Knutar som säkringar

Har haft ett knutset som går från överhandsknop till apnäve. Knyter man riktigt hårt och har rätt typ av repsnöre blir det ganska solida klumpar. Har bara haft dem som aid och tältankare. Det som är viktigt är att man ser till att de kilas fast ordentligt så det finns komprimeringsmån, I Elbsandstein har jag sett att de på svårare grad använder en pinne för att få in knuten på rätt ställe. Vid säkring runt saker, som en droppsten, används knuten som avlastning bakom för att sprida belastningen så mycket som möjligt. Knyt av sex till tolvmillimetersrep så har du ett set som går från en kilfemma till liten bigbro. Fast då börjar det väga i de större segmenten. Billiga säkringar som inte lämnar minsta spår blir det ju.
 
Diverse dragtest på http://www.joergbrutscher.homepage.t-online.de/knotene.htm
Den viktigaste lärdomen jag drog av ovanstående länk är att åttan på dubbla rep är knuten som gäller.

Jag är också lite intresserad av knutar, och har tänkt experimentera en del i sommar. Jag är i Berlin på jobb sept-oktober och har tänkt fördriva någon eller några helger med blind skräck i Elbsandstein om det inte regnar.
 
Det låter lite väl spännande spännande med knutar.
Enligt det där artikeln borde det var ok med knutar om man placerar dem rätt dock.
 
Diverse dragtest på http://www.joergbrutscher.homepage.t-online.de/knotene.htm
Den viktigaste lärdomen jag drog av ovanstående länk är att åttan på dubbla rep är knuten som gäller.

Jag är också lite intresserad av knutar, och har tänkt experimentera en del i sommar. Jag är i Berlin på jobb sept-oktober och har tänkt fördriva någon eller några helger med blind skräck i Elbsandstein om det inte regnar.

Tack för länken! Hoppas knutarna håller så att du kan återkomma med dina erfarenheter. "Live to tell..."
 
Knut i spricka

Klättrade Pierikpakte i Sarek. Vi skulle ned och ville inte lämna dyrt skrot vid firningen. Gjorde en knut på ett plattband (lösmeter) och la den i en smal spricka. Kändes väldigt säkert.

Har även provat att lägga en sten i en bred spricka och trä ett plattband runt den. Även detta för avfirning i fjällmiljö. Funkar fint.

//Örjan
 
Fördelar med knutar framför traditionella dyr-säkringar är att man kan lägga två knuttar i varsin formation och jämvikta dem.
 
man kan lägga två knuttar i varsin formation och jämvikta dem.

Se bara till så du matchar två som går bra ihop med varann, gärna från samma klubb om möjligt.
När jag försökte jämvikta en killa från HA med en Bandido senast, gick det minst sagt illa, och hela ankaret fallerade.

Sen spelar lädrets friktionskoefficient en viktig roll mä, du vill välja en jacka som är lite patinerad, men är det Dennis Hopper-style, brukar de bara glida ur
 
Jag vet inte om det är okej att ta med sig knuttar upp på bergen, och ännu värre: lämna kvar dem... Men om man bara ringer deras polare och talar om vart de håller hus, så är nog allt okej ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.