Liggcykelinovation efterlyses

Är det ingen som har försökt sig på att sätta drivningen på framhjulet för att slippa den långa kedjan och i stället ha styrningen på bakhjulet?
 
Svårt

Tittade på bilderna i länken nedanför och ska kolla bättre när jag kommer hem hur de löst det.

Jag ser två problem.

Alt 1: Drivning och styrning fram
Om tramporna följer med styrningen blir det svårt att trampa. Om de inte följer med ska drivningen kunna vridas vid styrhuvudet, tex med en kuggväxel.

Alt 2: Drivning fram, styrning bak
Låter livsfarligt, kommer nog bli MYCKET överstyrt. Men det kanske kan kompenseras på något sätt.



Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid.
 
HUR???

http://www.liggister.org/zox26.htm
http://www.zoxbikes.com/main/trike.htm Intressant trike, båda ser relativt enkla ut att bygga själv.

Hittade en bättre bild här och fattar ingenting.
Jag har lärt mig att inte cykla med kedjan på inre drevet fram och yttre bak eller tvärtom eftersom kedjan då vrids fel. Men här vrids kedjan ganska saftigt vid styrutslag. Har den en specialkedja som är extra vridbar, får man byta kedja oftare eller hur fungerar det?
På bilderna tycker jag att det ser ut som man slår knäna i styret, men det kan vara synvilla på bilden.
 
2 hjul ena dagen och 3 andra?

Tittade lite mer på mina tidigare länkar.
Jag har sett flera liggcyklar (och vanliga) som kan fällas ihop eller demonteras. Borde man inte kunna bygga modellerna ovan demomterbara med en- resp två-hjulig bakdel och gemensam framdel? Ramskarv under sitsen och snabbkopplingar på bakbromsreglagen.
Då kan man välja tvåhjuling eller trike efter dagens humör. Men ingen av dem verkar vara packåsnor utan släp.


http://www.zoxbikes.com/main/duo.htm
Verkar redan vara något sådant.

Känns som att jag bombar tråden nu, var är alla andra?
[Ändrat av PK Neelix 2005-02-04 kl 00:11]
 
Kan nån förklara för mig, rigid bakåtsträvare och så kallad "hard-ass" ;) som jag är, VARFÖR man ska cykla på en sån där cykel med fåtölj på? Jag menar, limpa, det la man ju av med redan på sent 70-tal, och ska man slöa på hojen kan man ju lika gärna åka båge? Eller?

/ G
 
Det finns många skäl, bland annat är de nu nu gällande hastighetsrekord satta med liggcyklar. Det går alltså helt enkelt fortare om man har en liggcykel av racermodell. Men precis som med vanliga upprätta sittcyklar så finns det många olika typer avsedda för olika ändamål. Exempelvis finns ett stort antal touringmodeller, som inte är lika snabba men så bekväma att man kan köra långa sträckor/dag med komfort. Dessutom har man en betydlig bättre överblick över de landskap man cyklar igenom.

Jag tror att många liggcyklister även har vanliga cyklar. Jag har exemeplvis en Gary Fisher Big Sur som jag med mycket stor glädje använder på skogsstigarna hemma i småland. Av erfarenhet vet jag att den inte fungerar på långtouring eftersom jag får ont i handleder, armbågar och axlar då. En liggcykel belastar inte alls dessa delar av min kropp. Tro mig det är inte bara rumpan det är bra för med liggcyklar.... det är även bra för själen... eftersom det ger en mer avspänd cykling ;o)

MVH/Bengt Falke

tigertamjaren; sa:
Kan nån förklara för mig, rigid bakåtsträvare och så kallad "hard-ass" ;) som jag är, VARFÖR man ska cykla på en sån där cykel med fåtölj på? Jag menar, limpa, det la man ju av med redan på sent 70-tal, och ska man slöa på hojen kan man ju lika gärna åka båge? Eller?

/ G
 
Kul att det diskuteras liggcyklar här! Om ni vill se en framhjulsdriven liggcykel där kedjan inte behöver vridas eftersom både vevlager och framhjul är sammanbyggda, ja titta då på den här filmen jag gjorde förra helgen:

http://lsaffre.dyndns.org/~dirk/movies/babypython.avi

Filmen är på 11MB, kör ni Mac - ladda ner filmen till hårddisken eftersom den kanske inte kör igång i browsern.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.