Kam säkringar?

Någon som testat Kamsäkringar från Rock Empire??
Dom säljs av North Star och är betydligt billigare än Black Diamond och WC.

Bra eller dåligt??

JW
 
Tjeck kammarna!

Har inte så stor erfarenhet av rock empires friends, men de är som sagt bra mycket billigare än många andra friends. Men de ÄR inte lika bra, kan invertera. Var och klättrade för nån vecka sedan och där fanns en kille med rock emire friends och en av dem inverterade. Men de är godkända så de funkar väll i stort lika bra förutom att de kan invertera. Lägger man dom rätt så är de lika bra fast snällare mot plånkan!

// Jakob
 
User hostile friends??

Tjena!!

ALLA friends kan invertera. Att en friend inverterar har mer att göra med skrotet i änden på repet än skrotet i berget. Man har m.a.o. valt en för stor friend för den aktuella sprickan. Mina Robots (tjeckar) funkar bra och nu när de även finns som single-stem är de ju klart prisvärda, förutsatt att skrotet i ändan på repet vet vad han gör...

JohanC
 
Jag håller med Johan. Jag har aldrig haft problem med Robotarna och jag tycker de funkar precis lika bra som flera av de dyrare sorterna.
 
Genusperspektivet!!

Jo...

Jag kom på att jag skrev "vet vad han gör". Det kan ju naturligtvis vara en hon eller den eller de, det behöver ju inte vara en man som leder utan en kvinna eller nån som är lite osäker. Med detta klargörande kan jag stå för hela inlägget i varje liten del.

MVH

JohanC
 
Köp i prag?

Någon har skrivit att det är mycket billigare i prag.
(i länkarna ovan)

Någon som vet vart i prag man kan vända sig ?
address, butiksnamn, eller något sådant.

jag menar kan man köpa ett set med RE för 650 spänn så är det ju inget att snacka om...

jw
 
I Prag...

... eller Tjckien överhuvudtaget är Rock Empires friends mycket billigare. Även många andra klätterprylar är också billiga, men vissa av dessa är dock utan CE märkning. Slutpriserna beror naturligtivs på valutakurs och hur mycket man lägger ut på resan dit. Men har man vägarna förbi är det ju trevligt.

Jag var där i våras och betalade ca 150:-/friend, samma pris för alla modeller. Tyvärr är fort Europa konstruerat så att vi inte skall handla med länder utom fortet. Detta innebär att vi knappt får ta in lite klättergrejor köpta utom EU. Jag har för mig att gränsen var ynka 200 DM. (Skiner min ilska igenom över att vi åkte dit i tullen och fick betala tull och straffavgift och bråka med tyska tulltjänstemän, otur).

Hudy sport är en av kedjorna i Tjeckien som säljer klätterutrustning, men det finns andra. Hudy är dock de enda som jag vet har en hemsida (se ovan). På denna finns ett begränsat utbud av de varor som säljs internationellt. Men om man står ut med att titta på de tjeckiska sidorna kan man hitta mycket mer, med priser i Tjeckiska korona. På hemsidan finns också adresser till alla Hudybutiker. Det finns ett antal butker i Prag. Något som vi missade att kolla upp är möjligheten att handla taxfree, som visst skall gå. Detta innebär ytterligare billigare prylar.

Ja, det var några tips om Prag. Kontakta mig om ev. frågor....
 
Fan vilket bra forum. Alla så hjälpsamma!

Tack för alla svar.. Det blir defenetivt ett gäng cam säkringar från RE.

Det här med Tax free låter ju ännu bättre, var kan man få reda på mer om detta.??

(Hudy sport i prag bekräftade priset på 150 spänn/ säkring. kanon)
 
Inverterande friends

Hej jaketoad och JohanC!

Jag läste era inslägg och ni nämne något om invertering av friends.
Jag trodde invertering handlade om att kammarna dras bakåt (uppåt) förbi sina stopplägen (vilolägen).
I så fall skulle BD Camalots inte kunna invetera pga de dubbla axlarna.

Det vår trevligt med en kort utläggning i frågan.

Tack på förhand.

/Örjan :-D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.