Kupoltält Roskilde (Biltema)

Köpte ett kupoltält från Biltema till grabben för några veckor sedan då han ville ha något att leka i. Har haft det uppsatt i trädgården i 3-4 veckor nu och är lite överraskad över hur bra det ändå står sig mot väder och vind. Det har varit kraftig vind vid ett par tillfällen (kulingbyar senaste dagarna) och det har blåst såpass att vattenkannor och trädgårdsmöbler har flyttat lite på sig. Men tältet står fortfarande kvar i helt skick och det är snustorrt inuti trots ihållande hällregn (flera timmar) vid ett par tillfällen. Det är lite i kortaste laget och kondens hanterar det knappast speciellt bra men för 150:- kan man inte begära hur mycket som helst. Jag hade tryggt använt detta i skogsmiljö iaf..

Har bl.a. ett Hilleberg Akto, WBT2 (min favorit) och ett par tält från Vango så jag är inte alls rädd för att betala för kvalitet. Men för en nybörjare som inte vill lägga en förmögenhet så duger biltematält alldeles utmärkt. När man läser vissa inlägg här så tror man ju att alla billigare tält går sönder vid första regnskuren..
 

Bilagor

  • IMG_20150401_072912.jpg
    IMG_20150401_072912.jpg
    116.4 KB · Visningar: 3,780
Är det självstagande?
Dum fråga kanske.. Alla kupoltält kanske är självstagande?
Tänkte köpa något billigt för några få sommarturer till någon fin klippa vid kusten.
 
Köpte ett liknande tält på "Karlssons" för en svamptur då hotellet vi tänkt bo på var fullt.
Det jag ser som den kanske största bristen är detaljerna, både yttre dragkedjan samt dragkedjan till myggnätet gick sönder omgående.
 
Köpte ett liknande tält på "Karlssons" för en svamptur då hotellet vi tänkt bo på var fullt.
Det jag ser som den kanske största bristen är detaljerna, både yttre dragkedjan samt dragkedjan till myggnätet gick sönder omgående.

Det är möjligt att dragkedjan är en svag länk även på detta tältet men ännu är den hel.. Barnen har sprungit ut och in ganska många gånger och deras hantering är allt annat än varsam.
 
Jag har bott en månad i ett sådant tält (typ). Det var i Grekland helt utan regn, och dessutom i skyddade miljöer på campingar. Men det höll! Mot slutet lossnade dragkedjan från myggnätet.

//A
 
Kvalitet på dragkedjor och stänger är väl det som först märks, samt vikten. Såvida man inte beger sig till områden där man måste lita på prylarna under en längre period så är det knappast värt pengarna. Har varit med sällskap till fjällen med ett äldre biltematält som fungerade bra fram tills Stormen. Då fick vi alla tack och lov plats i vårat fjälltält.
I trädgård, festival eller på en camping är man ju aldrig lika utsatt med risk för hälsan.
 
Köpte ett likadant för en hundring på ÖB, sovit nån natt med ungarna bara. Blev rätt blött där inne av kondens...
 
Vandrade ensam en knapp vecka i fjällen med ett sånt. Regnade hyfsat en dag och lite mindre en annan, studsade in någon droppe från ventilationen men annars var det lugnt. Utrustningen blötte ner mest. Blev lite småjobbig kondens på duken också. Funkar helt OK, 129:- o 1,5 kilo kan man inte klaga på. Kände mig mest osäker på pinnarna än någonting annat. Väljer man inte en för avlägsen plats äre inga problem. E man fattig och vill dra iväg någonstans ett par dagar så kör hårt! Kostar ju som två kebabtallrikar.
 
Billigt är inte alltid dåligt, det hänger väl snarare på vad man ska använda det till.
Jag köpte ett JULA tremans Kayabatält för snart 4 år sedan när jag skulle åka hoj till nordkap. 9 nätter i både blåst, ösregn och gazzande sol fyllde tältet sin funktion med absolut bravur samt har lösningar som jag aldrig sett på något annat tält. Fortfarande mitt förstahandsval när jag ska ut på tur eller träffar med hoj och sambo. 500:- fick jag betala för det.

Har även ett Lidl Rocktrail som är enkelväggigt och avsett för en person med minimal packning. Man får krypa in men sommartid funkar det utmärkt som tak över huvudet om det inte regnar allt för djäfvligt. Kostade 180:-.

På fjället vintertid med 20 minus och stormvindar är dock mitt Robens Fortress 3 det självklara valet, det tältet är vad det heter men bra mycket mer prisvärt än många andra tält med trippla prislappen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    46.5 KB · Visningar: 2,325
För 8 år sedan köpte jag ett paket på JULA ett 2p tält med 2 sovsäckar, 2 liggunderlag och 2 stolar för 299kr. Vi låg i tältet i Bohusläns skärgård under styv kuling. Tur att jag tog med stormlinor kan jag säga för annars hade vi flugit iväg. Det roliga var att tältet höll trots att ena väggen stod in som en stor bula över min mage. Jag har en känsla av att det skulle bli rejält blött i tältet vid regn.

Det har åkt fram ett par gånger som extratält och i somras gick dragkedjan till myggnätet sönder. Det börjar bli dags att ersätta det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
andersmossing Biltema återkallar tält Bo och sova 3
skogsbaronen Campingsäng (Biltema) Bo och sova 8
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.