Billigt riktställ?

Hej, cyklister!

Jag är sugen på att testa att bygga ett cykelhjul och tänkte börja med öva på en standardhoj jag behöver byta nav på. Men jag hittar inget billigt riktställ o centreringsvektyg (ja, risken finns att detta inte är nåt för mig och vill inte lägga ut flera tusen på försöket...). Jag vet att man kan använda fälgbromsen som riktmärke, men i det här fallet har jag ingen sån och ett ställ skulle kännas enklare att ta med upp i lägenheten än hela hojen ;) Nån som vet var man kan köpa såna här prylar till rimliga priser?
 
Jag har i många år använt mig av en avsågad bakram i ett skruvstycke. Centreringen i en bakram duger i de allra flesta fall. Lägg hellre pengar på en bra ekernyckel. Det är A och O.

Det finaste rikställ bygger inget hjul till dig. Man måste få in feelingen, ha känsla för rundheten, rikta med små rörelser.
Att bygga bra hjul tar flera år att lära sig. När du väl behärskar konstarten kommer du att vara stolt över ditt hantverkskunnande.
/Martin
[Ändrat av Martin O 2005-05-28 kl 00:04]
 
Minoura

Jag har i flera år använt ett riktställ från Minoura ( http://www.minoura.co.jp ) som heter T-817. Det står för sig själv på golvet eller på ett bord och behöver inte fästas. Det kan fällas ihop när man inte använder det. CykelCity sålde dem för 395 kr, vet inte om de finns kvar.

Centreringsverktyg har jag aldrig använt. Riktställ och ekernyckel (och några bitar frystejp) är allt jag använder.

Peter
 
Haddock; sa:
Jag är sugen på att testa att bygga ett cykelhjul ..Men jag hittar inget billigt riktställ o centreringsvektyg

Jag använde länge en gammal framgaffel som jag satte fast i ett skruvstäd som riktställ. Ett par långa skruvar gängade in genom gaffelbenen funkar bra för att hålla reda på läget i sida. Läget i höjd kollas med en tejpbit mellan gaffelbenen som referens. Behöver man bygga ett bakhjul så är det bara att böja ut gaffelbenen tills navet ryms.
Centeringsverktyg har jag aldrig förstått behovet av riktigt. Använder man enhetliga ekrar och bara håller någorlunda koll på att man drar lika många varv på alla brukar centreringen lösa sig ändå, utan några speciella åtgärder.
Centeringen över axeln kollas säkrast (och även enkelt och billigt) genom att man vänder hjulet i riktstället. Är det centrerat över axeln så kommer det inte flytta sig i förhållande till sidorna oavsett hur man har ordnat sina sidoreferenser.
[Ändrat av dabac 2005-05-30 kl 09:45]
 
Tack för bra idéer om riktställ. Cykelcity säljer ett Tacx för 435:-, lutar nog åt att det blir ett sånt. Om jag inte "hittar" en ledig gaffel, förstås. Jag struntar i centreringsverktyg, vad jag förstår av svaren så ordnar man rel. lätt det ändå. Tänkte inte bli proffs, utan det är mest för att förstå hur ett hjul är konstruerat (och förstås underlätta ev. vägsidesreparationer) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bikebug Långfärd för två, billigt Långcykling 15
pergit Billigt boende i Hilleröd? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.