Lätta skor, sandaler? Behövs det?

Jag har alltid med mig ett par foppatofflor. Skönt att lufta upp fötterna och bra att ha när man behöver upp och pinka på natten och inte orkar snöra kängor. Även bra om man behöver passera vattendrag, kängorna tar en evighet att torka upp om de blir blöta invändigt. Vikten är försumbar.
 
Själv tar jag helt enkelt av skor/kängor vid rast/läger och sitter/går HELT UTAN!!! Det är också skönt. Och lätt.
 
Jag har alltid med mig ett par foppatofflor. Skönt att lufta upp fötterna och bra att ha när man behöver upp och pinka på natten och inte orkar snöra kängor. Även bra om man behöver passera vattendrag, kängorna tar en evighet att torka upp om de blir blöta invändigt. Vikten är försumbar.

Att låta lägerskor dubbla som vadarskor gör väl att ett par foppor även kan få åka med en tämligen rätttrogen UL-packare, eller dess gram är för många även för gramjägar-asket?

/Patrik, komfort väger men för mig, med rimlig avvägning, värt det
 
Nej, det är inte nödvändigt. Om det hade varit det skulle det delas ut lägertofflor till våra soldater - vilket inte görs. Det allra lättaste och billigaste är att gå barfota...

FM har inte monopol på rätt och fel inom friluftslivet. Mycket har de självklart rätt i men jag tycker t ex inte det är nödvändigt med tilldelade besticksättet. Jag har hitills inte träffat på mat som inte går att äte med bara sked, ev med lite bistånd av bälteskniven.

/Patrik, som brukar plocka bort gaffel och matkniv ur tilldelade grejor då det ska bäras enskilt och långt
 
Jag gör olika. Större delen av året byter jag bara till torra strumpor och sockor och snör kängan löst på kvällen.
Så håller man sig torr och undviker skador.
På sommaren när packningen är lättare kompletterar jag med klassiska teva som lägerskor och badskor.
Fånigt kan man tycka, men inte lika fånigt som att avbryta turen för att man trampar på en flaska i vattnet...
 
När man vandrat flera timmar och kommit fram och ska slå läger tänkte jag att det kunde vara skönt med ombyte av skor till enkla lätta sko för att lufta fötterna.

Är det nödvändigt att ha extra lätta sko bara till för att ha där man har slagit läger?

Vilken sko/sandaler?

Kanske bara onödigt extra vikter?

Sommartid har jag med mig ett par rejäla sandaler, typ TEVA. Jag har de i lägret, jag har dem när jag vadar och jag vandrar i dem om vädret är bra ngt som jag inte skulle få för mig i Foppa och jag skulle def inte vilja vada med Foppa. Det är en extravikt men jag anser att det är värt det
 
Även vi kör foppakopior som läger, rast och vadarskor. Har testad andra varianter, joggingskor, sandaler etc genom åren men fördelarna med foppatofflor (lätta, billiga och blir aldrig våta) överväger.

Välj en modell med hälrem som håller toffeln på plats vid vad och gärna utan vetilationshål längst fram vid tårna. Ventilationshål vid tårna släpper in fukt när man går i blött gräs eller sand när man vadar;)
 
Senast ändrad:
Jag har hitills inte träffat på mat som inte går att äte med bara sked, ev med lite bistånd av bälteskniven.

Så du använder sked för att äta fläskkotletter med potatis och brunsås? Eller lever du på frystorkat???

/Patrik, som brukar plocka bort gaffel och matkniv ur tilldelade grejor då det ska bäras enskilt och långt

Är inte det lite att sila mygg och svälja kameler?
 
Så du använder sked för att äta fläskkotletter med potatis och brunsås? Eller lever du på frystorkat???



Är inte det lite att sila mygg och svälja kameler?

Att dela fläskkotletten med kniv och sked och sedan äta skulle gå bra men då jag bär själv och går långt så står helt ärligt sällan fläskkotlett på menyn.

Jag brukar sortera och värdera även annat av vad jag bär så detta vara bara ett exempel.

/Patrik, som dock inte är särskiklt renlärig UL
 
Att dela fläskkotletten med kniv och sked och sedan äta skulle gå bra men då jag bär själv och går långt så står helt ärligt sällan fläskkotlett på menyn.

Jag brukar sortera och värdera även annat av vad jag bär så detta vara bara ett exempel.

/Patrik, som dock inte är särskiklt renlärig UL

Jag är inte heller särskilt renlärig då det gäller UL då jag gärna släpar med mig både amarone, punsch och whisky - för att inte tala om salami, suovas och gravad röding... Jag vill ha lätt utrustning just för att kunna göra det utan att knäcka ryggen.

Jag uppfattade att du pratade mat i det militära när du skrev att du kunde använda sked till allt. Missuppfattade jag dig där? Civilt har jag inte med mig något mer än spork och en minimal fällkniv då det mest blir frystorkat i påse (förutom salamin mm då...), men i firman vill jag nog ha riktiga bestick för att kunna hantera resultatet av kockarnas arbete på ett värdigt sätt. Jag kan för övrigt rekommendera en sådan här "personal steak knife"... Den är löjligt vass... :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.