Lämmna köket hemma!

Sotiga pannor

OK att inget kök och bränsle väger,men pannorna blir ju rätt tunga och sotiga.
Min skogspanna brukar få åtskilliga sotlager.
I regel eldar vi vid paddel/skogsutflykter när vi bara kokar kaffe eller så steker vi mat i järngryta.
Yxa och redigare kniv behövs.
Skulle jag tillämpa samma vid fjälltur och tält skulle jag ju ta dubbla utrustningar;matlagning i tält;gaskök+lätta kärl som ej sotas ned.
 
Re: Behövs kök öht?

Tranan; sa:
...Finns inget jag avskyr mer än att komma fram till ett ställe där någon lämnat en prydlig hög med kol eller bränd vegetation. Eller än värre en ring sotiga stenar. är jag ensam om det bland alla brasfetischister?

Nej, du är inte ensam :)

Nedanstående tråd är ett upprop för "Kriget mot ringen". Många intressanta inlägg, en del deprimerande..

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34793

Jörgen
 
Om man bara har rätt attityd så är det ju inga större problem att kombinera eldning med spårlös färdsel.

Självklart är det ännu lättare att elda spårlöst med ett kök. Sen är det i någon mån också så att i de känsligaste områdena, är oftast tillgången på ved mycket begränsad, varför köket är att föredra.
 
Man måste även komma ihåg att ibland är det en fördel att "lämna ringen", jag har varit med om flera platser som är "populära" och där folk eldar lite här och där (bar mark, klipphäll, mossa/lav) och ofta med igen eller helt bristfällig eldstad.
På sådanna ställen är det en fördel om någon tar sig tid att göra en bättre eldstad som då drar åt sig de flesta vettvillingar.
 
Angående lämningar efter andra vandrare

Det värsta jag har sett är nog ändå cigarettfimpar.

Eldstadsringar är riktigt trevligt i jämförelse tycker jag. Jag eldar inte i fjällen, och skulle aldrig få för mig att göra en eldstadsring. Men visst kan jag tycka att det kan vara lite trevligt att hitta en sådan ring, om det inte händer så ofta. Som en liten påminnelse att andra har varit där före mig. Skulle det krylla av dem skulle jag nog störa mig mer på det. Jag har kanske haft tur och inte sett så många.

Men; Fimpar stör jag mig på! Hur kan man slänga fimpar i fjällen? Även portionssnus har jag hittat. Om man nu ska slänga tobak i naturen får man väl använda löst snus och gräva ner det eller nåt. Eller det kanske är dåligt ifall nåt djur hittar det? Fimpar och portionssnus tycker jag i alla fall är ajjabajja!
 
Re: Angående lämningar efter andra vandrare

^_^; sa:
Men visst kan jag tycka att det kan vara lite trevligt att hitta en sådan ring, om det inte händer så ofta. Som en liten påminnelse att andra har varit där före mig.
Fimpar stör jag mig på!

För mig är fimpen och eldstadsringen bägge smaklösa påminnelser om att jag inte är först på platsen.
 
Eldar man med förnuft så ser jag inget problem med att elda i fjällen heller. Stora delar av fjällvärlden är ju gammalt kulturlandskap där elden under tusentals år varit en naturlig del. Jag brukar dock undvika att elda nära leder eller där man kan tänka sig att det är stort markslitage och jag brukar inte göra nån ring. Eldstäder i fjällen har nog inte sällan annat ursprung än från frusna vandrare och personligen störs jag sällan av dem utan gör i stället att jag fascineras av att röra mig i gammal kulturmiljö. Som gammal arkeologistudent så brukar jag försöka spana lite efter gamla lämningar och det är inte ovanligt att man ser ringar från t ex kåtor men även andra lämningar som tyder på gammal mänsklig aktivitet.

Nedskräpning är dock ett erbarmeligt otyg. Märkligt nog så verkar en hel del skräp härröra från fjällvandrare som man nog tycker borde ha bättre vett än att skräpa ner.
 
På nästan alla turer som jag gör är det eldningsförbud,
och det kontrolleras.

Om man i fjällen ska tänka på tillgång till eldningsmöjlighet verkar det som kravlistan
på lägerplatser får ännu en post, och jag tycker
de nuvarande räcker. Nära till vatten och bra underlag
kan ta en timme att uppnå redan et.
 
Några dagar ute utan någon form av kök alls går bra, sen blir det tradigt, i.m.o. Man börjar längta efter varmt kaffe och någon varm rätt. Särskilt om det är blötväder och lägre temperaturer än vad man hoppades på. Sen passeras där även sweet-spoten vad det gäller viktvinst - Frystorkad mat + lättviktskök blir lättare för långa turer än direkt konsumtionsbar mat utan kök. (Tungt att bära vatten bunden i maten).
 
Lite lustigt är det med att inte tåla att se en stenring.
Tycker att det är bra att det finns en ring som andra då kan använda. Vad är skillnaden att ha sten runt än att elda utan?
Vi kanske inte ska gå ut överhuvudtaget så att vi trampar upp stigar som förstör bilden av orört område.
Nä, använd de eldstader som finns och njut av livet.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.