Hatten av för alla som har kastat sig in i detta tankeexperiment (och en hel del.praltiskt också) där så mycket kunskap o erfarenhet kommit fram!
Respekt för att vad som ter sig enkelt för en är en utmaning för någon annan...

En sak jag funderat över under genomtröskningen av hela tråden är skillnaden mellan att överleva/klara sig och att ha komfort. För med avskalade lösningar kan man så lätt hamna på gränsen, det som är komfortabelt för en är "bita ihop" för en annan. Tänker att det ingår lite i reflektionerna kring myset. För det blir ointressant att man kan ta med en bok att mysa med om utrustningen inte ger A tillräcklig komfort. Det goda rådet till vår kloka A är såklart att pröva allla segmenten för sig, ett i taget, så att inte allt är nytt på en gång, och det är till syvende och sist bara A som kan avgöra vad som är tillräckligt för hen. Men med den fantastiskt framarbetade listan och många tips som utgångspunkt här så har ni gjort ett fint förarbete <3

Variant på listan? Om A tex ska sova i fast vindskydd, som var ett av förslagen, skulle inte jag om jag var A ha gotagbar komfort med cellplast på trägolv. Då vill jag byta vilkten på tarp mm till ett uppblåsbart... hur det går med kostnaden då vet jag ej.
 
Hatten av för alla som har kastat sig in i detta tankeexperiment (och en hel del.praltiskt också) där så mycket kunskap o erfarenhet kommit fram!
Respekt för att vad som ter sig enkelt för en är en utmaning för någon annan...

En sak jag funderat över under genomtröskningen av hela tråden är skillnaden mellan att överleva/klara sig och att ha komfort. För med avskalade lösningar kan man så lätt hamna på gränsen, det som är komfortabelt för en är "bita ihop" för en annan. Tänker att det ingår lite i reflektionerna kring myset. För det blir ointressant att man kan ta med en bok att mysa med om utrustningen inte ger A tillräcklig komfort. Det goda rådet till vår kloka A är såklart att pröva allla segmenten för sig, ett i taget, så att inte allt är nytt på en gång, och det är till syvende och sist bara A som kan avgöra vad som är tillräckligt för hen. Men med den fantastiskt framarbetade listan och många tips som utgångspunkt här så har ni gjort ett fint förarbete <3

Variant på listan? Om A tex ska sova i fast vindskydd, som var ett av förslagen, skulle inte jag om jag var A ha gotagbar komfort med cellplast på trägolv. Då vill jag byta vilkten på tarp mm till ett uppblåsbart... hur det går med kostnaden då vet jag ej.

Oj jag hade missat detta inlägget så svaret kommer lite sent.

Jag håller faktiskt med dig om att det blir väldigt hårt att ligga direkt på trägolv. I våras sov jag på ett StS Insulated, det är uppblåsbart men inte så tjockt. Natten gick ok men jag fick ont i svanken efteråt!! En del av mig är sugen på att prova om Ridgerestet fungerar bättre, men en annan del av mig vill inte riskera ont i svanken igen.. Jag vet dock flera personer som tycker att det är bekvämt att sova på cellplast på trägolv så det är inte säkert att det inte funkar.

Det viktiga med billiga uppblåsbara är att det är isolerat, det är vanligt att råka ta ett oisolerat liggunderlag och det blir lätt svinkallt. Av de isolerade är det ett som dykt upp som tips, Urbergs som ofta säljs med rabatt på Outnorth, just nu under 650kr. Och när de inte är rabatterade så kan man ju nästan alltid få 20% på Outnorths orabatterade sortiement.
De funkar okej. Men jag har några stycken här i ett skåp som jag fått av folk som inte orkar laga läckorna. Så det är väl en sån där halvdan lösning, kan funka men kan paja rätt snabbt. Vi har några såna grejer på listan, t.ex. Ponchon för 50kr. Men det är ju en annan prisklass än 700.

Jag gillar att du även har förslag på vad man ska ta bort för att få in det. Tarp 400-500kr, 500-600g. Uppblåsbart isolerat liggunderlag 650kr, 535g.
 
Det är tydligen trendigt med budget-ul nu för tiden. Har hört flera som har detta tema i år. Bland anna "Quazadilla" som har gått de tre stora lederna i USA, "Tripple Crown" på ett och samma år!! Känd för sina staka lår. I år ska han gå Appalachian Trail med utrustning under $1000. Visserligen drygt dubbla budgeten jämfört med detta projekt men sen är det ju ett lite större äventyr han ska på också.

Här är en video på Youtube, han har massa videos. En del av det han pratar om kan ju köpas billigt även i Sverige. Här blir det också seriös hård-test av utrustningen. Vi får hålla ett öga på hans äventyr.

Själv har jag slagit till på en Martes Zlatna 30L ryggsäck som står på listan. Tänkte ta lite goa exempelbilder/inspirationsbilder men sen så kunde jag inte hålla mig utan slet isär hela säcken och sydde om den lite. Det var roligt. Återkommer snart med lite bilder och recension nu när jag fått ihop den igen :)
 
Ryggsäck / Packvolym
För att recensera ryggsäcken ville jag testpacka den med grejerna på listan. Passade på att göra en "gear spread". Vad heter det på svenska förresten? Utrustningsspridning låter inge bra..

1716292627446.png


Skriver priserna här för att visa ett exempel från verkligheten, de stämmer alltså inte exakt med listan men ungefär:

Sovsäck Caravan 50kr på Emmaus
Liggunderlag Nordfjell ca 200kr på rea
Tarp Mackensie 400kr på XXL
Flaska PET 2kr
Dunjacka Forclaz/decathlon (men rekommenderar loppis!) 600kr
Ullsockar, stickade av släkting 0kr
Underställströja, Aclima lightwool barnstorlek 200kr på rea!
Långkallingar, aclima woolnet, minns ej pris men säkert ca 500kr på rea
Brännare FMS116t, i en bit karta som slammerskydd + lite underlag för matlagning 350kr
Gasbehållare
Alufolie (vindskydd)
Trangiagryta 1L 90kr (hittade inte tamojen idag, 45kr)
Packpåsen till mackensie-tarpen
Packpåse till markspik (100kr) plus linor och gummistroppar
Gammal morakniv
Sked
Sopsäck till golv
Regnponcho 30kr på ICA
Pannlampa, Prezl elite ca 200kr
Ryggsäck Hightec Martes 30 (Martes Zlatna 30) 300kr

Ca 3000kr för just detta alltså.

Det finns fortfarande utrymme i ryggsäcken för färsk mat för 2 dygn. Och då är sovsäcken en syntetisk säck som funkar ner mot nollan!
1716294949962.png


Vikt färdigpackad på vågen är ca 4300g inkl 4dl vatten.

1716294885487.png


Med cellplasten i gummistroppen syns inte ryggan lika bra men det funkar fint:
1716294930585.png



Ryggsäcken är verkligen enklast möjliga. Har man en ryggsäck som funkar ok tills vidare kan man nog hellre vänta tills man får tag på en bättre ryggsäck. Men vill man köpa en ny väldigt billigt så funkar denna bra och den har liksom rätt form och sidofickor, så som man vill ha en vandringsrygga. Inte alls vattentät, men det hade jag inte heller väntat mig.

Bältet är bara en vanlig rem. Många tycker att det är okej med så här låga vikter. Jag vill absolut ha ett rejält bälte, så jag sydde genast om den lite. Eftersom den var såpass billig så kändes det helt ok att sy i den lite på måfå för att se vilka förbättringar jag kunde göra. Jag lättade den med 100g och la till ett rejält bälte som väger ca 170g så ca 500g för 40L rygga. Men det hamnar ju lite utanför temat på denna tråden så jag ska göra en egen tråd om det snart.
 
Oj jag hade missat detta inlägget så svaret kommer lite sent.

Jag håller faktiskt med dig om att det blir väldigt hårt att ligga direkt på trägolv. I våras sov jag på ett StS Insulated, det är uppblåsbart men inte så tjockt. Natten gick ok men jag fick ont i svanken efteråt!! En del av mig är sugen på att prova om Ridgerestet fungerar bättre, men en annan del av mig vill inte riskera ont i svanken igen.. Jag vet dock flera personer som tycker att det är bekvämt att sova på cellplast på trägolv så det är inte säkert att det inte funkar.

Det viktiga med billiga uppblåsbara är att det är isolerat, det är vanligt att råka ta ett oisolerat liggunderlag och det blir lätt svinkallt. Av de isolerade är det ett som dykt upp som tips, Urbergs som ofta säljs med rabatt på Outnorth, just nu under 650kr. Och när de inte är rabatterade så kan man ju nästan alltid få 20% på Outnorths orabatterade sortiement.
De funkar okej. Men jag har några stycken här i ett skåp som jag fått av folk som inte orkar laga läckorna. Så det är väl en sån där halvdan lösning, kan funka men kan paja rätt snabbt. Vi har några såna grejer på listan, t.ex. Ponchon för 50kr. Men det är ju en annan prisklass än 700.

Jag gillar att du även har förslag på vad man ska ta bort för att få in det. Tarp 400-500kr, 500-600g. Uppblåsbart isolerat liggunderlag 650kr, 535g.
För mig fungerar kombon ridgerest och exped flexmat plus riktigt bra. Flexmat är ett äggkartongkoncept som jag lägger underst medan ridgerest ger den avslutande fjädrande känslan.

Flexmat plus är osannolika ~ 4 cm tjockt medan ridgerest ger 2 cm. Flexmat brukar finnas i 2/3-delsformat.

Nackdelen är givetvis packvolymen som blir enorm hur man än gör, men en bit flexmat under rumpan och axlarna plus ridgerest är ett fungerande alternativ till billigt uppblåsbart.

//J
 
(...) I våras sov jag på ett StS Insulated, det är uppblåsbart men inte så tjockt. Natten gick ok men jag fick ont i svanken efteråt!! En del av mig är sugen på att prova om Ridgerestet fungerar bättre, men en annan del av mig vill inte riskera ont i svanken igen..(...)
Jag får ofelbart ont i svanken, om jag inte lägger en rejäl "kudde"/förhöjning (av typ något klädesplagg) under höfterna när jag ligger på mage, resp. under knäna (plus gärna liiite under svanken, men ej avgörande), om jag ligger på rygg. Detta helt oavsett underlagets hårdhet - jag får tvärtom mer ont om höfterna sjunker ner i något mjukt i magläget.
Allt verkar handla om att inte få översträckning i ryggslutet/bäckenet.

(På sidan vill jag ha en "kudde" under midjan, men det är inte svanken som blir lidande utan)
 
För mig fungerar kombon ridgerest och exped flexmat plus riktigt bra. Flexmat är ett äggkartongkoncept som jag lägger underst medan ridgerest ger den avslutande fjädrande känslan.

Flexmat plus är osannolika ~ 4 cm tjockt medan ridgerest ger 2 cm. Flexmat brukar finnas i 2/3-delsformat.

Nackdelen är givetvis packvolymen som blir enorm hur man än gör, men en bit flexmat under rumpan och axlarna plus ridgerest är ett fungerande alternativ till billigt uppblåsbart.

//J
Flexmat plus har jag sneglat på och undrat om den är bekväm med de där stora upphöjningarna. Vore kul att testa nån gång. Jag gissar att det är ett bra tips!
Jag får ofelbart ont i svanken, om jag inte lägger en rejäl "kudde"/förhöjning (av typ något klädesplagg) under höfterna när jag ligger på mage, resp. under knäna (plus gärna liiite under svanken, men ej avgörande), om jag ligger på rygg. Detta helt oavsett underlagets hårdhet - jag får tvärtom mer ont om höfterna sjunker ner i något mjukt i magläget.
Allt verkar handla om att inte få översträckning i ryggslutet/bäckenet.

(På sidan vill jag ha en "kudde" under midjan, men det är inte svanken som blir lidande utan)
Ja en av tankarna jag haft under det här projektet är att helt enkelt ge sig ut på tur med det man har och se om man kan lösa det ändå. Om man inte genast köper en ny pryl för att lösa sitt problem så får man ju utrymme att experimentera med det man har tills man hittar en lösning. Ofta så går det ju faktiskt att lösa med enkla medel om man bara ger sig själv tid att hitta lösningen. Just att sova på enbart cellplast på trägolv är nog en sån sak som man kan utveckla och lära sig mer om ifall man gör det.

I mitt fall så gjorde jag dock tvärt om, och tog helt sonika med mig ett tjockare (och lättare) uppblåsbart nästa gång :) Det där StS-underlaget är jag egentligen väldigt nöjd med men det finns ändå stora möjligheter att det kommer ut på begagnatmarknaden inom kort.. Men om jag struntat i dessa inköp av uppblåsbara och istället fokuserat på att lära mig mer om min kropp så hade jag ju sluppit spendera pengar och sluppit att bära på de uppblåsbara.
 
Flexmat plus har jag sneglat på och undrat om den är bekväm med de där stora upphöjningarna. Vore kul att testa nån gång. Jag gissar att det är ett bra tips!
Ja, för mig blir det bäst om jag lägger ett ridgerest ovanpå. RR ger den sista fjädrande finishen, och enbart flexmat är lite speciellt (men kan kanske fungera för vissa).

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.