Laga membranjacka?

Utan att försvara tillverkaren/återförsäljaren så undrar jag bara om jackan verkar ha tagit skada av att hängas på krok istället för hängare?
Med en del jackor är det ju också ibland lättare att hänga upp kragen på kroken än på ev ögla innanför eller utanför kragen. Har en tvålagersjacka som inbjuder till det senare, då man kan rulla ihop kragen huvan under en flärp, men detta täcker då öglan...
 
Har alltid hängt jackan på galge. Och hängöglan på jackan sitter på utsidan. Tror inte att det kan ha med saken att göra. Men om man rullar in jackan i huvan när den ska förvaras i packning, kan det skada membranet? Det kanske töjer lite? Enl försäljren skulle det inte vara något problem.
 
Äh, jackan ska ju tåla att hängas på både krok och galge - och en hel del annat.

Delaminering förekommer och det är väl i grunden dålig kvalitet. Dålig kvalitet i kombination med dåliga leverantörer är sämsta kombinationen.

Hade själv en membran-fleece-jacka från ITAB som delaminerade i ärmarna efter första tvätten efter typ tre månader.
P g a jag inte hade kvar kvittot från postkassan så accepterade de inte reklamation, trots att jag hade orderbekräftelse mm. kvar, och visste att de själva hade det. Har aldrig mer handlat av dem.

Lite allmänt kan man väl förstå att membrankläder har lite begränsad hållbarhet, men delaminering och på kort tid är förstås oaccptabelt.
 
Använder du hårspray/-gele/-skum?
Har hört att såna produkter löser laminaten i vissa jackor. Min sambo har lyckats förstöra huvan i sin Marmot Precip med kladdihåret-produkter. Ett stort parti som delaminerat/försvunnit i nackpartiet i huvan/övergången mot ryggen på jackan. Laminatet i resten av jackan är opåverkat.
 
Nä, hårvårdsprodukter har inget med saken att göra i det här fallet. Hade kunnat ha viss förståelse för skadan i så fall.
 
Nu tror jag att den här saken är utagerad. Skickade jackan till M-service, har fått dem rekommenderade även av andra än här. De hoppdes kunna fixa det inom en vecka. Skickade jackan i tisdags och den kom tillbaka idag! Den servicen gillar jag! 300:- gick lagningen på, ett par hundra till med frakt och moms. Ser bra ut, hoppas det håller... Trevliga i kontakten har de varit också. Rekommenderas!

Har haft mailkontakt med Jack Wolfskins serviceavdelning i Tyskland. De anser att enda orsaken till skadan är bristfällig tvätt. De säger att tvätt måste ske en gång per år. Hmm, tror nog att jag kommer över den gränsen... Har skickat ett mail till och bemött detta, men jag misstänker att det inte kommer att komma något svar. Det hade sparat både dem och mig tid och pengar om de fixat det direkt.

Tack för tipsen om lagningsställen!

MVH
/Mikael
 
konsumentrådgivare

Om det finns en konsumentrådgivare i din kommun så skulle jag råda dig att ta kontakt med dem även om du nu har beslutat att laga jackan på egen bekostnad. De kan inte hjälpa dig nu kanske men ge råd inför någon annat köpbekymmer. Skaljackor och annan sådan utrustning är ju inte billig. Skötselfel är en enkel "slasktratt". Vad är rätt skötsel då om jag nu har skött den fel?

Tejpen släppte lite på några ställen i min skaljacka. Säljstället och tillverkaren reparerade den på garantin men uppmaningen var att man skulle tvätta jackan "ofta". Okej, och vad är ofta? Ja, två till tre gånger per år om man använder den "som skaljackor används". Min synpunkt vad att då vore det ju bra om det framgick i skötselråden att tvätt två gånger om året vid frekvent användning anses som standard. Men som sagt, de fixade den och jag sköter den som ordinerat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.