Ja, du har ingen rätt att märka upp leder i skogen och underhålla dom med stöd av Allemansrätten. Däremot kan jag inte svara på frågan att "all led" är anläggning eller om begreppet "anläggning" är det exakta uttryck som skall användas för att beskriva en led. Min avsikt var att påpeka att Allemansrätten inte gäller på vandringsleder. Så fort man börjar förflytta större mängder människor på ett organiserat sätt över någon annans mark så krävs markägarens tillstånd dvs. Allemansrätten är inte längre tillämplig. Det är helt naturligt anser jag eftersom det då kan uppstå ett stort slitage.Jag villse källa på det. Räknas verkligen all led som anläggning strikt juridikt? Att en bro över vattendrag eller liknande kan räknas som anläggning kan ajg gå med på, men är en stig utmärkt med ledkryss verkligen att betrakta som anläggning? Är även låglandsleder med oranga pinnar i så fall juridisk anläggning?
Den stora diskussionen om anlagda skidspår (ev inkluderat konstsnön) räknas som anläggning eller inte har jag inte sett något slutligt domfall på, men jag kan ha missat det. Och anlägda skidspår läggs ju betydande omsorg på och brode i mina ögon vara mer av anläggning än en vandringsled, som ju mestadels "bara är pinn-markeringar längs en stig" (lite grovt raljerat kanske) men de kräver ju itne daglig tillsyn som ett väl anlagt skidspår.
/Patrik
Bara för att alla får använda en led så betyder det inte den utgör en del av Allemansrätten.
Däremot tycker jag att vårt beteende på en led mycket väl kan (och bör) regleras av devisen som brukar användas i Allemansrätten "Inte störa, inte förstöra" !
Jag har frågat Naturvårdsverket vad dom anser - vi får se vad dom svarar (även om dom inte heller har "facit").