Långfärd för två, billigt

Hej hej

Jag är ny på forumet, har läst mycket men inte skrivit innan. Reggade mig här då det verkar finnas en bra kunskapsbas här omkring. Som jag sa har jag läst det mesta här, men har ett par luckor i min frågeställning ändå.

Så här är situationen, jag och min tjej studerar och har bestämt att sommaren ska vigas åt långfärdscykling (vi har tidigare hållt på med massa annat men nu är det cykling vi vill prova)

Efter ett övervägande har vi kommit fram till att 1000:- kronors cyklarna från COOP vi har nu inte är såna höjdare, vi cyklar så mycket vi kan men faktum är att efter 2-3 mil så är vi rätt trötta (vi skyller på cyklarna förståds =))

Anyway, har kommit fram till att vi vill prova hybrider, ett gäng alternativ har formats. Vad vi tror kanske är vettigt trots att vi vill ha packning är Nishikis Pro SL eller SLD, kanske Apollo team race, kanske marin muirwoods. Som jag förstått är det RAMEN som är den enda riktigt viktiga delen på cykeln för resten kan man byta ut. Vår cykelhandlare sa att ramen är apollons svaghet, att den är mer för "komponenteras" skull. Nishikis ram skulle tydligen va en bra ram, många på forumet verkar nöjda med den också. Men frågan är om det är rätt typ av ram (man vill ju helst ha den här utgiften EN gång hehe). Kanske måste vi ha nåt "grövre" eller tyngre, då jag också läst inlägg ungefär som "hybrid hojarna blir inte så bra med packning". Vad tror ni som har Nishiki om att packa på 15 kg ungefär? Förlorar vi "den snabba cykeln med konstant medvind" på kuppen?

Ett annat alternativ är att köpa en racer (begagnad), sen köpa nya däck och hjul till grövre. Där han man ju en lätt och "bra?" ram som man borde kunna bygga me. Men nåt säger mig att det finns en hake. Vad jag tänkte är att varför lägga massa pengar på en lätt hybrid cykel, när nästan varje racer som kostar mycket mindre säkert är lättare. (som ni förstår är pengar tyvärr ett problem, för trots strikt sparande så blir inte studentbidraget och helgjobbslön särskilt mycket pengar när allt kommer te kritan. Men vi vill ändå lägga tillräckligt för att få åtminstånde en ram som går att använda till seriösare utflykter än kanske sverige runt som det blir i sommar.

Om nån har lyckats läsa ända ner hit så vill jag bara tacka för all hjälp jag redan fått genom att läsa allas inlägg. Hoppas ni har förbarmande över mig som startar ytterligare en "val av cykel" tråd.

/Chrille
 
Hej,

svårt det där! När det gäller att "ramen är den enda viktiga komponenten" så har jag också resonerat på liknande sätt förut, men tyvärr så blir det ju betydligt dyrare att köpa en billigare hoj och ganska snart tvingas uppgradera komponenterna, än att satsa på en bättre från början.
Jag har tourat med racer, det fungerar om man snålar med packningen. Beror nog mycket på vart ni tänkt er. Sverige/Norge är ju toppen på racer.
En bra ide är nog att köpa hoj via nätet. Gå in i en vanlig cykelbutik en vardag och fundera på hur mycket av priset på en cykel som är lokal, löner etc etc. Det finns folk här som har tips på nätbutiker i Tyskland tror jag.Själv har jag gjort båda, det finns många fördelar med att snacka med en bra cykelhandlare.
 
Problemet med en racer-ram är att det inte finns fästen för skärmar eller pakethållare. Det går inte heller att få in lite bredare däck i ramen. Bromsarna är inte heller de bästa när man har hängt på 20 kg extra packning. Själv gillar jag verkligen bockstyre när jag cyklar långt men finns det lite olika uppfattningar om.
 
Jag har också funderat på att köpa nishiki pro SLD. Lite skeptisk till hur den kommer att funka på grusväg och liknande. Jag vill ju kunna komma ut och bada i sommar!

Nån som provat den eller nån liknande cykel?
 
Köp en gammal veteranare, byt till nya lager,kedja o cykla vidare, den går till o med på grusväg.
Kan lastas med vad som helst nästan.
Delar finns i varenda stuga utmed vägen...;)

Lite inspiartion :http://www.gantofta.nu/stalfarfar_main.html

Instämmer, är budgetten begränsad är begagnat överlägset bäst. En "sportracer" från 80/90-talet med 7-8 dela kassett och fästen för skärmar/pakethållare, eller en motsvarande mtb i CroMo-stål för ca 1500kr är perfekt som första cykel. Efter ram är hjulen viktiga och skall helst vara 36 ekrat. Så be en bra mekaniker gå över dem. Fixa resten själv så vet du sedan hur du servar och lagar hojen på långturen. Blir du biten kan du byta upp dig länger fram när du fått en stadig inkomst.
 
När ska ni iväg???

Finns det någon cykelklubb på orten som ni kan gå med i och både lära er det mekaniska (kommer att behövas...), samt att få större kontaktnät för att köpa ihop en utrustning billigare....
 
Varför just en Pro SLD? Ska du ha den till nåt annat än just touring?

Har själv en nishiki hybrid, en drygt två år gammal 501, och den funkar väll till touring. Inte världens sexigaste cykel på nåt sätt men den gör sitt jobb. Vad jag tycker är riktigt kasst med den är kvaliteten.

Om du letar efter en touringhoj så är väll annars ett alternativ Surly LHT. Den kostar lite mer än en Pro SLD men känns i min värld känns det som en mycket bättre tourer. Budgetalternativet är kanske en nishiki 401 eller liknande.
 
Stålfarfar är ju sannerligen inspirerande. Kan han på en sån cykel undrar man ju varför man letar överhuvudtaget :)

Vi tänkte åka iväg och vara borta sommaren men vi vill så fort som möjligt börja cykla häromkring. Vet faktiskt inte om det finns cykelklubbar, det gör det med stor sannolikhet. Fast vi fick för oss att cykelklubbarna är mer inne på racing och det är ju inte vi. Men det kanske finns "touring-klubbar" som mest umgås och snackar cyklar också?

Surly'n hade inte varit dum, hittade den på ett par sidor med långdistanscyklare. Fördelen med att köpa den ramen är ju att då blir det bekräftat att det verkeligen är en bra ram för just detta ändamålet. Och delar kan man ju alltid byta ut, men inte ramen. Deras "färdiga" cykel kostade mellan 9300-9995 enligt hemsidan, ända nackdelen. Och ramen ensam verkade kosta runt 5000:-. Man kanske skulle köpa ramen och plocka delar från nåt billigt begagnat....fast då tar vi oss nog vatten över huvudet. Så antingen 20000 för två cyklar eller 10000 för två apollos (studentrabbat!) inklusive 1 service. Det råder ju ingen tvekam om vilken cykel som är bäst, men apollon kanske inte tappar nåt fruktansvärt i värde i andra hand och man kanske skulle börja med den.

Förutom touring så tänkte vi bara ha hojarna att träna inför touring på. Så i princip bara touring. Om intresset verkeligen biter fast kanske vi köper begagnade racers och tränar på. Iallafall på blocket, finns det massor med begagnade racers men knappt en enda hybrid. Skumt?

På frågan varför just en Pro SL? Ja det va den som alla runt om på forumen verkade nöjda med. Men då vet jag ju inte om de använde packning eller inte.

Kanske går Surly att beställa utomlands? Om den till exempel är billigare i grekland (ja vad vet jag :)) så kunde man ju cykla hem :)

Tack för svaren föresten! Hjälper verkeligen!

http://www.blocket.se/vi/19475379.htm?ca=18_s&last=1

känner någon igen racercyklarna i denna annonsen? Kanske inte nödvändigtvis att bygga en tourer med men de verkade väldigt billiga?
 
Senast ändrad:
Stålfarfar är ju sannerligen inspirerande. Kan han på en sån cykel undrar man ju varför man letar överhuvudtaget :)

Vi tänkte åka iväg och vara borta sommaren men vi vill så fort som möjligt börja cykla häromkring. Vet faktiskt inte om det finns cykelklubbar, det gör det med stor sannolikhet. Fast vi fick för oss att cykelklubbarna är mer inne på racing och det är ju inte vi. Men det kanske finns "touring-klubbar" som mest umgås och snackar cyklar också?

Surly'n hade inte varit dum, hittade den på ett par sidor med långdistanscyklare. Fördelen med att köpa den ramen är ju att då blir det bekräftat att det verkeligen är en bra ram för just detta ändamålet. Och delar kan man ju alltid byta ut, men inte ramen. Deras "färdiga" cykel kostade mellan 9300-9995 enligt hemsidan, ända nackdelen. Och ramen ensam verkade kosta runt 5000:-. Man kanske skulle köpa ramen och plocka delar från nåt billigt begagnat....fast då tar vi oss nog vatten över huvudet. Så antingen 20000 för två cyklar eller 10000 för två apollos (studentrabbat!) inklusive 1 service. Det råder ju ingen tvekam om vilken cykel som är bäst, men apollon kanske inte tappar nåt fruktansvärt i värde i andra hand och man kanske skulle börja med den.

Förutom touring så tänkte vi bara ha hojarna att träna inför touring på. Så i princip bara touring. Om intresset verkeligen biter fast kanske vi köper begagnade racers och tränar på. Iallafall på blocket, finns det massor med begagnade racers men knappt en enda hybrid. Skumt?

På frågan varför just en Pro SL? Ja det va den som alla runt om på forumen verkade nöjda med. Men då vet jag ju inte om de använde packning eller inte.

Kanske går Surly att beställa utomlands? Om den till exempel är billigare i grekland (ja vad vet jag :)) så kunde man ju cykla hem :)

Tack för svaren föresten! Hjälper verkeligen!
 
Surlyn var rätt billig i USA. Kostar runt 1000 dollar där o det var ju inte länge sedan som dollarn stod i 6 kronor.

Jag tycker ni ska ta en titt på vad Janne Corax o Stellan Johansson kör på. Det är ju inga lyxåk direkt så varför krångla till det? Kolla in http://happymtb.org/forum/read.php/1/920794/page=1 .

Jag har själv inte särskilt mycket erfarenhet av att toura. Har bara gjort det en gång o då var jag ute i en vecka. Men kul var det! Jag tror att det är viktigt att en toringhoj har hyfsat långt kedjestag, fästen för pakethållare och lowriders (skivbromsar kan vara i vägen, kolla det!) och möjlighet att montera skärmar och lite fetare däck.

Budgettipset kanske är en Mariner av lite äldre modell med enklare utrustning än en ny:

http://www.winstanleysbikes.co.uk/category/530/Marin_Mountain_Bikes_HT

Lite klent med storlekar bara.

Mycket nöje

//Ingemar
 
Så antingen 20000 för två cyklar eller 10000 för två apollos (studentrabbat!) inklusive 1 service. Det råder ju ingen tvekam om vilken cykel som är bäst, men apollon kanske inte tappar nåt fruktansvärt i värde i andra hand och man kanske skulle börja med den.

Apollo är värd 4-500kr så fort den lämnat affären och efter er resa så är värdet lika med noll på dom tyvärr, köp hellre något begat för lite minder och kosta på en service på en gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.