lägerteknik för vintertur

Vad använde du för tyg?
ventilerande tak? bara tyget? inga "ventilationsluckor"?

är det möjligt att laga mat inne?

Hade tältgolvsväv i golv, sidor och instigstunnel, samt en bomullsväv typ gammeldags innertältväv i taket. Inga ventilationsluckor men det skulle väl gå att med sölja och snöre hålla tunneln delvis öppen. Ventilationen genom taket upplevdes som tillräcklig, dvs. ingen huvudvärk på morgnarna.

Lagar aldrig mat inuti tält annat än högst motvilligt i absid med öppna blixtlås. Inbillar mig (rätt eller fel) att kolmonoxid tar ner prestationsförmågan långt innan man börjar må dåligt.

Skulle man råka ut för blidväder och regn kan man vända det här tältet upp och ned, i teorin i alla fall. Då kan det gissningsvis vara läge för ventilation genom öppningen.
 
Kanske någon har skrivit detta redan... Iaf: jag brukar trycka ut luften ur sovsäcken, ordentligt, och ta ut den och låta den fluffas upp med kall luft. På det sättet undviker man att fukt kondenseras i sovsäcken. Tror jag. Det kanske är en av alla vanor som inte har någon större betydelse i praktiken. Men tror man på det så...
 
Kanske någon har skrivit detta redan... Iaf: jag brukar trycka ut luften ur sovsäcken, ordentligt, och ta ut den och låta den fluffas upp med kall luft. På det sättet undviker man att fukt kondenseras i sovsäcken. Tror jag. Det kanske är en av alla vanor som inte har någon större betydelse i praktiken. Men tror man på det så...

Alltså, jag fattar inte riktigt vad du gör och hur du menar, men du får gärna förtydliga dig, då alla tips om att minska kondens i sovsäcken är välkomna. :)

Mvh /Joel
 
Kall ytterluft innehåller i allmänhet mindre mängd vattenånga. Därför bör det fungera men gör kanske inte så stor skillnad. Själva uppfluffningen är nog viktigare.
 
Alltså, jag fattar inte riktigt vad du gör och hur du menar, men du får

Som jag uppfattade det så handlar det om ett "forcerat" luftbyte i sovsäcken på morgonen.

Som scout har man fått lära sig att om möjligt hänga socksäcken på vädring på morgonen (inte ovanligt att man på scoutläger ser sovsäckar hängande över tältnocken på morgonen).

Om man istället direkt komprimerar sovsäcken så klämmer man ur fuktig luft och sen släpper ut den igen och släpper in torr kall uft. Det borde torka säcken lite grann i alla fall.
 
Som jag uppfattade det så handlar det om ett "forcerat" luftbyte i sovsäcken på morgonen.

Som scout har man fått lära sig att om möjligt hänga socksäcken på vädring på morgonen (inte ovanligt att man på scoutläger ser sovsäckar hängande över tältnocken på morgonen).

Om man istället direkt komprimerar sovsäcken så klämmer man ur fuktig luft och sen släpper ut den igen och släpper in torr kall uft. Det borde torka säcken lite grann i alla fall.

Ok, tack för förtydligandet. Nu begriper jag att jag ingeting begrep, för jag tycker inte det låter som om det verkligen skulle minska på kondensen. Tvärtom känns det som om att den kondens som finns i isoleringen snarare skulle bindas kvar i säcken av att snabbt packas ihop, dvs. att vattenmolekyler inne i loftet kommer i kontakt med isoleringsmaterialet, t.ex. dunet och på så vis stannar kvar. Det känns som om den gamla beprövade metoden att låta säcken få vädra ur fukten är en bättre metod.

Mvh /Joel
 
Visserligen inte. Men fukten kan väl inte transporteras bort från fyllningen/dunet på annat sätt än genom omsättning/utbyte av den fuktbemängda luften. Fukttransport genom diffusion går alltför långsamt.
 
Nog måste det vara så att den luft som är i säcken precis när man gått upp är fuktigare än "uteluften"?

Och komprimerar man den, och sen lägger fram den igen (jag tror Polarnatt missade den biten) och låter den "suga i sig" kall torr uteluft blir den antagligen lite torrare än om man bara hade packat ner den direkt.

Men det är antagligen inte så stor andel av den totala fukten i säcken som sitter i själva luften, jag tror det rör sig om nån enstaka procent som man vinner på manövern. Det är nog bättre att låta säcken ligga framme och torka en stund extra istället.
 
En annan effekt av att snabbt packa ihop en sovsäck direkt på morgonen bör väl bli att den kondensmättade fyllningen pressas ihop och t.o.m. fryser ihop en aning, dvs. loftet försämras. Dock spekulerar jag bara, då jag aldrig testat denna metod själv :)

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.