Köp av Racer

Cykloteket är bra på det sättet att de har stora lager, i övrigt är de dyra och inte så värst bra. Om du ändå är i de trakterna finns det andra ställen du också ska besöka.

Några butiker i norra delarna av Stockholm, utan inbördes ordning: Pedalogerna och Alviks cykel i Bromma, Cyklig i Solna, Cykling, och Norvelo i Vasastan.
 
Fundera också över utväxlingen när du köper cykel. Idag finns det flera alternativ för utväxling fram: Traditionellt 2-delat vevparti (ofta 53/39), kompakt (ofta 50/34) eller trippelvevar (ofta 52/39/30).

Det traditionella vevpartiet är egentligen anpassat för tävlingscyklister som mest använder det stora drevet, och går ner på det lilla bara vid kraftigare motlut. För att detta skall fungera bra bör man vara vältränad och ligga på snitthastigheter runt 35 eller mer. De flesta motionärer ligger snarare i intervallet 25-30 km/h i snitt på längre rundor, och då använder man mest det lilla drevet. Är man inte så stark uppför kan det då vara problem att få till tillräckligt lätta växlar för rejäla backar.

Kompakt är ett sätt att få till lägre lägstaväxlar, och fungerar bra om man oftast ligger och kör på stora drevet. För motionärer kan det ofta bli lite fel, eftersom det stora drevet är för stort, och det lilla är för litet vid flackåkning. En fördel med kompakt är att man kan byta det lilla drevet mot ett traditionellt 39-drev om man inte trivs med kompaktlösningen.

Trippelvevar är inte så vanligt, men ger ett mer flexibelt växelsystem och passar ofta bra för motionärer. Mittendrevet passar bra till flackkörning, och det lilla ger låga växlar uppför. Det stora drevet är bra utför och i medvind. Nackdelarna med trippel är lite större avstånd mellan fötterna, lite dyrare och lite tyngre. Många tycker också att cykeln får ett icke önskvärt "moutainbike-utseende".

De grova dragen i utväxlingen väljer man med vevpartiet, för finliret kan man laborera med olika kassetter.

Köper man sin första cykel kan det vara svårt att veta vilken utväxling man skall ha. Själv testade jag flera olika innan jag kom fram till en lösning som passade mig.
 
Köper man sin första cykel kan det vara svårt att veta vilken utväxling man skall ha. Själv testade jag flera olika innan jag kom fram till en lösning som passade mig.
Bra inlägg, Pask! En komplettering; en bra cykelhandlare ser naturligtvis till att du får rätt utväxling.

Fö upplever jag "växlingskvaliteten" på framväxeln som något sämre för 3-delat än för standard/kompakt.
 
Det traditionella vevpartiet är egentligen anpassat för tävlingscyklister som mest använder det stora drevet, och går ner på det lilla bara vid kraftigare motlut.

Kompakt är ett sätt att få till lägre lägstaväxlar, och fungerar bra om man oftast ligger och kör på stora drevet. För motionärer kan det ofta bli lite fel, eftersom det stora drevet är för stort, och det lilla är för litet vid flackåkning. En fördel med kompakt är att man kan byta det lilla drevet mot ett traditionellt 39-drev om man inte trivs med kompaktlösningen.
Vilket bra inlägg!

Om man behöver en lägre förstaväxel så är det alltså kompakt man skall ha? Eller byter man bara lilla drevet mot ett mindre på ett traditionellt parti? Jag trivs i stort sett bra med utväxlingen på min hoj men behöver en lättare förstaväxel. Det är ett rätt stort problem eftersom jag bor högt och cyklar på väldigt kuperade vägar. Sita biten hem innebär alltid en rejäl stigning, som tar musten ur mig.
 
Att byta från 39 till 34 på ett traditionellt vevparti fungerar inte. 34-dreven har mindre bultcirkeldiameter. Däremot finns det 39-drev (och flera andra storlekar) som har den kompakta bultcirkeldiametern. Med ett kompaktvevparti har du alltså större flexibilitet att anpassa den lilla klingan efter ditt behov.

En nackdel med att byta till mindre lillklinga fram är ju dock att hela växelregistret på den klingan flyttas neråt. Detta är ett mindre problem om man mest kör på stora fram, men kör du mycket på din 39-klinga och byter den mot en 34 kan du lätt hamna "i skarven" mellan dreven.

Ett alternativ är att byta kassett till en modell med större störstaklinga. Det finns (eller har funnits) kassetter där man kan byta klingorna individuellt. Då kan man ha större "hopp" mellan de allra lägsta växlarna än på en standardkassett. på så sätt undviker man att hela kassetten blir lägre växlad.
 
Senast ändrad:
Den som vill sätta sig in cykelväxlar

och praktisk, icke racercykling, bör om engelska inte är ett bekymmer läsa John Forester's "Efficient Cycling". Författaren skriver väl, klokt och kan samt känner för sitt ämne. En njutning, sen att man får förklarat varför man bör ha snälla växlar på sin motionscykel gör inte det hela sämre. Rekommenderas!
 
Är det inte enklare att byta kassett? 11-23 brukar vara ganska vanligt för motionärer, men det finns även 11-28 etc. På ett 10-delat system borde inte stegen bli för stora. Jag har 11-23 på min racer och tycker att växlarna ligger väldigt tätt. 39-23 kombon ger tillräcklig utväxling för de backar jag har cyklat i. Det är ytterst sällan jag går upp på lättaste växlen.
Ifall du har lite koll på vart kedjan befinner sig på bakdrevet inser du snart att du kan lika gärna gå upp på 53 klingan när kedjan kommit till mittersta klingan på kassetten. Tyvärr vanligt att många går upp på stora klingan när de inte har några fler växlar.
 
12-27

passar mig rätt bra. Men jag skulle också gärna byta till kompact 50 - 34 på min sommarracer som mest är pendlarcykel med en del korta men knixiga motbackar. Tredelat ger betyligt mera felväxlingar och problem IMHO.

Thure
 
Skall man köpa en ny cykel tycker jag att man kan fundera över vevpartiets utväxlingen redan från början. På en befintlig cykel är det förstås enklast att byta kassett för att modifiera utväxlingen.

Sedan är vi olika känsliga för hur tätt växlarna ligger. På en 10-delad 12-23 är det ju en tands skillnad hela nästan hela vägen, på en en 12-27 är det större hopp mellan många av växlarna. Själv trivs jag bäst med en tätstegrad kassett, i alla fall i mellanregistret.

Jag har kört med både 2- och 3-delade vevpartier (Shimano Ultegra) och aldrig märkt någon skillnad i växelfunktion. Växlingen på trippelvevar fungerar precis lika bra som på "vanliga" vevar. Den enda kännbara nackdelen med trippel tycker jag är det ökade avståndet mellan pedalerna.
 
Vilken härlig respons!

Det märks att cyklister är engagerade i sin sport, kul. :)

Det verkar vara betydligt mer att tänka på inför ett cykelköp än vad jag kunde tro. Jag har scannat marknaden och läst så mycket jag kunnat på olika cykelforum och just nu känns det som att jag kommer att sikta på att hitta en begagnad Columbus Pinta. Tänkte vänta tills efter Vätternrunt... Verkar vara en sjysst racer, känns prisvärd med bra komponenter, full Shimano 105 komponentgrupp (har lärt mig genom att läsa era svar att det är viktigt).

En del skriver om att längd är viktigare än storlek (ramhöjd), men jag antar att detta endast går att variera genom att olika cykelfabrikater/modeller kan skilja sig något (storlek kan man ju köpa olika från samma modell).

Om det är någon som orkar engagera sig, så vore jag mycket tacksam för riktlinjer vad jag ska betala för en begagnad Columbus Pinta (och gärna också spontana kommentarer om det verkar vara ett vettigt köp, jag har tänkt ge mig på klassikern, kommer även att köra en del motionslopp men mest använda cykeln som tränings/motionscykel), beror såklart på årsmodell och antal mil den gått (skick), men dessa parametrar lämnar jag fritt...

/Daniel
 
Om det är någon som orkar engagera sig, så vore jag mycket tacksam för riktlinjer vad jag ska betala för en begagnad Columbus Pinta (och gärna också spontana kommentarer om det verkar vara ett vettigt köp
/Daniel
Den skall du inte betala så jättemycket för. De reades ut för 7 995 kr i vintras, vilket kan ge dig en ledtråd om vad säljarna kan tänkas släppa dem för. Det var nya hojar av årsmodell 07. Jag vet, för jag tänkte köpa en sån när jag ställde samma frågor som du för ett halvår sedan :)

Nu blev det ingen sån eftersom de hann bli slutsålda innan jag bestämt mig. Sen skall jag ge dig samma råd som jag själv fick här: testa cykeln innan köp. Testa ordentligt. Jag gjorde inte det och har en cykel som känns aaaningen för stor, det är liiite för långt fram till styret. Ingen stor sak men hade jag fått önska fritt hade jag önskat en cm kortare överrör :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Danielv Köp av ny racer Landsvägscykling 7
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
Helmetrock Köp av pendlarhoj, tips? Landsvägscykling 21
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
olaab Racer, vem måttanpassar ram i stockholm Landsvägscykling 15
sternad (Racer)cykel långturer + ev. pendling? Landsvägscykling 9
McO Riktigt bra racer-mek i Sala med omnejd? Landsvägscykling 6
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
Peifen Racer för motioner. Landsvägscykling 4
Lasse Be Hybrid vs racer Landsvägscykling 12
Hige86 Drev racer 130 mm Landsvägscykling 13
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
alpsun Enkla skötselråd för en racer? Landsvägscykling 20
Joakim Ambrosson MTB/Hybrid/Racer Landsvägscykling 18
thureb Skärmar till racer Landsvägscykling 2
svebur Skötselråd av gammal racer Landsvägscykling 40
Trialsin STI reglage på gammal racer ? Landsvägscykling 6
kalalokki Jaga bort vikt på sin racer..... Landsvägscykling 2
angr Cykla långt med racer Landsvägscykling 9
knallert blanda komponenter till racer Landsvägscykling 7
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
Senator De blev ingen cyclocross utan en racer Landsvägscykling 13
srpp Snyggt o slimmat cykellås för racer? Landsvägscykling 6
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1
srpp ny racer - klassisk look? Landsvägscykling 42
XmadiceX Hyra racer i Åre?! Landsvägscykling 1
Tobbe88 Val av racer? Landsvägscykling 2
puckelsnook Fundering om punktering - Köpa racer/racerhybrid till 110 kg. herre Landsvägscykling 9
slowhand Köpa racer - Batavus d´light Landsvägscykling 6
decaf Skillnad mellan MTB och Racer-växlar? Landsvägscykling 7
patsetand Köpa ny Bianchi racer Landsvägscykling 7
argento 1.500 kr för en Miyata racer? Landsvägscykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.