Kupoltält

En kanske dum fråga men jag finner inget svar någonstans.

Kan man slå upp kupoltält i regn utan att innertältet blir blött?

De tillverkare jag tänker på är de vanliga.

* Haglöfs Genius
* Helsport Rundhetta
* Marmot

Å andra sidan får man en större absid i ett tunneltält så man kan fly från myggen :) Och sitta mygg och regnsäkert och laga mat.

Tältet ska använda till fjälls och i skog vår, sommar och höst.
 
Såvitt jag vet går det bra med vissa tält, men inte andra. Det handlar alltså inte direkt om huruvida det är kupol eller tunnel utan det handlar om ifall det är inner- eller yttertältet som stödjer bågarna vid uppsättningen.

Alla tält där man trär bågarna i kanaler i yttertältet (på insidan eller utsidan) borde gå hyffsat bra att sätta upp utan att innertältet blir blött. Tält där man "ställer" bågarna på tältgolvet och knäpper fast innertältet i dem och sen slänger yttertältet över är det värre med (fast jag har lyckats, men det kräver att man sätter fast yttertältet i marken och står under ett fladdrande yttertält och sätter upp innertältet:).
 
Andra problem med kupol i regn

En annan fråga med kupoltält är hur tusan man tar sig in när det regnar utan att blöta ner antingen sig själv eller halva tältet? Har man en stor absid funkar det ju, men just detta problem har fått mig att överge ett i övrigt fullt fungerande kupoltält (med liten absid) för en tunnelmodell där man kan ta av sig regnkläderna i absiden.

Jag har också testat att slå upp innertältet under yttertältet på ett tält där bågarna sitter i innertältet. I teoring fungerar det ju, men man blöter ner innertältet med sina kläder eftersom man måste jobba mellan dukarna.

(/nils)
 
Går med vissa

Haglöfs och Hilleberg är exepmpel på kupoltält som kan resas utan att innertältet blir blött vid regn. (om man med det menar att man antingen reser yttertältet först eller reser ytter och innertält samtidigt).

På de amerikanska tälten reser man i allmänhet innertältet först.

För fjällbruk så skulle jag personligen rekommendera ett tunneltält, eftersom de är lättare i förhållande till sin storlek. I allmänhet är det inga problem med att hitta platser för tältpinnar på fjället. Vindtåligheten på ett bra tunneltält är, skulle jag säga, fullt tillräcklig.
Min erfarenhet är att man ska tälta väldigt mycket i stenskravel för att den extra vikten på ett kupoltält ska löna sig.


Sen ser ju kupoltält snygga ut, men det är ju en annan sak ...
 
Bibler tält går att sätta upp innifrån, så man behöver inte bli våtare under uppsättningen. Eftersom de inte har ett skilt innertält är väl den ursprungliga frågan huruvida innertältet hålls torrt irrelevant...
 
Kupoltält är vindtåligare

Jag har använt mitt kupoltält tnf mountain 25 på flera sommarturer och vinterturer och tycker inte att det är ett så stort problem med att innertältet sklle bli blött när man sätter upp det. Om man bara skyndar sig så brukar det inte vara några problem, regnar det mycket kan man alltid lägga ut yttertältet på innertältet när man trär i bågarna.

Vad gäller vindtåligheten så är kupoltältet grymt mycket starkare. vi var en stor grupp vid kebnekaise 2001 då det blåste rätt ordentligt. Samtliga tunneltält fick böjda bågar, vissa knäckta, skadade bågkanaler etc. Under tiden detta hände kunde man sitta i mitt tält och höra vinden vina runt det.

Sen att det väger 1,5 ggr så mycket som ett lika stort hilleberg tunneltält, det är en annan historia
 
Genius...

...fungerar på sådant sätt att du väljer hurvida du vill sätta upp innertältet först eller yttertältet. Jag gillar i högsta grad att man kan sätta upp yttertältet först, sedan kryper man in och iordningställer allt, torkar torrt, lagar mat osv därefter kan du sätta upp innertältet vid läggdags. Likadant morgonen därpå; riv innertältet, sedan kan du i lugn och ro laga frukost, packa ryggan, på med ytterkläder mm för att sedan kliva ut och riva yttertältet. Allt hålls isär vilket klart underlättar att hålla allt rent och torrt. Fördelen med att endast ha yttertältet uppsatt under delar av dygnet är att du får ett "enormt" stort tält i förhållande till vad det ursprungligen avser.

Ha det!
Anders
 
Genius

haglöfs verkar bra. Har de tälten även myggnät för 'ytterdörren' ?

Sen undrar jag om någon vet om MountainHardwear, Salewa, MacPac eller Marmot har några tältmodeller som fungerar som Haglöfs tält ?

Jag har spanat på respektiver tillverkares hemsida men de beskriver inte någonstans hur tälten slås upp :(


// Emanuel
 
Tält

Ta en titt på Vaude Taurus har ett som jag är nöjd med, bra vikt i vettigt pris påminner om ett tunneltält men ändå inte, kolla get out.se har för mig att du får ett 2-3 mans för 17-1800 och man reser yttertältet ihop med innertältet, visst absiden är inte mycket storlek på men där är en i alla fall o även kvaliten känns ok till priset mvh Hans
 
Her setter du opp ytterteltet først og så inner teltet: http://www.holmeslet.no/index.htm
Det mangler absida, kun en liten inngang for sekk. Tungt som bare attan, men meget vind og snøsikkert og så kan du fyre opp primusen uten å sette fyr på teltet.
Jeg har bruk "2"mannsteltet i noen år nå er meget fornøyd, tiltross for vekten. Vi har bodd to mann og en newfoundlender og en gordonsetter i dette telt uten å ha dårlig med plass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.