspolningsskydd så fungerar den förstås även med lite hål, men då går det lika bra med en vanlig plastpåse med en frysklämma på å andra sidan.

Sea to summit har en tyngre variant också. Den kanske är bättre, men det verkar vara UL-påsen som marknadsförs mest i butiker.
 
Kraftigt medhåll på det.

Jag har en svart Exped med axelremmar. Den har några små hål efter ett och ett halvt år.

Sen har jag en Sea to Summit Ultra-Sil som jag köpte i juni i år. Efter en helgpaddling och en veckas vandring har den ett 5-6 hål, varav några millimeterstora med tydligt slitage runt. Då har jag visserligen haft hårda saker med kanter i den, en pocketbok och kamera, men det också de sakerna som jag har intresse av att skydda mot vatten.

Expeden accepterar jag. Jag trodde den skulle hålla längre, men jag har faktiskt använt den som ryggsäck en hel del. Sea to summit Ultra-sil däremot avråder jag från att köpa, även om du är en omåttligt rik gramjägare som kan köpa nytt varje gång. Den klarar inte sin primära funktion då den är så klen att du inte kan vara säkert på att den är tät ens första gången du använder den om du är ute i flera dagar. Detta gäller om kravet på påsen är att den ska vara helt tät, som exempelvis vid skridskoåkning. Om du bara behöver överspolningsskydd så fungerar den förstås även med lite hål, men då går det lika bra med en vanlig plastpåse med en frysklämma på å andra sidan.

Sea to summit har en tyngre variant också. Den kanske är bättre, men det verkar vara UL-påsen som marknadsförs mest i butiker.
Jag har den kraftigare varianten av Sea to Summit och de har hitills klarat sig bra, men det är klart har man nåt hårt/kantig i den och den ligger och skaver mot en "ruff" kajakinsida så förkortas säkert livslängden. Den tunnaste, Ultrasil (?), verkar i mina ögon alldeles för tunn för att lita på. Något som funkat är dom tyska fryspåsar jag köper när jag är i landet. Många gånger tjockare än dom svenska och tål väldigt mycket.
 
Ortlieb

Jag kan slå ett slag för Ortlieb, vars torrsäckar i grov galon hållit bra för mig. Än mer imponerad är jag av deras cykelväskor som jag använt ännu flitigare och de är fortfarande mycket bra. Lite styvare eftersom de är tjockare i matrialet men alls inte svårrullade, inte heller i kyla (har den i skridskosäcken).

/Patrik

Why can't we call it torrsäck in Swedish? :)
 
Torrsäck av klass

Jag kan slå ett slag för Ortlieb, vars torrsäckar i grov galon hållit bra för mig. Än mer imponerad är jag av deras cykelväskor som jag använt ännu flitigare och de är fortfarande mycket bra. Lite styvare eftersom de är tjockare i matrialet men alls inte svårrullade, inte heller i kyla (har den i skridskosäcken).

/Patrik

Why can't we call it torrsäck in Swedish? :)

Ja Ortlieb är väl den typ av torrsäck (!) som har chans att överleva lite tuff behandling och ha god livslängd. Det är väl en prio hur mycket UL och hur mycket livslängd man vill ha, även i detta sammanhang
 
Har 2 st SeaToSummit säckar, inga problem med hål trotts att de är 4-5 år och används kanske sammanlagt 3 veckor under vandring varje år. Den större av säckarna dubblerar dessutom som huvudkudde, och är den bästa camping kudde jag har haft!
 
Använder Sea to Summits.

De kraftigare varianter i tjock väv har hållt i säkert 5 år nu. Några tunnare har gått sönder, men då pga reva eller motsvarande.
 
De lätta varianterna för packning i ryggsäck får man vara varsam med, som sagt går de sönder fort annars. För t.ex kajakpaddling föredrar jag tjockare och tyngre materialen, vassa kanter, grus och sand sliter ju. Har några varianter som överlevt 15 år åtminstone. Sen går det ju oftast att laga drybags på olika vis, t.ex med tandtråd + liquisole eller vad som finns tillgängligt.
 
De lätta varianterna för packning i ryggsäck får man vara varsam med, som sagt går de sönder fort annars. För t.ex kajakpaddling föredrar jag tjockare och tyngre materialen, vassa kanter, grus och sand sliter ju. Har några varianter som överlevt 15 år åtminstone. Sen går det ju oftast att laga drybags på olika vis, t.ex med tandtråd + liquisole eller vad som finns tillgängligt.

Jag tog mig i kragen och skrev en recension av Ultra-Sil. Det fanns knappt några recensioner på torrsäckar inlagda, så att dela gärna med er av erfarenheter!

Lagning vill jag gärna ha tips om! Jag googlade i somras men hittade knappt några råd på varken svenska eller engelska. Personalen på Alewalds visste inte heller, men de föreslog ett lagningskit främst avsett för tältduk som jag köpte. Det var rätt dyrt (ca 200 kr) men eftersom jag inte gillar att slänga saker så kändes det ok. Jag har inte testat det än dock.

Jag förstår att man kan laga galonsäckar med liquisole, men funkar det även på silnylon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.