Livslängd på bultar?

Ett bra allternativ till borrbult är Fixes nya Triplex-bult som faktiskt kan skruvas ut ur hålet igen. På så vis kan hålet återanvändas. Dock använder Fixe inte sytafast rostfritt i sina bultar vilket gör dem till ett dåligt val på saltvattenutsatta klippor.

Problemet på många håll i landet är väl att dom gamla bultar som sitter sen tidigt 80-tal är av Petzl selfdrill modell. Dessa är näst intill omöjliga att få ut ur hålen. Då återstår som enda alternativ många gånger bara att borra ett nytt hål bredvid.

Samma problem är det med den klassiska expanderbulten(som synes på bild lite högre upp). En variant här är att borra ett hål som är dubbelt så djupt som bulten är lång när den placeras. När det är dags för byte (efter 60år?) så kan den gamla bulten helt enkelt slås in i botten på hålet och en ny placeras i samma hål.
 
frapp; sa:
Problemet på många håll i landet är väl att dom gamla bultar som sitter sen tidigt 80-tal är av Petzl selfdrill modell. Dessa är näst intill omöjliga att få ut ur hålen. Då återstår som enda alternativ många gånger bara att borra ett nytt hål bredvid.

Är de det? För ett antal år sedan läste jag i Climbing om en metod för att ta bort sådana bultar. Den gick i grova drag ut på att man med en för ändamålet konstruerad manick gängade samtidigt som man pressade ur expanderpluggen kunde backa ut bulten. Jag är ingen tekniker, så jag kan inte beskriva hur en sådan manick ser ut, men det kan inte vara helt omöjligt att tänka ut när man förstår hur själva ankaret ser ut. Tanken var i alla fall att man skruvade bort hängaren, gängade in manicken i ankarhylsan, och att denna manick då samtidigt pressade expanderpluggen neråt i hålet. När man separerat expansionskonen och ankarhylsan något kunde man (enligt artikeln) lätt dra ut ankarhylsan med kofot. Sedan skulle det bara vara att plocka ut expansionskonan med pincett. Fan tro't.
Men om det går vore det ju guld. Att kunna utnyttja gamla hål för nya bultar. Bara borra dem lite djupare och sedan placera en limbult!
 
Nej... nu blandar vi väl ihop begreppen här? En bladbult = sprickbult = "pitong".
Jag tror att det ord du letar efter är bulthängare (eng. "bolt hanger"), dvs den del av borrbulten som man kopplar karbinen i.

Tack för korrigering, jag får ursäkta för språkgränsen. Hoppeligen förstod alla ändå av sammanhanget att jag menade bultar med bulthängare.

På finska är en borrbult = porahaka och det som alltså är en bulthängare på svenska kallas för lehtihaka. Finska ordet lehti är alltså ett blad vilket jag i farten översatte som bladbult.

Hoppas ni har överseende, särskilt efter ishockeymatchen för ett tag sen..

stefan
 
Va!?

frapp; sa:
Problemet på många håll i landet är väl att dom gamla bultar som sitter sen tidigt 80-tal är av Petzl selfdrill modell. Dessa är näst intill omöjliga att få ut ur hålen. Då återstår som enda alternativ många gånger bara att borra ett nytt hål bredvid.

Ett stort problem vad det gäller ombultning, om inte det största, är nog den totala okunskap om gamla borrbultar som finns bland (svenska) klättrare.

Petzl selfdrill är förmodligen en av de lättaste borrbultar att ta bort! Sedan så passar ju Petzl Longlife helt perfekt i det gamla hålet om man fördjupar det lite...

Att ta ur en gammal, eller ny, Petzl selfdrill med 8mm bult och 12mm borrhål funkar så här;

1. Ta en 8mm bult som är ungefär 50mm lång.
2. Fila av yttersta biten så att du har en 15mm lång bit längst ut utan gängor. Den bör vara ca 5mm i diameter.
3. Skruva av hängaren (om det finns någon) på bulten.
4. Skruva i den specialgjorda bulten.
5. Petzl bulten kommer att krypa ut eftersom spetsen på specialbulten trycker mot den lilla kilen som sitter i botten av borrhålet som då inte följer med.
6. Borra hålet lite djupare och sätt dit en Petzl Longlife istället, eller om bulten inte skall vara där överhuvudtaget, laga med Hilti bultlim blandat med klippans eget grus.

HUR ENKELT SOM HELST !!!


Kommentar:

Personligen har jag en rostfri variant av specialbulten med ett påsvetsat tvärhandtag, ser ut som en T-Nyckel med en ring på så att man kan klippa in handtaget i en slinga.

Det vimlar av Petzl selfdrill på de lite hårdare aidlederna i Yosemite som inte skall finnas där överhuvudtaget, de flesta ditborrade av Europeiska klättrare som klättrar "way over their heads", otroligt men sant!
------------------
Ett av de största sveken mot Yosemiteklättringens historia är förmodligen den Petzl selfdrill, utan hängare, som sitter 10 meter upp på replängden "Triple Cracks" på leden the Shield - El Capitan.
------------------

Peace!
[Ändrat av spacemonkey 2005-05-08 kl 12:46]
 
Men vanliga enpanderbultar, som den på bilden tidigt i tråden, går de att få ut? Vad gäller våld eller teknik?

--------------------

Utveckla gärna om svekbulten på The Shield, jag har ingen bestämd uppfattning om varför man ska klättra med bristfälliga säkringar "bara" för att man är duktig, men jag kan tänka mig att andra har det - och jag kanske skulle ha det om jag vore duktigare...
 
Vi har provat nämda metod för att ta bort Petzl selfdrill bultar på Kullaberg i skåne men tyvärr utan framgång. Det slutade helt enkelt med att M8-bulten som man skruvar in i bulten gick av pga. den tillfogade vridkraften. Berodde kanske på att dom var väldigt rostiga? Man kan ju tänka sig att konen rostat fast.

När det gäller livslängd på limmbultar och själva limmet kan jag bara kort nämna att Hilti uppger att deras ankarmassa HIT-HY 150 (ett vanligt alternativ när man använder en sprutpistol till limmet) har en minsta livslängd av 50 år med full bibehållen laststyrka i utomhusmiljö.
 
Petzl selfdrill

Om det finns risk för att bulten rostat fast som du beskriver, så ska man absolut inte dra så hårt så att specialskruven går sönder!

Det krävs ganska stor erfarenhet att känna efter hur hårt man kan dra innan bulten går av, har misslyckats själv ett par gånger, så jag vet:)

Ett knep från Yosemite är att spruta in lite smörjmedel, typ WD 40, innan man börjar jobba, det löser rost och smuts samt minskar friktionen rejält. (men det har ni säkert prövat, kanske saltvatten miljön påverkar bultarna så pass mycket att de helt enkelt har korroderat fast i både klippan och expansionskilen?)

Skulle det trots allt inte gå att rubba bulten så är det MYCKET enkelt att borra ur den med en 10mm KOBOLT-stålborr avsedd för rostfritt stål.

Petzl selfdrill är en av de bultar som verkligen går att borra ur eftersom den har ett färdigt centrumhål.

Man måste givetvis ha en proffs-skruvdragare för detta ändamål...

-------------
Konstruktionen av specialskruven är synnerligen viktig för att kunna erhålla bästa möjliga funktion, först och främst måste skruven vara av bästa kvalité, biten utan gängor måste filas lungt så att inte skruvens härdning försvinner, och änden utan gängor får inte vara för lång! (mellan 12-14mm ungefär. Specialskruven måste greppa i minst två tredjedelar av de befintliga gångorna vilket för med sig att man ofta måste ta ur skruven efter att halva bulten är urdragen och stoppa in en liten 6mm stålstav som förlängning.

--------------

(gick för säkerhets skull ut i skogen igår och tog bort en Petzl selfdrill som suttit i 15 år, det var hårt motstånd, men gick bra!)

Förslaget att borra hålen tillräckligt djupa så att men kan slå in den gamla expansionsbulten efter 100 år och ersätta den med en ny, är oehört bra! Funkar bara på lokala crags dock, inget man gör för hand på en bigwall...

Peace!
[Ändrat av spacemonkey 2005-05-09 kl 13:40]
 
Tack för tipset med 5.56 Pierre! Det har inte jag testat tidigare. Borde göra susen. Får ut och testa.

För att summera upp den inledande frågan lite så verka det i alla fall som att moderna expander och limmbultar av god kvallitet, rimligtvis har en livslängd på goda 50 år. Känns ju tryggt att veta men trots en så lång livslängd så bör man ju planera för att även dessa ska bytas en dag.
 
Re: Petzl selfdrill

Olja och lim = inte bra

spacemonkey; sa:
Ett knep från Yosemite är att spruta in lite smörjmedel, typ WD 40, innan man börjar jobba, det löser rost och smuts samt minskar friktionen rejält.

Normalt är kombinationen olja och lim ingen bra kombination. Att försöka limma en bult i ett hål där klippan är "impregnerad" med ett penetrerande smörjmedel kan inte vara att rekommendera?

Jag föreställer mig att limmet måste häfta vid klippan och inte bara fylla ut spalten mellan bult ock klippa.

Jag har inte försökt men det borde vara som att försöka måla ett gammalt oljefläckat garagegolv av betong, det funkar bara inte...

Om klippan är våt fäster det säkert inte heller så bra???

Vad säger bruksanvisningen för lim/limbultar om det här ni som vet?

Ciao!

Uffe
 
Det är precis som du förmodar Uffe.
Om det sak användas kemankare i hålet får det ABSOLUT inte hinnas olja/5.56 eller liknande där i. Det försvagar limmets vihäftningsförmåga avsevärt. Dock kan man ju använda expander.
 
Skräckexempel

Kan man inte tvätta ur 5-56 oljan? Kemiskt ren bensin borde fungera bra och dunstar ganska snabbt, man kan vänta någon dag för säkerhets skull. T-röd kanske är mer miljövänligt, men jag vet inte om det funkar.

Bifogar en bild. Den är tagen någonstans i Kaukasus av Erig Ogenhall på hemväg från Elbrus 1992. Ingen Petzl-hängare här inte...

ErikO_Bolt_Kaukasus.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
rockstarclimber Livslängd på rep?! Klättring allmänt 15
Hematomet Livslängd klätterskor Klättring allmänt 5
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.