läser och begrundar om lättare börda

Fått mitt ex av "Vandra fjäderlätt idag"
Min ryggsäck är behaglig men i sammanhanget väl tung:Arcteryx Bora 75
Sovsäcken lätt:Mountain eq dewline
Sovsäckslakan använder jag
Liggunderlaget lite långt TR "orange" 4cm regular
Bostaden är ett tält:HB Akto
Köket Primus Technotrail kit+vindskydd
Dunjackan lätt (En mountain hardwear)
Fotbeklädnaderna Meindkängor.och Teva-sandaler.
Därtill regnskydd till säcken,två vattentäta innerpåsar till sovsäck och kläder,elektronik och tändstickor.
Storkosa,träkosa,konjakskosa,sked,osthyvel,skärbräda,
multikniv.lätt sittunderlag.
Kamera,kikare,telefon,Ipod,kompass,karta.
Det som ev skulle minska i vikt för mej vore en lättare och helt vattentät rygga;då behövs inga täta påsar eller regnskydd."Dam"-liggunderlag.
En lättare kniv,men behöver sax och såg rätt ofta.
Osthyveln,träkosan,konjakskosan fick bli hemma och istället bara ta vikmuggen.
Skor och tält har jag inga planer på att byta, i så fall måste jag nog handgripligen överbevisas om att lättare alternativ är likvärdiga i komfort.
Intressant läsning är det dock,inför framtiden när kroppen kanske begränsar mer.
Ska vid tillfälle väga det jag "måste" ha och sen det jag vill ha utöver det.
 
brigas; sa:
Fått mitt ex av "Vandra fjäderlätt idag"
Min ryggsäck är behaglig men i sammanhanget väl tung:Arcteryx Bora 75
Sovsäcken lätt:Mountain eq dewline
Sovsäckslakan använder jag
Liggunderlaget lite långt TR "orange" 4cm regular
Bostaden är ett tält:HB Akto
Köket Primus Technotrail kit+vindskydd
Dunjackan lätt (En mountain hardwear)
Fotbeklädnaderna Meindkängor.och Teva-sandaler.
Därtill regnskydd till säcken,två vattentäta innerpåsar till sovsäck och kläder,elektronik och tändstickor.
Storkosa,träkosa,konjakskosa,sked,osthyvel,skärbräda,
multikniv.lätt sittunderlag.
Kamera,kikare,telefon,Ipod,kompass,karta.
Det som ev skulle minska i vikt för mej vore en lättare och helt vattentät rygga;då behövs inga täta påsar eller regnskydd."Dam"-liggunderlag.
En lättare kniv,men behöver sax och såg rätt ofta.
Osthyveln,träkosan,konjakskosan fick bli hemma och istället bara ta vikmuggen.
Skor och tält har jag inga planer på att byta, i så fall måste jag nog handgripligen överbevisas om att lättare alternativ är likvärdiga i komfort.
Intressant läsning är det dock,inför framtiden när kroppen kanske begränsar mer.
Ska vid tillfälle väga det jag "måste" ha och sen det jag vill ha utöver det.

Dubbel sopsäck på insidan av ryggsäcken fungerar 100 % och väger mindre än de flesta vattensäkra packpåsar. Elektronik kan med fördel förvaras i ziplockpåsar av frysmodell.

Hur är det med Tevorna, måste du ha lägerskor? Jag har klarat mig utmärkt utan i 4 år...barfota runt tältet är behagligt och när jag vadar använder jag kängorna.

Ett lätt alternativ är annars plasttofflor med rem bakom hälen (ser ut ungefär som träskor fast i lätt lätt plast).

Det finns ju telefoner som är både radio, mp3-spelare, kamera och tfn...

Akto, Dewline, Techotrail...du verkar du redan ha en lättviktspackning :). Om du tycker att den är tung även sedan du rensat ut onödiga grejor så bör ryggsäcken vara nästa sak som behöver bli utbytt, men...Byt med försiktighet, eftersom du anser att den är bekväm.

Ryggsäckar skiljer sig från tält och annat som belastar dig när du går genom att de även ska fungera som bärverktyg. Får du fel bärergonomi kan 10 kilo kännas förödande medan 15 kan kännas lätt med en bra säck...tyvärr, annars skulle vi alla kunna gå omkring med utrustningen och maten kastad över axeln i en silnylonpåse...

Mina 10 öre,

//J
[Ändrat av joru 2007-04-12 kl 21:51]
 
tevor och plasttofflor

Måste alltid ha skor,kan inte gå barfota annat än på sandstrand och mjukt gräs.
Foppatofflor sitter inte kvar på fötterna om det är strömt,men jag brukar ta dom om jag garanterat inte behöver vada.
Tevorna sitter bra på fötterna men fick gärna vara lättare
 
är inte foppatofflor lite knöligt i packningen?
(funderar emma som ofta har lite för mycket grejer med sig för ryggsäcksstorleken)
 
foppatofflor

de går ju att "platta"lite,jag brukar ha dem högst under locket.Annars märks de ju inte i viktavseende om de är spända utanpå heller.
Alltså-det är lite svårt att bara minska vikten utan att mista bekvämligheten den tid man inte går och bär.
Det är ju en sak att konsekvent välja den lättaste produkten som finns konta att lämna hemma sånt som förgyller tillvaron när man stannat.
Och vad jag tycker är "oumbärligt" i min packning har andra aldrig behov av,eller tvärtom.
Vanliga "måsten" som jag ej har är kepa,solbrillor,solskydd,mygghatt,halsduk,snusnäsduk.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.