Lite pillande i Google Earth med fjällkarta.

Hej alla, satt och utforskade fjällen i Google Earth, inte använt tjänsten på ett par år och blev faktiskt lite förvånad över kvalitén på all data, en riktigt fin höjdkarta tillsammans med alla foton skapar ett rätt trevligt landskap :)

Trixade in fjällkartan så att den "ersatte" alla bilder. Rätt trevligt resultat att flyga runt i och utforska, någon som kan se vad jag tittar på i bilderna?

http://imgur.com/3z5ddXr
http://imgur.com/4ZeQneS

Skönt att utforska fjällkartan via datorn med i ett väldigt lättanvänt format :) (Psst, Lantmäteriet, det är bara att börja sälja det här!)
 
Psst, Lantmäteriet, det är bara att börja sälja det här!
Nix, det går nog inte.

Även om vi har både kunnande och delvis färdiga lösningar för internt bruk så får Lantmäteriet inte ägna sig åt förädling av data hur långt som helst.

Tjusiga tjänster skall andra aktörer ordna är det tänkt (om de kan hitta någon lönsamhet i dem).

/tobbe
 
Hej alla, satt och utforskade fjällen i Google Earth, inte använt tjänsten på ett par år och blev faktiskt lite förvånad över kvalitén på all data, en riktigt fin höjdkarta tillsammans med alla foton skapar ett rätt trevligt landskap :)

Trixade in fjällkartan så att den "ersatte" alla bilder. Rätt trevligt resultat att flyga runt i och utforska, någon som kan se vad jag tittar på i bilderna?

http://imgur.com/3z5ddXr
http://imgur.com/4ZeQneS

Skönt att utforska fjällkartan via datorn med i ett väldigt lättanvänt format :) (Psst, Lantmäteriet, det är bara att börja sälja det här!)

Fråga, hur "trixa" du in fjällkartan på det sätt som visas i den andra bilden? Ser intressant ut....

/J
 
Jag tyckte det såg "fel" ut... så som höjdkurvor är gjorda så ska det ju vara så att om man ser ett berg rakt från sidan så ska höjdkurvorna vara jämnt fördelade (enligt ekvidistansen). Bilden är alltså inte "projicerad" uppifrån (som den borde) utan följer ytan, så det ser fel ut.
 
Lägger man den som image overlay så böir det "fel" ja. Man kan ju lika gärna lägga en bild på en tulpan, google kommer smeta ut även denna sen. I och med att google inte vet vad en ekvidkstanskurva är i bilden, inte tolkar den och ritar ut det hela utsmetat så blir det fel ja.

MEN, sålänge man är medveten om det så kan de ju ändå ge en kul effekt. Man ska dock inte planera sin vandring allför mycket efter det tycker jag.
 
Vid kalibrering av overlayen i Google earth ska man dock se upp.
Försöker man kalibrera in ett ortofoto blir det snabbt uppenbart att Google använder flygbilder. Skillnaden ligger i att flygbilder är centralprojicerade, vilket ger skalfel i kuperad terräng (flygbilder är enbart korrekta på plana ytor, och sänkor förskjuts utåt och kullar inåt).

EDIT: höjder/kullar förskjuts utåt, och sänkor inåt.
 
Senast ändrad:
Demo

Jo såg en demo på sent 90-tal hos Lantmäteriet där de demade en 3D modell av KEB på en SGI onyx (jävligt dyr dator som var kungen av grafikvisualiseringar på den tiden) det poppade upp 3D träd och ledkryss när man närmade sig marken beroende på vegetationen, var riktigt snyggt för att vara 90-tal;-)
 
Fjällkartan finns väl redan till Google earth från lantmäteriet? En kompis har allafall den, vet ej vad den kostar eller hur man får tag på den
 
Fjällkartan finns väl redan till Google earth från lantmäteriet? En kompis har allafall den, vet ej vad den kostar eller hur man får tag på den

Har funnits att ladda ner som torrent i ett par år. Det är rasterbitar som ligger som färdigkalibrerade overlays i en google fil. Hur väl kalibrerat det är vågar jag inte svara på, men det verkar vara någorlunda rätt.

Verkar vara någon som laborerat privat. Jag har för mig att det är scannade papperskartor till och med.
Det är lantmäteriets fjällkartor, men knappast deras verk =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
Tony-Avesta Lite strul med 60CSx... Navigering 4
Tony-Avesta Lite funderingar kring 60CSx Navigering 45
tango lite OT: PTS lägger ut karta med alla mobilmaster på w Navigering 0
carpe.diem Jordglob - kanske lite off topic ... Navigering 9
Krux Lite GPS-micklande... Navigering 0
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
apersson850 För lite minne i Garmin 60CS? Navigering 4
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
mrhandley Kalibrera karta, rutter och lite mer Navigering 5
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
Jorden runt BaseCamp hittar ej Google earth Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
nicko_ Kungsleden utmärkt i Google Maps/Google Earth Navigering 4
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
gundj Ny? tjänst hos Google maps? Navigering 1
salgo60 Användargränsnitt till Google Earth surround mode Navigering 0
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
abbe_1066 Google earth trails Navigering 0
Rune E GPS till Google Earth Navigering 3
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
sachsaren Svensk motsvarighet till Google Maps? Navigering 16
gunhild Vad betyder nm i google maps? verkar vara mer än en km. Navigering 2
clindh Reliefkartor i Google Maps Navigering 11
Mezzner Tracks hamnar i Google Earth Navigering 1
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
soltek Fugawi ny Betaversion med Stöd För Google Earth Navigering 1
chuck Google prog för palm os Navigering 0
knife Eniro Flygfoto- Google Earth Navigering 0
Gasten Google Earth Navigering 4
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.