Dåligt knivköp?

God kväll!

Jag köpte mig kniven Bear Grylls Survival Series Ultimate Knife av Gerber i slutet av Augusti. Strax därefter var jag ute och vandrade i två dagar. Men jag använde knappt kniven. På något sätt så hade knivens slida gått sönder och jag fick lämna in den för reparation.
För ett par dagar sedan så fick jag tillbaka den. Nu har jag börjat tveka lite över huruvida det var ett bra köp eller inte. *
Kniven har tänder i början på bladet och det känns som att de är i vägen. Dessutom känns det inte som att jag kommer att ha någon nytta av dem.

Finns det någon som kan säga huruvida denna kniv är bra att ha med sig på vandring eller lämpar sig en vanlig hederlig morakniv bättre?
 

Bilagor

  • 31cr6m6o2OL.jpg
    31cr6m6o2OL.jpg
    12.5 KB · Visningar: 2,639
Har hört både bra och dåligt om dom knivarna, men då dom inte faller mig i smaken skulle jag aldrig köpa en sån kniv. Vad är det för stål på bladet, och vad kostade den?


///
 
Inget fel med Gerber, har haft flera både bra och trevliga knivar. Däremot skulle jag undvika BG knivarna! Tandat blad har man normalt inte nytta av vid uteliv om man inte behöver kapa en massa rep och snören för där funkar tandningen bra.
 
håller med ang. tänderna. försvagar eggen vid exempelvis splintning. och tar för mycket plats om man täljer något (om man har tråkigt :)) svåra att skärpa - för en lekman i alla fall.

de borde korta längden av tänderna. men jag skulle inte vilja ha en kniv utan tandning då det är guld om man ska kapa rep.

tillägg: jag skulle personligen inte endast bära en fällkniv i fält. jag har ofta en samehuggare + multiverktyg.
 
Senast ändrad:
Brukar inte själva poängen med en "survival knife" vara att den skall ha ett bladämne som går igenom hela skaftet?
Kan en fällkniv vara "the ultimate surival knife"?
 
Kniven saluförs som den ultimata överlevnadskniven, vad det nu betyder. Som sådan så är den ett skämt. Nästan vilken morakniv som helst är lämpligare i det sammanhanget. Bladet är tillverkat i ett kinesiskt 420J2 rostfritt stål, vars främsta tillgång är en hög grad av rosttröghet. Det är dessutom förhållandevis slagsegt för att vara rostfritt. Där tar tyvärr de positiva punkterna slut.

Varför man tillverkar en överlevnadskniv i ett kinesiskt rostfritt fattar jag inte. Ett viktigt attribut i en kniv av den här typen är att den tål tuffa tag. Ett enkelt kolstål klarar den uppgiften avsevärt bättre än det här kinesiska skräpet. Om man bortser från slagseghetsaspekten så finns det ingenting kvar eftersom slitstyrkan är minimal, vilket betyder att man får vara beredd att slipa kniven i stort sett oavbrutet.

Om vi går till handtagsdelen så påstås det att kniven är av fulltångekonstruktion. Frågan är om man inte har missuppfattat vad termen betyder, eftersom handtaget är ihåligt ;). Det är dessutom inte ens hållbart för de allra minsta påfrestningar. Det har rapporterats många fall där just handtaget helt plötsligt spruckit vid ändbutten: http://www.youtube.com/watch?v=2-oR4K4sVR8

Och så har vi den totalt meningslösa och opraktiska sågtandningen som i samband med den här typen av knivar är helt idiotisk. Det är ju inga bilbälten man direkt kommer i kontakt med därute ;). Man tar bort den för en uteknivs viktigaste attributen, nämligen att kunna tälja och spänta ved, samt eventuellt skrapa med. Visserligen är en sådan egg effektiv till att skära av nylonlinor, något som klättrare uppskattar men jag tror knappast att det är dessa killar och tjejer som är målgruppen för den här kniven :).

Avslutningsvis. Gerber har genom tiderna tillverkat en massa fina knivar, varav några är mina personliga favoriter. Den här är dock en sorglig ursäkt för en kniv.

Nej Gerber, jag hoppas att ni lämnar Fiskarsgruppen, återgår till tillverkningen i Oregon och börjar ta upp några av era gamla modeller som var hästlängder före det skräpet ni säljer idag. Ni kan börja med de här:

A475 och A400 i förkromat M2 verktygsstål
MinaGerberA400ochA475denstrre.jpg


~Paul~
 
dåligt knivköp? japp, som depaul sa så är en mora överlägset bättre. en mora är inte bäst på någonting men med en mora så kan du göra alt som du råkar utför i friluftslivet från att skära mat till att kapa 25 cm tjocka träd (varför nu man ska göra det). tänk efter vad du vill göra med kniven och köp sedan en som är lämplig för uppgiften. man köper inte en flat mejsel för att den ser frän ut när man ska skruva sjärnskruv.
jonas
 
Du är lurad av reklammakarna. Det är inget bra redskap du skaffat dig utan en specialprodukt bäst lämpad för vitrinen.
En brukbar kniv har rejält skaft, genomgående tånge, ingen ricasso för gott moment. Relativt tunnt blad så att du kan rensa vilt och fisk, gjord i bra stål som du kan skärpa den i fält, enkel rejäl slida med god skyddsfunktion.
Det låter som men Mora och hade du köpt en dylik hade du haft över 500 kvar till något vettigare.
bättre tur nästa gång!
 
Om du frågar mej, så är tandning inget vidare, såvida inte hela bladet är tandat och då funkar den bara till att öppna kartonger och skära rep med.och det gör man inte speciellt ofta i en överlevnads situation. Genom att sätta tandningen i början av eggen, så tar man bort den mest användbara delen av eggen. Sen tycker jag inte speciellt bra om parerstänger, men det är väl hur man är van kanske.
Nu är kanske jag part i målet, men Moror är kanske inte svaret på allt.

Den där människan på Discovery som kniven är döpt efter, är han kunnig i överlevnad. Tycker mest han far omkring och gör massa stunt tricks i naturen, det blir väl bra tv av det. Men det är nog inget man håller på med om man ska överleva.

Seved
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus.sve Lifeproof-skal och dåligt ljud Utrustning allmänt 7
x-treme Näthandel bra eller dåligt??? Utrustning allmänt 11
fotografiskt Knivköp Utrustning allmänt 50

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.