Lågprissovsäckar, -23 grader, 28 resp 55 euro?

Mitt forsta inlagg! Vi har fyra barn (11, 9, 7, 1) och jag forsoker mig pa utmaningen att fa min familj att kanna pa det underbara utelivet. Jag kanner mig som en nyborjare aven ifall jag lag pa FJS, men det var for 20 ar sedan och mkt har hant sedan dess i form av ny utrustning. Mina ungar spenderar pa tok for mkt tid framfor dator/tv/spel och de har aldrig spenderat ens en natt i ett talt, vilket jag skams for... Nu ska det banne mig bli andring pa det.

Jag har nyligen kopt tva talt, tva ryggsackar (en 120 liter...), tva Thermarest och ett goretex-overdrag till sovsack - allt begagnat. Nu ar det bara resten kvar :) Forsta gangen tanker jag bara campa vid en sjo, men ett slutmal blir att fa ut merparten av familjen pa fjallvandringar i en vecka.

Iaf, nu har jag kollat in sovsackar. Hade det bara gallt mig hade jag kopt en top-of-the-line-markes-sovsack, men nu galler det for sex personer och jag vill halla ner kostnaden. Jag ar ju inte ens saker pa att frugan/ungarna kommer bli bitna av det här.

Vad tror ni om dessa tva lågprissovsäckar pa Ebay:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400216279059&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170621339121&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

Ar de bara skit, eller nat som kan funka, tror ni?

Ar de for tunga (1900 gram) for barn? Jag vet att de ar pa tok for stora for barnen just nu, men innan jag fatt ut dem pa fjallet har de hunnit vaxa till sig...

Himlar vad langt inlagg det har blev. Ber oxa om ursakt for avsaknad av svenska tecken (bor utomlands).
 
Senast ändrad:
När jag gjorde Kebnekaise på vintern var det -27 grader utanför tältet och blåste över 20 sekundmeter. Jag hade en sovsäck graderad -17 från Alpkit (PipeDream 800).

Med en -23 sovsäck så krävs det rätt extrema förhållanden om man inte typ skall svettas ihjäl. Det är också detta som gör att vikten blir såpass hög. Den vikten för den köldkomforten känns inte särskilt extrem.
 
Sover i en säck från Fjällräven med komforttemp +5. Sommartid och ner till -7 i tält har fungerat bra för mig, självklart ihop med underställ.

Prisbilden kan bli annorlunda om ni inte letar säckar för så låg temperatur!

/Danne
 
Sovsäck för 250-500 kr och vikt ca 2 kg, då är det clasohlson-kvalitet ;). Tempgränsen minus 23 förutsätter nog närvaro av läkarteam som har utrustning för att behandla hypothermi.

Realistiskt är kanske brukbar runt nollan, med skärp runt fotänden blir den troligen ok för kortväxta.
...kanske bättre att gå till lokal lågpriskedja och klämma och känna :)?

//J
 
vart bor du

lågpriskedjorna har sovsäckar som funkar för sommaren.
Hi-sport har vi köpt barnsovsäckar. typ 250:- för en 0graders barnsäck (till 165cm) testad under bar himmel 5-10grader var det nog under natten. ett underställ påså klarar den säcken fjällen.
Det finns fler alternativ. men i sthlm så är nog Hi-sport en bra lösning, annars outlets...

BZ
 
Och med gore-tex överdrag till säckarna så borde det väl bli ännu varmare?

Men ligger inte extremtemp rätt lågt i förhållande till komfort på säckarna?

Temp Comfort: +/-0 °C
Temp Limit: -5 °C
Temp Extrem: -23 °C
 
När jag gjorde Kebnekaise på vintern var det -27 grader utanför tältet och blåste över 20 sekundmeter. Jag hade en sovsäck graderad -17 från Alpkit (PipeDream 800).

Din PipeDream-sovsack verkar vara riktigt bra. 1.1 kg och -17 komforttemp. Hur bra sov du i -27 grader?

Med en -23 sovsäck så krävs det rätt extrema förhållanden om man inte typ skall svettas ihjäl. Det är också detta som gör att vikten blir såpass hög. Den vikten för den köldkomforten känns inte särskilt extrem.

-23 ar ju extremtemp, men den borde klara nagra minusgrader. Fragan ar om 2 kg ar pa tok for tungt for vad man far?

Sovsäck för 250-500 kr och vikt ca 2 kg, då är det clasohlson-kvalitet ;). Tempgränsen minus 23 förutsätter nog närvaro av läkarteam som har utrustning för att behandla hypothermi.

Realistiskt är kanske brukbar runt nollan, med skärp runt fotänden blir den troligen ok för kortväxta.
...kanske bättre att gå till lokal lågpriskedja och klämma och känna :)?

//J

Jo, -23 kraver nog lakarhjalp :) Bra tips med skarp (eller snore) runt fotandan!

lågpriskedjorna har sovsäckar som funkar för sommaren.
Hi-sport har vi köpt barnsovsäckar. typ 250:- för en 0graders barnsäck (till 165cm) testad under bar himmel 5-10grader var det nog under natten. ett underställ påså klarar den säcken fjällen.
Det finns fler alternativ. men i sthlm så är nog Hi-sport en bra lösning, annars outlets...

BZ

Hi-Sport ar nagot nytt for mig. Verkar vara schyssta priser. Frugans syster bor i Taby, så jag ska kolla i sommar nar vi kommer till Sverige. Barnsovsäck for 250:- som kan klara fjallen ar oxa ett intressant alternativ, ifall vi nu hinner upp innan de vaxer ur den... Den vager?

Och med gore-tex överdrag till säckarna så borde det väl bli ännu varmare?

Men ligger inte extremtemp rätt lågt i förhållande till komfort på säckarna?

Temp Comfort: +/-0 °C
Temp Limit: -5 °C
Temp Extrem: -23 °C

Jo, det kanske ar lite orovackande? Det verkar dock pa Ebays koparkommentarer som om folk ar nojda med sina sovsackar. Jah undrar dock hur manga av dessa lagpriskopare som nyttjar sin sovsack under noll grader?
 
En annan fraga: Hur kallt blir det ungefar pa en Kebnekaise/Sarek-tur under juli manad? I mars har jag sjalv upplevt -25 nedanfor Keb, men pa sommaren borde det inte bli sa extrema koldtoppar?
 
Hi -sport säcken har jag för mig vägde runt 700g (men jag kan minnas fel). Det va nån syntetstoppning från dunlop i den. Det finns ju vuxensäckar där med om det är så att du har långa barn som du tror snart kommer växa ur en säck för 1.65m. Sen är det så att det inte alltid är samma prylar på Hi-sport, så det kan vara andra märken när du kommer dit (våra är REC)

BZ/
 
Testa hemma och camping forst

Hej, jag har lite liknande, men med mindre barn 3 och 5 och det enklaste tycker jag ar att kopa ganska billiga sommar-sackar och komplettera med ett extra tacke om det ar kallt.
Dvs ett par billiga sommarsackar for de resorna nar det ar varmt och sedan nar ni testar lite kallare ha med en extra sovsack eller ett tacke hemifran som man kan lagga under eller over sig om man fryser. Sen kor vi alltid med ordentlig fleece pyjamas om det kan tankas bi kallt.

Om de sedan gillar ordentlig trekking i fjallen osv sa ar det val dax att titta pa vikten osv, men med barn tycker jag det ar skont med grejer som man inte bryr sig for mycket om - det finns ju alltid risk for smuts, mat, dricka osv i sovsacken, eller i varsta fall att dragkedjor osv gar sonder.
 
700g var inte mkt. Hur ar det mojligt att en 250 kr sack kan vaga sa lite och klara nollgradigt? Var noll grader verkligen komforttemp?
 
Hej, jag har lite liknande, men med mindre barn 3 och 5 och det enklaste tycker jag ar att kopa ganska billiga sommar-sackar och komplettera med ett extra tacke om det ar kallt.
Dvs ett par billiga sommarsackar for de resorna nar det ar varmt och sedan nar ni testar lite kallare ha med en extra sovsack eller ett tacke hemifran som man kan lagga under eller over sig om man fryser. Sen kor vi alltid med ordentlig fleece pyjamas om det kan tankas bi kallt.

Om de sedan gillar ordentlig trekking i fjallen osv sa ar det val dax att titta pa vikten osv, men med barn tycker jag det ar skont med grejer som man inte bryr sig for mycket om - det finns ju alltid risk for smuts, mat, dricka osv i sovsacken, eller i varsta fall att dragkedjor osv gar sonder.

Jag tankte som så att jag koper lagprissackar (som man "inte bryr sig for mycket om") som klarar typ -5, och pa somrarna far de sova med oppen sack eller bara ovanpa den. Så slipper jag kopa dubbla uppsattningar. Problemet ar dock kanske vikten for trekking. Vad pallar de att bära lite langre strackor? Har ingen aning. Borde kanske ta upp det i en annan trad.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.