Lätta & allround Moraknivar

dePaul; sa:
Nirrebosse; sa:
under många år har den annars eminente Anders L Dahlman använt Moras laminerade stål som exempel på ett dåligt stål i svensk jaktpress och samtidigt exvis propagerat för 440A.

Bosse
Hm, jag kan förstå var han fått den uppfattningen ifrån. Man måste tyvärr konstatera att laminatmororna inte var så bra i början eftersom bladet gärna ville dela på sig i sektioner.

Så är dock inte fallet idag ;)

~Paul~

PS. 440A duger kanske på sin höjd till dykarknivar...:)

Läs mitt inlägg på första sidan om mina gamla moraknivar. De är alla laminerade. Den älsta härstammar från slutet av 1800- början av 1900-talet och den nyaste från tidigt 1960 tal. Dahlmans artiklar kommer från 1980- och 90-tal. Ingen av mina 5 gamla moror har delaminerat. Jag har även tre från min egen barndom, 1970-tal, som är hela.

Tycker nog att 440 A duger till knivar, men nog är det ett lågvattenmärke att försöka hålla sig ovanför.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
Ingen av mina 5 gamla moror har delaminerat. Jag har även tre från min egen barndom, 1970-tal, som är hela.
Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Det fanns en tid mellan dina moror från 70-talet och dagens moror, varvid man försökte att automatisera och effektivisera tillverkningen.

Processen blev inte helt lyckad varvid det laminerade bladet fick ett oförtjänt dåligt rykte pga de tidigare nämnda problemen (plus några andra som t ex rost under lamineringen osv). Jag har själv ägt några sådana ex.

~Paul~
 
Nirrebosse; sa:
Tycker nog att 440 A duger till knivar, men nog är det ett lågvattenmärke att försöka hålla sig ovanför.

Bosse
Håller med. Tillsammans med 420 så är nog det här stålet det som jag undviker allra mest. Iof så är Buck's 420 ganska OK i och med Paul Bos HT. Men ändå. Kan jag välja så blir det annat.

~Paul~ (ej Bos ;))
 
Sarvi; sa:
Någon som har koll på stål, vikt och bladlängd på Frosts Clipper?
Bladlängd: 100 mm. Vikt med slida 128g. Enbart kniv 99g. Finns i kolstål (UHB 20 från Uddeholm, RC 60) och Sandvik 12C27 rostfritt stål med en hårdhet på 57-58 RC.

~Paul~
 
Tack Paul - är den nåt att ha då, rent stål- och kvalitetsmässigt? Greppet på den passar min hand och sådant är ju alltid en personlig smaksak.
 
Sarvi; sa:
Tack Paul - är den nåt att ha då, rent stål- och kvalitetsmässigt? Greppet på den passar min hand och sådant är ju alltid en personlig smaksak.
Du kan nog inte få så mycket bättre med tanke på priset. Detta är en av anledningarna varför mororna är så populära. Det finns som sagt "svettigare" knivar, men dessa kostar därefter. Om du vill så kan jag ta fram några exklusivare märken.

~Paul~
 
Min clipper (rostfria) väger:
102 gram med slida
74 gram utan

På min våg, som inte visar tecken på att avvika från andra kvalitetsvågar.

Hmmm, min fru gav mig precis en kopp te som väger 532 gram...

Jag tog en klunk och nu väger koppen 510 gram.
 
mipert; sa:
Min clipper (rostfria) väger:
102 gram med slida
74 gram utan
Hm, eftersom du har vägt kniven själv så stämmer det antagligen. Jag har utgått ifrån uppgiften som finns på Ragnar's sida: http://www.ragweedforge.com/SwedishKnifeCatalog.html

Där kan man finna uppgiften om vikt och längd bl a. Enligt denna sida så väger kniven 3,5 ounces vilket motsvarar 99 gram. Men som sagt, jag har ingen egen att jämföra med så du har säkert rätt ;)

~Paul~
 
OK, nu ser jag vad jag har gjort för fel. Det står uttryckligen kniv med slida. Jag förmodade att uppgiften endast gällde kniven. Skönt att få reda ut det. Du har med andra ord helt rätt!!

~Paul~
 
Jag tror att man har svårt att hitta något bättre än moraknivar vad gäller relationen pris-kvalitet.

Stålkvaliteerna och värmebehandlingen hos mora är i klass med vad en del 500 och 1000 kronorsknivar använder.
Skulle jag dela upp knivar i klasserna bra, bättre och bäst, oberoende av pris, skulle jag sätta moraknivar i mellanklassen -bättre.

Plastskaften är oömma och ger bra grepp. Speciellt de lite mer påkostade som clipper och 2000 med inlagda gummimaterial.
Moraknivarna är rätt tunna och har små eggvinklar, på gott och ont, hanterar man det rätt så är det inget problem. Själv ser jag det som en fördel.

Tycker nog att morakonseptet är nåt för svenskar att vara stolta över. Oöveräffade i lågprissegmentet och en djädrans skärförmåga.

Önskar att de gjorde en klassisk träskaftare i lyxutförande med lite kompaktare träkvalitet och gammaldags nitad tånge, lite nogrannhet vid påstämplingen av firmalogo samt en hård läderslire av kanske rårandsläder. Har försökt själv vid tillfälle men aldrig fått till den spartanska och enkla känslan som finns hos mina gamla samlarklenoder.

Bosse
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.