Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader?

Vi har två st Haglöfs "Camplite" och "Travelite" med Komftemp +7 grader och extremtemp 0 grader.
Klarar vi oss på det? Vi skall till Åre och Sylarna för lite vandring.

/ mange
 
Travelite funkar i princip bara om det är mellan 12 och 18 grader om inte den senaste modellen är väldigt mycket bättre än de tidigare...
 
Kolla på Mountain Hardware Lamina 20 det är en trevlig syntet säck med komfort herr 0C och komfort dam 7C väger ca 1,5kg vilket inte är lätt men inte bly heller.

Har du ordentligt med pengar satsar du på deras dunsäck Phantom 32 som har samma temperatur klassning men väger endast 650g
 
TNF Cat´s Meow.
1300gr, 1700:- 0° (-6), syntetfyllning.
Sov i vindskydd i helgen, ca +6°,lite vind, inga problem alls.
 
Travelite funkar i princip bara om det är mellan 12 och 18 grader om inte den senaste modellen är väldigt mycket bättre än de tidigare...

Det är väl att ta i en del. Har själv en gammal Travellite från kanske -96. Använde den en fjällvandring för ett par år sen när temperaturen var ner och vände under noll några nätter. Kallt blev det, men med ett bra liggunderlag och ett lite tjockare underställ på i sovsäcken håller man sig varm.
Själv hade jag ett thermarest och bara ett vanligt craft-underställ första natten och då blev det kallt. Men efter att ha lagt ett vanligt cellplast-underlag under Thermaresten och tagit på mig lite mer kläder till nästa natt funkade det bara bra. Att det var några grader under noll på natten var det ingen tvekan om eftersom det var is i kastrullen på morgonen.

Så visst kan du använda sovsäckarna du har!
 
Jag brukar köra med +12 specade säckar även på vintern.
Då har det legat runt nån minus på natten.

Det fungerar om man har tält,underställ och mellanställ - inga problem alls.

Bara det inte blåser för mycket - då blir luftcirk. i tältet för hög - annars kan man vinna ca 5 plus bara på tältet - sen gör underställena resten.
 
Komplettera med ett underställ att sova i och en sovsäcksliner (tunn innersäck) så klarar du nog svenska fjällen på sommaren även om du kanske får räkna med att frysa om det blir riktigt kallt på natten.

Jag har sytt en tunn fleecepåse av IKEAs billigaste fleecepläd som jag använder som komplement till min sommarsäck när det kryper under nollan

/M
 
Sen är det ju jävligt individuellt vad som är ett alltför-kallt- problem eller inte.

(Min mönsterobservation, med en rackans stor nypa salt och tydlig hänvisning till ovanstående, är att tunna klarar kylan sämre än grövre och att tjejer klarar kylan sämre än killar.)
 
Samma sovsäck får helt olika egenskaper beroende på hur man sover. Ligger du snyggt och prydligt still, och i "kungsställning", mitt på liggunderlaget? Eller vrider du dig mycket, petar ut med röven, får någon fot eller hela benet på tältgolvet ibland? Stor skillnad. Det blir inte mycket kvar av det värmeisolerande loftet om en armbåge eller knä trycker ut.Ska ni köpa nytt så ta gärna en säck med separat dragsko över axlarna. Då kan man behålla det mesta värmen utan att dra ihop säcken med bara ett hål av en femkronas storlek kvar framför näsan.

/mats
 
tack för svaren!
Jag tror att vi kör på våra säckar och satsar på ett par bra liggunderlägg istället.
/ mange
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.