Reseförslag efterlyses...

Ecuador. Peru. Det låter bergigt, men spännande. Här har vi inte varit? Har du? Hur var det att resa här?

Costa Rica. Panama. Det låter platt, men länderna ter sig små och avklarade alltför raskt. Å andra sidan gör det ju inte något om vi måste passera många länder när vi ändå är igång. Har du rest här? Hur var det?

Vietnam frestar också. Där finns nog både kust och berg, sol och regn, liksom omsorg & vänlighet.

Jag letar efter ett land eller flera angränsande länder som är varmt i vår vintertid. Det skall därtill vara tryggt/säkert, vänligt, fritt från våld & avsevärd överfallsrisk och därtill vara ett billigt land att resa, bo och leva i. Det gör naturligtvis inte något om vi samtidigt kan springa ett marathon när vi ändå är där - men det är inget krav.

Det behöver inte klå vårt Indien vad gäller trivsamhet, men det får ju gärna aspirera på god trivsel.

Har du några reseförslag för mig att begrunda? Resan skall företas antingen per cykel eller per motorcykel. Vi vill gärna vara borta och resa i lugn takt i ca 2 månader. Tryggt/säkert, vänligt och billigt. Och varmt, förstås.

Vet du? Tips efterlyses & läses med glädje.

Anette
 
Laos och Kambodja är två spännande länder med vänligt folk. Billigt är där också. Väl värt att fundera på!
I Vietnam råder hätskare stämning och alltför mycket handlar om pengar för att det skall falla mig i smaken. God mat finns där dock!
 
Centralamerika är fantastiskt, knappas platt, men 7 mycket olika länder. Är ni spansktalande är det enklare.
Ofarligt finns inget som är, skyltar man med egendom kan man bli av med den snabbt, inte alltid ofarligt. Medan vi hade mission där var rånfrekvensen i Guatemala 100%. Ändå är Guatemala en fenomenalt resemål.
Ecuador och Peru är enklare som turistmål. Språket öppnar många dörrar. Även där är kartorna och terrängen skrynklig.
SO Asien förefaller så mycket enklare av flera skäl. Det är bl a säkrare.
go tur
 
Centralamerika är fantastiskt, knappas platt, men 7 mycket olika länder. Är ni spansktalande är det enklare.
Ofarligt finns inget som är, skyltar man med egendom kan man bli av med den snabbt, inte alltid ofarligt. Medan vi hade mission där var rånfrekvensen i Guatemala 100%. Ändå är Guatemala en fenomenalt resemål.
Ecuador och Peru är enklare som turistmål. Språket öppnar många dörrar. Även där är kartorna och terrängen skrynklig.
SO Asien förefaller så mycket enklare av flera skäl. Det är bl a säkrare.
go tur

Icke platt må ge oss god träning :) Det kan vi gott behöva. Säkert, eller så gott säkert det går, vill vi dock ha. Vi är inte spansktalande. "Skrynklig terräng" var en fint uttryck. Tack.

Ja, kanske blir vi kvar i Asien, men det vore ju inte helt fel att byta världsdel heller.

Anette
 
Tror du skulle ha en fantastisk tid om du flög in till Johannesburg och cyklar i Sydafrika, Lesotho och Swaziland. Asfalt eller grus, bra mat, vin, berg, skog, safari, billigt, möjligheter till fantastisk trekking i Drakensberg mm. Säkert är det nog med - utanför Johannesburg.

Uganda-Rwanda och Tanzania är säkerligen en upplevelse också. (har inte koll på hur regnsäsongen ser ut där dock)


Jag cyklade i Centralamerika för ett tag sen och tyckte inte det var så värst roligt. Skulle lätt välja Bolivia och Peru framför Centralamerika. Har fö känt mig mycket säkrare överallt i Afrika än i Centralamerika.

Vietnam är jag inte så sugen på att besöka, det verkar vara så hysteriskt där...
 
Senast ändrad:
Jag har själv inte varit i något av länderna, men jag spenderade uppemot ett halvår resandes runt i sydostasien tidigare i år och träffade en otrolig mängd folk. Majoriteten verkade ha varit i Laos, Kambodja eller Vietnam. Alla hade sina egna historier att berätta och jag tycker mig ha bildat mig en mycket bra uppfattning om hur länderna är att resa i.
Alla uppskattade så klart olika länder olika mycket, men Laos stod generellt högst i kurs, tätt följt av Kambodja. Jag träffade endast en person som sade sig föredra Vietnam framför de andra två.

Laos står nu högt upp på min lista över länder jag måste besöka inom snar framtid innan de blir förstörda. Där är de fortfarande tacksamma för de turister som kommer och är intresserade av deras land. I Vietnam har det redan gått för långt. I Kambodja kan man fortfarande ana effekterna kriget hade på folket. De är ödmjuka och gästfria.

Vad jag har hört skall de gå fint att cykla runt i Laos och Kambodja. Vägarna är kanske inte de bästa. Det bör finnas massor av information om det här på nätet.
 
...
Laos står nu högt upp på min lista över länder jag måste besöka inom snar framtid innan de blir förstörda. Där är de fortfarande tacksamma för de turister som kommer och är intresserade av deras land. I Vietnam har det redan gått för långt. I Kambodja kan man fortfarande ana effekterna kriget hade på folket. De är ödmjuka och gästfria.

Vad jag har hört skall de gå fint att cykla runt i Laos och Kambodja. Vägarna är kanske inte de bästa. Det bör finnas massor av information om det här på nätet.

Det där med Laos & Kambodja verkar väldigt intressant, men det får då nog bli en sväng till Vietnam i samma veva när man ändå är där. Just nu lutar det mer mot Asien än mot sydamerika. Afrika vore ju också intressant, men där krävs ännu mycket påläsning. :) (vilket iofs de andra länderna gör också).

Stort tack, för alla tankar. /Anette
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.