Jag har precis gått o köpt en Giant Expedition RS 1 -09. Men sedan till min förfäran så läser jag att du tycker det är lika med skräp!
Jag kom inte ihåg exakt vad jag skrivit på min (dåligt uppdaterade) webplats, men nu har jag kollat. Ja...hmmm. Ibland uttrycker jag mig lite odiplomatiskt och korthugget. Borde nog se över vissa bitar av den
Nej, jag anser inte att GE är skräp. Jag anser däremot att det finns bättre alternativ för långcykling i tuffare (läs: utanför Europa och Nordamerika) områden. Jag är inte klar över hur mycket hojen förändrats sen jag skrev på min webplats, men då jag skrev hade jag givetvis den aktuella modellen som utgångspunkt för min bedöming.
1. Det är en dyr cykel. Man får dock kanonkomponenter runt om, vilket på sätt och vis motiverar kostnaden.
2. Den är tung. För mig har den onödigt många detaljer i standard, som istället borde finnas som tillval.
3. Aluminium skulle jag inte nämna
4. 28". Att sitta och vänta i veckor (eller månader) på paket med reservdelar som tullen snott är ingen höjdare.
Jag ser nu att den fått bra däck, bra bakpakethållare och mindre trams, som tex. dämpning och minst sagt skumma lösningar på många områden, som gjorde att reservdelar var omöjliga att hitta utanför ett fåtal länder.
Tidigare verkade det nästan som om de ansträngt sig att göra cykeln så krånglig som möjligt och jag anser att det var bland det sämsta valet man kunde göra innan man drog iväg mot fjärran mål. Det verkade dessutom som om Giant inte riktigt bestämt sig för vad cykeln skulle vara till för. För touring eller mountainbiking?
En klockren kommentar i en recension:
Although it's complexity (aluminium frame and hydraulic brakes) makes it more suited to bouncing down a mountain with a tent, than world travel.
I samma recension kan man läsa följande:
Using it for Touring...
It's a fantastic bike... the only downside is it can be TOO complex. If you were taking it round the world, then you'd run into some problems with regard to the hydraulic brakes and spare parts. Also another factor would be that the frame is Aluminium rather than steel. Which when your in outer Mongolia, is a little harder to find welding equipment for....
I dagens utförande är den betydligt bättre. Inget snack. Vad jag såg för ca tio år sedan i Asien var cyklister som köpt svindyra hojar som inte funkade för det de var avsedda för. De hade dessutom betalat riktigt mycket pengar för en lösning som bara ställde till problem.
Rätt eller fel, men för mig är nyckelorden enkelhet och styrka.
Desto mer standard något är, desto lättare kan man hitta lösningar bortom de välutrustade cykelbutikerna i Europa och Nordamerika.
Ju mindre kosmetika och "fina" detaljer som kan gå sönder desto bättre.