Knivköp

Hej!

Jag har fått pengar till en kniv i 40-årspresent. Tanken är att köpa en kniv från fällkniven.se men det är egentligen en öppen fråga. Det handlar om ca 3500 kr, och jag pendlar mellan olika knivar. Jag fiskar, regelbundet, men är också ute i skog och mark, gärna solo och behöver en kniv som uppfyller goda krav. De knivar jag tittar efter är följande:

Fällkniven PXL lim

En kniv som funkar bra i båten, och även till vardagliga göromål, men håller den måttet i skogen?

Fällkniven NL4: En kniv som är mycket vacker. Det enda det faller på egentligen är slidan, som jag tycker inte håller måttet, och jag tror att en ny kommer att innebära en rätt rejäl merkostnad för att uppfylla mina krav.

Fällkniven
SK1
: En trevlig kniv, med en trevlig slida. Är tveksam till bladets utformning samt att det är lite kort.

Fällkniven TK1lim: En fantastiskt kniv. Dyrare, och har en slida jag definitivt inte tycker om. Funkar zytelslidan till F1 till kniven?

Ja, det är verkligen en angenäm problematik det här, men man vill ju känna sig nöjd. :)

Vad säger ni, råd? tips? rön?

/L
 
Det är en smaksak, varför inte köpa flera? Det finns ingen optimal kniv som passar till allt så gillar du att fiska samt vara ute i skog och mark köp 2, en för fiske och en för det andra(där det inte heller finns en optimal modell, beror på om du ska tälja mm)
För summan så får du minst 2 kvalitetsknivar eller 30-40 moror :)
Du kan kolla in "bushcraft" knivar med scandi slipning (samma som moraknivar har) funkar bra i skogen och till fisket en bra kompromiss.
Kolla in den stora knivtråden här i forumet, finns många tips om du orkar läsa igenom alla inlägg.
Lycka till med valet.
 
Tack! Nej, du har rätt... Såklart finns inte den där optimala allroundkniven. Men om jag nu ska köpa en kniv från Fällkniven så vill jag ju känna mig nöjd med mitt köp. Jag är medveten om att jag har överarbetat frågan lite, därav alla åsikter om både det ena och det andra kring respektive kniv. Men vad gör jag, vad ska jag köpa?
 
Re

Tjenare, förstår dina funderingar har själv suttit länge och funderat på vad jag skulle köpa, blev slutligen en s1 och en liten u2, men eftersom det inte finns en kniv som är bra till allt varför inte gå på magkänslan och köpa den som tilltalar dig mest? Mvh // Aron
 
Ok! förstår din kompromiss där, du kommer säkert bli jättenöjd! Men mitt dilemma är att jag liksom inte har någon magkänsla riktigt. Det finns så många olika fina knivar, och jag kan inte bestämma mig.
 
hehe

ja det finns väldigt många fina knivar därute går att stirra sig blind! hoppas du hittar något du blir nöjd med :) // Aron
 
Jag säger bara "MORAKNIV" Gå till närmaste affär och inhandla en helt vanlig kniv som mycket väl fungerar till att leva i skogen med och även rensa fisk. Jag har själv en Mora Triflex och den är helt okey för några futtiga hundralappar.
 
Ja! Satsa på något härligt skandinaviskt. Jag vet inte vad Pekka Tuominen tar för sina skapelser, men där är vackra grejer, om du kollar på Puukkos.
Lite knepigt att få ihop Bra fiskekniv och skogskniv i ett....blir nog två?
Ett tips på skogskniv för mindre än halva din summa kanske kunde vara Helles nya Gaupe. Rejäl och fin.

/M
 
Jag tycker kombon S1 och U2 funkar. Båda är konvexa så de kan vara lite jiddriga att slipa om man inte lär sig trixet. Nästan alla Fällknivens knivar är konvexa så det är bara att lära sig hur man gör med musmatta och 600-papper. Kombon S1/ PXLwh/ U2 kommer aldrig göra dig ledsen.
En röjarkniv, en för finskärandet och en att ha i fickan hela dagen.

Ett alternativ är ju Sissipuuko M/07. Den är kolstål och har en rak slipfas, lättare att slipa med valfritt verktyg.

EKA har varianter som också fungerar bra.

En billigare variant är Mora 2000, en klassiker i skogen.

Ännu billigare är klassikern Mora 511, för 39 spänn på järnaffären.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobinEH Dåligt knivköp? Utrustning allmänt 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.