Lapporten

Hejsan, tänkte göra en tur genom lapporten från Abisko i mitten på september.
Är det någon som har knallat igenom porten här och som skulle vilja dela med sig av erfarenheter.
Finns det exempelvis någon bra stig man kan följa från abisko och hur långt är det upp till sjöarna i själva dalen? Finns det några bra tältplatser i dalen, är det svåra vad? Är det smart att avsluta turen i Kaisepakte, klarar man detta på två-tre dagar?

Taksam för svar

///jonas
 
Sig finns

Hej
Gå från Abisko turist mot "Lapplägret" (ett frilufts museum) och där finns en tydlig stig mot lapporten.

//Anders
 
inga svåra vad !

Hej det finns finna tältplatser innan du går in i dalen också. Kan va skönt om molnen ligger lågt. Har legat där en gång i början på september, tältet va pudrat med snö på morgonen. Friskt men fint!

-Åke
 
Finns det exempelvis någon bra stig man kan följa från abisko och hur långt är det upp till sjöarna i själva dalen?
Det är närmare att gå från Abisko Östra, om man vill spara 2 (iofs rätt futtiga) kilometer. Ta ut kompassriktning på Paddus (Baddussdievva) och följ godtycklig stig (nästan.) Hela sträckan till Kaisepakte är knappt tre mil, så det går man lätt på två dagar. En variant är att gå runt Nissuncorru och tillbaka till Abisko genom Nissunvagge. Det blir närmare 4 mil.
 
Det kan blåsa i porten

Hoppas att du får en fin tur men tänk på att vara noga med tältet om du lägger dig mitt i porten, den fungerar som en strut om det friskar i och håll på norra sidan av sjöarna, jag vet inte varför man markerar på södra på nya kartan.

Go tur!
 
Goda erfarenheter av tältning i porten!

Jag har själv tältat i Lapporten och för min del var det enbart en postitiv upplevelse.
Sjöarna som du undrade över ligger en bit in i porten så om du vill ha utsikt åt Abisko fjällstationshållet och ut över sjön (rekommenderas) så kan du inte gå så långt som till sjöarna för de ligger på lägre höjd.

Blåsten som någon annan tog upp ska du nog ha i åtanke och kanske tälta i svackan vid sjöarna i så fall.

Det var nog 5 år sen jag var där sist så om det är något jag kommer ihåg fel så får ni ha överseende.

Lycka till!
/Mathias
 
Blött

Jag tältade vid den nedre sjön för cirka 10 år sedan. Det var mycket blött längs hela sjön. Lite högre upp var det mycket finare vilket jag då såg dagen efter.
Men nu har väl sommaren varit väldigt regnfattig även i norra Sverige så det kanske inte är något större problem.

Laila.
[Ändrat av Laila 2002-08-30 kl 11:40]
 
Östra delen

Jag tältade i östra delen den 7-8 sept 2001. Där den lilla jåkken från Nissuntjårro kommer ned och går ihop med den lilla jåkken från sjöarna. Där var det torrt, öppet och jämn fin mark.
Eftersom det regnade kraftigt under vandringen ned mot Abisko så fick jag intrycket av den inre delen av Lapporten var "svårtältad". Detta eftersom allt vatten rann nedåt och ingen plats stack upp ur "vattenflödet" (i varje fall inte som jag såg). Jag noterade då att "Porten" troligtvis är knepig i kraftigt regn.

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
_winston_ Lapporten till Beisfjord?? Fjällvandring 9
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
whoisbob Lapporten till Nikkaloukta? Fjällvandring 6
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
capman Lapporten??? Fjällvandring 3
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.