Mys - Brainstorm

För att få lite ordning:

Först, här är listan som den ser ut just nu, mysig eller ej

Förslag på mys-grejer som kommit upp
Läsplatta
Bok
Separat kamera
Uppblåsbart liggunderlag
Vikkåsa
"Riktigt" myggtält (alltså där myggnät och golv sitter ihop
Riktigt tält (som enligt vissa är mysigare än tarp med/utan myggnät)
Hängmatta

Till detta vill jag lägga två förslag (som jag inte kan minnas att jag läst i tråden men kanske har någon nämnt dem?)
Lägerskor, väldigt bekvämt och mysigt enligt många
Varmvattenflaska, det är ju otroligt mysigt att stoppa en varm flaska innanför jackan om det är lite kyligt på kvällen


Vi kör brainstorm ett tag utan någon direkt hänsyn till vikt och budget. T.ex. är det ju uppenbart att en separat kamera inte kommer rymmas i budgeten, men vi kör på lite först för att ha något att jobba med.

Det finns säkert flera saker som kommit upp men tråden är lite väl långt för att hitta allt så säg gärna vad jag har missat och kom med nya förslag.
 
MYS...
...kan ju vara både kroppsligt (1) och själsligt (2). Bägge kan vara väldigt individuella, men jag försöker ändå.

1.
  • Kudde (uppblåsbar?). Kanske skönare än att knöla ner tröjan i sovsäckspåsen, men jag har ingen aning (behöver ingen själv).
  • Dunhossor (eller motsv. i syntet) att njuta av riktigt varma fötter i på kvällen. Särskilt om Alex vandringsskor inte är vattentäta. Eller bara ett etra par riktigt tjocka läger- och sovstrumpor av ull.
  • En hetvattentålig flaska med idiotsäker kork, som man vågar ha som varmvattenflaska (i en strumpa) i sovsäcken.
  • Om Alex gillar att plocka bär och det är rätt säsong: tårtbottnar och en sån där patron som sprutar vispad grädde. Tillsammans en smarrig tårta att fira starten på vandringlivet med på kvällen (credit: min dotter, som på det viset fixade födelsedagstårta till sin kompis på en fjällvandring)
  • Fullmjölkspulver med kakao, färdigblandat i liten burk eller påse, till den heta chokladkoppen.
  • Några färska vitlöksklyftor - skillnaden mellan mat som nödvändighet och njutning.
  • Redigt med smör och färsk lök att steka den egenplockade svampen i, se nedan. Polsk surgrädde (smetana) till vore höjden av mys ;)
2.
  • Bok, skissblock, akvarellfärger, kamera.... efter fallenhet och intresse.
  • Om Alex är intresserad av djur och växter: kikare och förstoringsglas.
  • Ljudband med fågelläten i telefonen, att identifiera i skogen.
  • Svampbok i telefonen och något att plocka svamp i (vid rätt årstid)
  • Flora och/eller fauna-böcker (gärna i telefonen)
  • Vakna/väckas ca 04.00 en försommarmorgon och lyssna på den intensiva fågelsymfonin, gärna med stöd av ovanstående.
 
Mys

Okej då! Du har säkert förstått varför mys inte fått så stor plats här. Det är helt enkelt väldigt individuellt vad som är mysigt. ...
Jodå, det är såklart uppfattat. Jag kan ha fel men har för mig att i originallistans https://lighterpack.com/r/tirist premisser nämndes mys några gånger. Vad jag menade med 'mys är nedtonat' är att det inte finns där (längre?). Om det fanns där tycker jag det är rätt att det är väck. Som nämnts flera gånger är mys individuellt och kan generera oändligt många, långa, mer eller mindre intressanta listor.
... Det här projektet föddes egentligen i en facebookgrupp. Där accepterar man betydligt högre totalvikter men jag har fått tydligt besked om att jag inte får tipsa om denna listan där då utrustningen på listan är "konkret tung", "mellanmjölk", och många andra nedlåtande kommentarer. Totalvikten är låg, även för att vara i den gruppen, men de enskilda delarna väger för mycket. Visserligen accepterar man enskild utrustning med lite högre vikt men då ska den vara från specifika företag som har en väldigt hög prisbild (tänk dubbla priser gentemot Hilleberg men utan hållbarheten, kundsupporten och garantin). Jag fick höra att det är helt ointressant att försöka få ihop en utrustning för att gå i skogen med en budget på under 15000kr, den som vill vandra lätt får helt enkelt "prioritera". Och att projektet riskerar att avskräcka folk från vandring. ...
Banne mig tragikomiskt :confused:. Den delen av ul-rörelsen är verkligen dedikerad, på gott och ont.
... Men nu har jag testat att vara med i en FB-grupp som skulle handla om UL-utrustning, och insett att "UL" lika gärna kan stå för prylhets och någon sorts sport eller tävling kring det hela, ...
Filmen #380 är relaterat till detta. Bräckarmentaliteten.
 
Senast ändrad:
Jodå, det är såklart uppfattat. Jag kan ha fel men har för mig att i originallistans https://lighterpack.com/r/tirist premisser nämndes mys några gånger. Vad jag menade med 'mys är nedtonat' är att det inte finns där (längre?). Om det fanns där tycker jag det är rätt att det är väck. Som nämnts flera gånger är mys individuellt och kan generera oändligt många, långa, mer eller mindre intressanta listor.
Ja det var du som uppmärksammade mig på att det inte var så lämpligt uttryckt ifall jag nu ville hålla det så minimalistiskt, så jag tog bort det.

Men nu tycker jag att vi kan kosta på oss att fundera över lite mys ändå, så vi har något att göra liksom.

Just nu är jag faktiskt ute på myspromenad och det mys jag har med mig är just ett litet ”kök” bestående av ett värmeljusskal och lite folie. Och en konservburk med ärtsoppa. ( hade tagit ngt godare om inte ärtsoppan behövdes ätas upp nån jävla gång). Och det sista i en tub senap (dvs ingen onödig senap att bära på, hehe) Fantastiskt mysigt!

Som ytterligare mys har jag med ett tunt liggunderlag att sitta på. Så jag behöver nog andras input i vad som är mysigt utöver basic friluftsgear. Kom gärna med förslag!
 

Bilagor

  • B0CF6F84-9A71-4AB2-BA94-14815FFA34E4.jpeg
    B0CF6F84-9A71-4AB2-BA94-14815FFA34E4.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 14
Nu är vi OT men jag bär tungt på en fjälltur varje år, den präglas av höstfärger, en menu som skulle fungera fint på restaurang och gott vin till. Då är det ett nöje att bära lite tyngre. Sen blir det ibland tungtransport till stugan som ligger i väglöst land, också det ett nöje på sitt sätt (att kunna få dit det vi behöver).

I övrigt packar jag alltid så lätt som möjligt och när det inte bärs omkring vin mm och färskmat så blir packningen lätt och fin, om inte UL. Har fått många fina tips här även om jag inte är UL.

//J
 
Mys / underhållning
Dagens underhållning på hundpromenaden blev att prova hornbachtarpen ännu en gång. Målet är egentligen att få till riktigt trevliga bilder, men jag tror det blir bättre i fint kvällsljus. De här blev väl ok trevliga men sen var jag tvungen att gå hem, skulle få besök.

A2BEE605-9162-4C6F-8797-267FA365D6C8.jpeg


Andra hållet:
F759B7E1-C705-41EB-9FE4-95619DD87AF2.jpeg



Utrustning

Sovsäcken från Caravan köpt på Emmaus för 50kr. 1300g

Tarpen Teccas lättviktspresenning 50kr på Hornbach. 500g

Lina från Biltema. 5st i paketet, 45kr. Orkar inte väga dem, de är ändå inte så bra, töjer sig en del och blir lätt noppiga. Så inget rekommenderat köp. Ok för mig dock nu när jag provar så mkt tarp så slipper jag slita på finlinorna.

Liggunderlag, cellplast, vet ej vad det kommer ifrån, ca 300g

Golv, sopsäck, okänt märke, ca 70g

Markspik i aluminium, med krok, ca 15g/st, vet ej vad de kommer ifrån. De billiga lätta från DD som vi tipsat om tidigare passar inte så bra i just denna tarpens öljetter. Öljetter förstärkta med silvertejp.

5688D397-B878-4D4C-895D-86A4195776D0.jpeg


Jag har misshandlat tarpen lite lagom och det finns lite spår av det. Här syns pyttesmå hål. Min gissning är att vatten som ev läcker in skulle rinna längst med duken ner i marken om den är uppsatt som en A-frame. Men vädret är strålande och inget regn i sikte. Jag ska försöka sova under den en regnig natt och se vad som händer.
5A40FBE3-D28F-416D-95F0-E7535AD38F7C.jpeg


Att använda en kotte som fästpunkt rekommenderas ej oavsett vilken tarp det är. Bättre med en slät sten eller en slät kula. Här har kotten stuckit hål. Men det påverkar ju inte direkt funktionen, denna typ av tarp spricker inte upp ifall det blir hål.
9A67E979-0EC8-46EC-8360-96877EFD3BAA.jpeg
 
700 g/dag...eller 10 kg för 13-14 dagar...då mår jag bra. Maten snålar jag inte med.

Ska vi också prata om hälsa och kropp i denna tråd så går jag igång på det...så jag säger ingenting mer än att det är bra att belasta kroppen. I denna TikTok-tid liksom...
Det är ungefär den konsumtionen jag också har.
 
Ja just ämnet ultralätt utrustning har ett väldigt märkligt debattklimat, särskilt på facebook och i sverige.

Det här projektet föddes ju egentligen i en facebookgrupp. Där kunde det inte fortsätta då listan tydligen innehåller utrustning som är "konkret tung" och "mellanmjölk" och alla möjliga liknande nedlåtande kommentarer som jag fick. Totalvikten är visserligen låg, även med den gruppens mått mätt, men de enskilda delarna är visst för tunga. Man räknar inte allt som ett system utan räknar vikt på specifika detaljer och då blir det svårt att hålla nere priset. Visserligen accepterar man lite tyngre utrustning, så länge den kommer från vissa specifika tillverkare eller vissa specifika material, som givetvis har väldigt höga priser. Den här typen av billig utrustning får dock inte väga så här mycket som den gör. Det blir väldigt svårt att hålla en tight budget med sådana kriterier.

Det här projektet föddes egentligen i en facebookgrupp. Där accepterar man betydligt högre totalvikter men jag har fått tydligt besked om att jag inte får tipsa om denna listan där då utrustningen på listan är "konkret tung", "mellanmjölk", och många andra nedlåtande kommentarer. Totalvikten är låg, även för att vara i den gruppen, men de enskilda delarna väger för mycket. Visserligen accepterar man enskild utrustning med lite högre vikt men då ska den vara från specifika företag som har en väldigt hög prisbild (tänk dubbla priser gentemot Hilleberg men utan hållbarheten, kundsupporten och garantin). Jag fick höra att det är helt ointressant att försöka få ihop en utrustning för att gå i skogen med en budget på under 15000kr, den som vill vandra lätt får helt enkelt "prioritera". Och att projektet riskerar att avskräcka folk från vandring. Jag flyttade hit istället, mycket bättre.

Det är bara ett exempel på hur höga tongångar det kan bli när det handlar om lätt utrustning. Tyvärr blir det lätt en ekokammare där det enda som tycks ändras med tiden är att de priser som framstår som "normala" blir högre och högre.

Så detta är ett försök till en slags motpol mot prylhetsen. En lista på prylar, mot prylhets, en aning motsägelsefullt kanske. Detta med tongångarna i andra hörn av internet är kanske ingen diskussion som borde ta upp plats här men kanske ändå rimligt att upplysa om bakgrunden så att den som inte känner till klimatet på facebook kan förstå vad projektet har som motpol.
Det du skriver om fösöket till diskussion på Facebook visar på en sida man stöter på hos en del människor. En del blir väldigt arga om man inte gör på deras sätt. Friluftsliv kan ju idkas på enormt många olika sätt. Tyvärr har inte alla det synsättet. Vissa anser tydligen att det bara finns ett sätt: deras sätt. Jag minns en diskussion på Utsidan för ganska många år sedan. Någon bad om förslag på solcellspaneler för laddning av mobiltelefon under fjällvandring. Då dyker det upp en person i diskussionen som säger att telefonen behöver man inte ha med för "vi har vandrat i fjällen i flera decennier innan det fanns mobiler och det har gått bra". OK, men det var inte det TS frågade om.
 
Kimkim skrev
Lina från Biltema. 5st i paketet, 45kr. Orkar inte väga dem, de är ändå inte så bra, töjer sig en del och blir lätt noppiga. Så inget rekommenderat köp. Ok för mig dock nu när jag provar så mkt tarp så slipper jag slita på finlinorna.

Jag rekommenderar persiennlina 1,4 mm köper den på bobin så det bli försummbara meterpris och vikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.