Köpråd

Jag tänker köpa kajak och har fastnat för 2 modeller, VKV Lisa samt SKIM Dex. Jag har aldrig någonsin suttit i en kajak, men känner att jag vill satsa ordentligt nu när jag ger mig in i något nytt. Är mina tankegångar helt galna tycker ni, att satsa på kajak för 20 000:- eller ska jag köpa Estlandskajak för 7000:-, lite orolig för att jag måste byta omg om jag tycker det är roligt/avkopplande. Kom med förslag hur ni hade gjort (ps hyrespengar tänkte jag lägga på kajaken)// Pär
 
Kvalite är bra men säkrast att prova

Visst är det bra med kvalité (som Lisa och Dex) men för att veta vilken av dessa - eller vilken annan - som passar dig bäst, förblir nog ändå det goda rådet att prova lite först. Ett par hundralappar i kajakhyra kan visa sig vara en god investering. Många kajakförsäljare kan övertalas att dra av en dagshyra om du sedan köper en kajak av just det företaget...

En packe märkesneutrala (men självklart personligt färgade) köpråd: http://www.tjornkajak.se/dokument/kopa_havskajak.pdf

hälsningar
Jens
 
Tack för svaret, med tanke på att jag inte vet något överhuvudtaget, så skulle jag kunna spendera 10 000:- på hyror innan jag visste bättre, det jag undrar är om det är värt att köpa Estlandskajak och sen känna sig nöjd med det, då kanske det är bättre att fläskapå och sen växa och utveklas i en bättre kajak. // Pär
 
Man kan säkert gör just så att man höjer blicken lite över "Estlandskajakerna" för att på sikt få ut mer av sin sport.

Men det är ju inte säkert att man får det...

Och beroende på smak så tycker jag nog att man kan tycka att antingen Dex, Lisa, eller en Estländsk modell kan vara bra för sin paddling. Men det skiljer en hel del i avsett användningsområde mellan dessa kajaker - och det är omöjligt att säga att en Lisa är bättre än en Mari. Och om nu Lisan passar som handsken för dig så lär inte Dex göra det...

Fundera lite över hur du tror att du kommer att använda kajaken. Hyt en kajak en helg sen och känn efter hur det är att paddla, och vilka "element" i detta som du tror att du kommer att uppskatta.

Själv började jag nog som långturspaddlare - excursionpaddlare eller nåt - men inser att eftersom jag numera paddlar vid "varje ledig kväll" så blir det fråga om en slags motionspaddling. Sen beror det förstås på i vilka vatten man kommer att paddla. Köp inte en utpräglad havskajak för insjöbruk, eller för plattvatten över huvudtaget.
 
Mezzner; sa:
Man kan säkert gör just så att man höjer blicken lite över "Estlandskajakerna" för att på sikt få ut mer av sin sport.

Fick lite frossa när jag såg detta, men så slutade texten lite neutralare och mindre nedlåtande om Estlandskajakerna. Fördommarna finns visst kvar...

Jag, i egenskap av "bara" Estlandskajakpaddlare, har haft lite av den åsikten tidigare. Jag köpte en Reval för drygt 7000 Kr i Estland som inkörsport i sporten. Sedan, tänkte jag, så köper jag mig en "riktig" kajak. Idag har jag en annan uppfattning.

Har bara paddlat c:a tio gånger med den, inte provat någon annan kajak heller. Skall såklart göra det, men efter en helg med varierad paddling, lärt mig kamraträddning. Paddlat 30 Km på 7 timmar tämligen otränad. Ingen trött bak eller ben. Det enda jag känt lite negativt är lite solbränna och dåligt fotstöd, men den har gått väl i konkurrens med de andra. Bl.a. Trapperbåtar och Prijon om inte bättre i många fall. Utseende, finnish m.m. har varit väl i klass.

Idag tittade jag in hos Point 65 som har "riktiga" kajaker från samma fabrik. Vad jag såg där? Kajaker av exakt samma finnish och handarbete och utrustning som "estlandskajakerna". Navigatorroder som standard kanske, men det kan man få på Estlandskajakerna med...

Mycket rappakalja från mig. Vad jag vill ha sagt är att jag tvivlar mycket starkt på att jag skulle få ut tre gånger så mycket av min sport genom att betala tre gånger så mycket för kajaken. Då är det nog mer värdefullt att lägga pengarna på var, när och hur jag paddlar.

VKV och DEX är förbaskat snygga och säkert trevliga att paddla. Hade jag tjugo till trettitusen över, så kanske.....
 
Frossan bjuder jag på.

Men det blir ensidigt om man sätter gränsen vid t ex 7 000 spänn bara för att det finns kajaker som går att köpa för den summan. Jag är förvisso övertygad om att man kan köpa kajaker med sämre detaljarbete eller med samma kvalitetsnivå till betydligt högre pris.

Men om vi bortser från kvaliteten så har ju en Lisa och en Mari rätt olika egenskaper.

Till stora delar har ju det "estländska" sortimentet bestått av kajaker som varit starkt inspirerade av andra, rätt tidiga kajaker. Om vi bortser från tillverkningskvaliteten är det ju svårt att uppnå andra egenskaper än "originalets" då.

För den som söker den typen av kajak, kan det ju vara lyckat. Jag tror inte heller att man blir besviken - om man inte provat nåt annat.
Man behöver nog emellertid inte vara så oerhört erfaren, utan kan konstatera att de som provpaddlat många modeller, snabbt brukar kunna märka skillnader även om det kan vara ett utslag av personliga preferenser, snarara än en generell rangordning av marknadens alla kajaker.

Jag är nöjd med mina egna kajaker, men inser att om jag skulle ägna mig åt annan paddling än jag gör så skulle jag säkert se mig om efter en annan modell.

Att som nybörjare skilja ut vad man ska ha är svårt, men att välja mellan Dexs sittbrunn och Lisans, låter som en enkel grej om man har provat och har en uppfattning om vad man tänkt ha sin kajak till.

Rekommenderar även http://www.motionspaddling.com/ för ytterligare synpunkter, måhända vinklade enligt en smakriktning, men kvalificerade!

Fördomar finns som regel bland de som har för få referenser och erfarenheter...
Jag fördömer därför ingenting, eftersom jag har många kajaker kvar att paddla.

Edit:
Ett sätt att åtminstone delvis kringå de begränsningar som ekonomin alltid sätter, är att köpa en begagnad kajak. En beg kajak är alltid billigare än en ny, och om jag inte tycker att jag har råd med "drömkajaken" ny, skulle jag absolut inte tveka att köpa den begagnad istället för att köpa en ny av annan modell. Har man tur får man lite repor på köpet, så slipper man gräma sig över när man gör dem själv...



[Ändrat av Mezzner 2006-07-11 kl 21:15]
 
Hyr!

Ace 374; sa:
Tack för svaret, med tanke på att jag inte vet något överhuvudtaget, så skulle jag kunna spendera 10 000:- på hyror innan jag visste bättre, det jag undrar är om det är värt att köpa Estlandskajak och sen känna sig nöjd med det, då kanske det är bättre att fläskapå och sen växa och utveklas i en bättre kajak. // Pär
Jag har hyrt kajaker några gånger för sammanlagt ett par tusen och jag kan lätt säga att det är värt pengarna.

I helgen provade jag till exempel en kajak med skädda och liten sittbrunn (North Shore Polar) för första gången. En fantastisk liten kajak, kunde jag konstatera efter att ha paddlat den en dag och även provat på kamrat- och flottörräddning.

Jag tycker helt klart att det är bäst att hyra till en början för att i alla fall få en aning om vad man gillar. Dessutom är det kul att prova olika kajakmodeller!
 
Hallå igen !!!

Anledningen till att jag fastnade för VKV och Skim var att dom båda har en platt akter och skiljer sig lite från dom "bananformade" skroven samt att dom är "V" formade i skrovet, har läst att det ger mera stabilitet och det är ju bra om man är nybörjare, sen har jag lärt mig att märke och kvalite har man alltid igen genom ett högre andrahandsvärde, köpte en Moskoselkåta för 3 år sen (Topp Varrie 9) när jag satt ut den på annons så var den såld på 10 min,kan tänka mig att ett känt kajakfabrikat fungerar på samma sätt, man får tillbaka pengarna och då gör det inte så mycket kanske att man har paddlat runt i en lite dyrare kajak,slår man sen ut priset på några år så blir det inte många 100 lappar extra man lägger ut varje månad på en beprövad kajak, men det är inget fel att köpa en kajak till ett lågt pris, ska tillägga att jag är URFATTIG så det är inte det som är problemet att jag har för mycket pengar, utan jag tycker bara om rejäla prylar som ger mig ett mervärde och höjer självkänslan lite, men kom med förslag hur ni skulle ha gjort om ni satt och dreglade och drömde om att komma ut på böljan den blå.
 
Jag förstår resonemanget, men en annan sak jag lärt mig denna sommar är att man som nybörjare är något av en klant. Jag är inte speciellt bedrövad över de grundstötningar, bryggnötningar och strandkrockar m.m. jag utfört.

Hade jag gjort det med en sprillans SKIM- eller VKV-kajak, så skulle jag nog uppsöka en psykolog snart...

Redigerat/tillagt

Om man är utfattig, som jag, och vill ut, så skulle jag köpa en bra billig kajak. Antingen begagnad dyr båt med skavanker redan tillfogade eller en ny kajak från Estland som jag inte är orolig att nöta på. Värdet på den blir som värdeminskingen på en värsting och när den blir gammal och jag köper nytt så kan den vara bra som reserv. Om en kompis vill hänga med eller så.

Eller så hyr man t.ex. hos Friluftsfrämjandet. Billigt och dom har kurser där kajak ingår....
[Ändrat av barret 2006-07-11 kl 21:55]
 
Inte speciellt bedrövad !!!

Nej du ser själv, redan efter en vecka så sätter du inget värde på din kajak, utan tycker det är ok att den blir lite skadad hit och dit, när du ändå har fått den till ett billigt pris, visst en dyr hade fått samma skador, men det är viktigt att man värderar sina prylar själsligt också :)

(Hoppas det inte spårar ur nu) // Pär
 
Re: Inte speciellt bedrövad !!!

Ace 374; sa:
Nej du ser själv, redan efter en vecka så sätter du inget värde på din kajak, utan tycker det är ok att den blir lite skadad hit och dit, när du ändå har fått den till ett billigt pris, visst en dyr hade fått samma skador, men det är viktigt att man värderar sina prylar själsligt också :)

(Hoppas det inte spårar ur nu) // Pär

Förutom mina barn, sambon, hunden m.m., så värderar jag nog min kajak mycket högt också. Den har givit mig en oförglömlig sommar och det är bara början...det pirrar i paddlingstarmen varje gång jag ser den.

Monetärt vet jag att den gått ner ett par tusenlappar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.