Jaha. Så har då tråden förvandlats till ett generalangrepp på rennäringen. Man kan förvisso ha personliga åsikter men att driva rennäringens avskaffande är en politisk diskussion som knappast hör hemma på Utsidan. Dessutom hör den heller inte till trådens huvudfråga utan där gällde det urminnes hävd ifråga om jakt och fiske (ett delbetänkande således, inte renskötseln i sig). Om man nu skulle vilja verka för renskötselns avskaffande så bör man gör det någon annanstans än på Utsidan. Skulle det ändå fortsätta så kommer jag gå i svaromål, det kan jag lova.
Det blir gränsande till absurt att hävda att diskussionen inte hör hemma på utsidan.se. Det kan inte finnas många saker som har lika stor påverkan på friluftsliv i Sverige som rennäringen, förutom kanske skogsbruk och allemansrätten. Det pågår ju ett krig från rennäringens sida som går ut på att begränsa vår rätt att utöva friluftsliv på nästan halva Sveriges yta, likväl som möjligheten av bedriva annan näring inom detta område.
Och visst utgår trådens huvudfråga med formuleringen urminnes hävd, men "hävd" till vad annat än rennäring tänker du på då? Förtydliga logiken här - vad skulle man hävda om det inte var just ensamrätten till området för att bedriva renskötsel? Skulle man hävda att ens förfader gick till fots bredvid älven och att jag därmed inte kan ha möjlighet att köpa fiskerätt där? Eller hur tänker du?
För övrigt vänder jag starkt mot formuleringen "verka för renskötselns avskaffande". Den typen av argumentation är ohederlig och får det att låta som att det har med mig att göra. Jag vill inte avskaffa rennäringen, bara diskutera dess särställning och villkor. Om du inte är intresserad av det så finns det ingen som tvingar dig.
Jag vet att det här är en helig ko och det finns två polariserade läger, precis som många andra känsliga frågor (flyktingmottagande, kriminalitet, religion, varg, osv) - men man måste peta i dem, annars börjar det ruttna i nån ände.
Jag tänker i alla fall inte stillatigande titta på när en liten högljudd grupp som företräder en icke lönsam näring vill stoppa mig från att fiska och vandra i de svenska fjällen, utan att diskutera saken. Och utsidan.se känns som en lämplig plats eftersom det borde finnas många här som oroar sig för att få sina rättigheter beskurna. Kanske även du borde fundera på om nästa steg blir att kräva tillträdesförbud till Sarek, så att inte renskötseln och den jakt som berörda samebyar nu gör gör anspråk på där störs. Ett litet steg i taget, det är så man vinner krig.