Kryddor på vandringen?

Det är lättast om man vet vad man kommer laga för nått, så kan man anpassa kryddorna som ska med till det, till att börja med. Då kan man dessutom göra kryddblandningar till vardera måltid :)

Jag köpte ett helt gäng små ziplocpåsar (i storlek räknat i matskedar och inte liter ;) ) och det är nog dom som får åka med i sommar. Men jag kommer inte ihåg var och det stör mig, dom skickade inget mail så jag har det inte den vägen heller..

Har även testat att köpa små smink-burkar som finns att köpa små kit av på exempelvis åhlens, dom jag köpte var i klar plast med små skruvlock, men dom blir lite sköra med tiden och jag tror inte dom tål kyla så bra, alla håller ihop men har rejäla sprickor nu, tror jag lämnar dom hemma.

Sen angående kryddorna så tycker jag man har en ypperlig grund om man har, rejält med salt, svartpeppar, soltorkade tomater, vitlök och pesto. Tänker man laga asiatiskt kan currypasta vara ett bra alternativ. Buljong på tärning eller pulver är ju smidigt om man tycker om sånt.
Ska man koka nått längre är lagerblad bra att ha med, eller varför inte ta med lite färska kryddor dom första dagarna? :)
Och kom ihåg att ta med fett, det både ger smak och stekyta samtidigt som det hindrar saker från att bränna fast vilket är bra då det kan vara svårt att diska ordentligt på fjället ibland. :)
Jag har matolja i min lilla smink-flaska som rymmer kanske 0.5 dl, och jag tror den får följa med i fortsättningen också, får se om jag inte hittar nått bättre :)
 
För mig blir det Curry för hela slanten, fast tionde dagen utan dusch stinker jag säkert som en hel indisk restaurang :)

Köper man Santa Marias kryddpåsar får man ziplock "på köpet".

//B
 
Jag brukar hälla över hemmaförrådet i fotorulleburkar, eller småflaskor för de kryddorna jag vill ha mer av som koriander, spiskummin och sambal olek. Kör enlitersflaskor till oljan :)
 
Jag brukar hälla över hemmaförrådet i fotorulleburkar, eller småflaskor för de kryddorna jag vill ha mer av som koriander, spiskummin och sambal olek. Kör enlitersflaskor till oljan :)


Filmburkarna börjar nog bli hårdvaluta. Jag känner nog ingen som köpt film de senaste 5 åren och går man in på en fotoaffär och försöker tigga sig till några tomma burkar som det varit film i, så kammar man förmodligen noll. Digitalkameran kom, sågs och segrade.

Per
 
Filmburkarna börjar nog bli hårdvaluta. Jag känner nog ingen som köpt film de senaste 5 åren och går man in på en fotoaffär och försöker tigga sig till några tomma burkar som det varit film i, så kammar man förmodligen noll. Digitalkameran kom, sågs och segrade.

Per

Jag vet att det är svårt, har väl runt 10 burkar och de är viktiga ute, inte för kryddor utan för min mjölk!
Jag dricker nämligen bara kaffe med mjölk, annars får magen tokspel...
Så lite mjölkpulver, vatten och en liten rostfri stålkula, sedan skaka! Räcker precis till en kåsa med kaffe!

Bästa kryddburkarna jag haft var lika stora som filmburkarna men var av aluminium med skruvlock, hade varit någon sortsmedicin i dom tidigare, känner du någon inom vården kan han/hon kanske hjälpa dig.

Vad jag har med mig är salt & peppar, buljongtärningar, rostad lök, (helt kanon i potatismos), curry eventuellt kan paprika/chilli följa med och hetta upp mesigt kryddat frystorkat.
 
Det finns många varianter att smaska på även i fält, en enkel favorit som inte kräver kryddor är att koka pasta med en påse varma koppen, får både pasta och pastasås på en gång.
Vad kryddor som följer med beror på vad man är sugen på när man packar, brukar ha dom i små plastburkar som jag har för mig egentligen är till för att samla analysprover på marina smörjoljer med. Vad kärl man än väljer att använda så se till att deom håller tätt....
 
Bästa kryddburkarna jag haft var lika stora som filmburkarna men var av aluminium med skruvlock, hade varit någon sortsmedicin i dom tidigare, känner du någon inom vården kan han/hon kanske hjälpa dig.

Något äldreboende där dom konsumerar mycket medicin var förut det rätta stället om man letade bra, små och täta burkar. Men enligt säkra källor (en farmakolog) har dom på vissa Apotek nu en tjänst som portionerar alla piller till ”gamligar” i ”sammatidpunktspåsar” så att personalen på äldreboendet slipper öppna en massa burkar och andra förpackningar för att dosera. Metoden höjer förmodligen produktiviteten och minskar risken för felmedicinering.


Per
 
Men enligt säkra källor (en farmakolog) har dom på vissa Apotek nu en tjänst som portionerar alla piller till ”gamligar” i ”sammatidpunktspåsar” så att personalen på äldreboendet slipper öppna en massa burkar och andra förpackningar för att dosera.
Per

Suck, mina sista aluminiumburkar är "lite" glappa i locket, säkrar locken med eltejp.
Har testat köpta småburkar i plast från, Naturkompaniet, Stadium, MestUte, den som fortfarande funkar är en flaska med vikpip som jag har diskmedel i, ivarjefall så länge du har den i en plastpåse...

Lock och burkar spricker, locken går upp nästan bara av att man tittar på dom!Vad tänker tillverkaren på?

Skulle Nalgene tillverka slagtåliga småflaskor på en tiondel av denna storlek vore jag intresserad
http://www.outnet.se/nalgene/wide-mouth-everyday-1,0.php
 
Kryddor i Filmrulleburkar!

kryddorna i filmrulleburkar var ett bra tips, då har man ju med sig lite, om man skall grilla, eller steka. Ibland, får man med sig så lite krydda, i de burkarna, som har tre smaker i en burk...

tack för tipset!

Mange
 
Något äldreboende där dom konsumerar mycket medicin var förut det rätta stället om man letade bra, små och täta burkar. Men enligt säkra källor (en farmakolog) har dom på vissa Apotek nu en tjänst som portionerar alla piller till ”gamligar” i ”sammatidpunktspåsar” så att personalen på äldreboendet slipper öppna en massa burkar och andra förpackningar för att dosera. Metoden höjer förmodligen produktiviteten och minskar risken för felmedicinering.


Per

Heter ApoDos och är inte jätte utbrett då det är en ganska dyr tjänst, men det är nog framtidens melodi skulle jag gissa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
DTM Kryddburk i plast med flera sorters kryddor? Friluftsmat 22
andmarsjo Kryddor å annat ätbart Friluftsmat 5
FreddeSkåning Kryddor att ha med sig? Friluftsmat 15
fredric_verklig.se Kryddor och Salt förpackning vid längrevandringar.. Friluftsmat 24
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.