Klickande ljud från cykeln

Hej!

Har ju köpt en sprillans ny Nishiki 401 årsmodell 2012 men redan dagen efter uppstod det ett ganska mörkt klickande ljud som även känns i foten när vänstertrampan är i det översta läget. Det uppstår efter en stund cykling och jag tycker att klicket och ''vibrationen'' i trampan blir intensivare och intensivare men ibland kan det tillfälligt försvinna om man växlar om lite eller trampar bakåt.
Det är väldigt diffust och lämnade in cykeln där jag köpte den men de sa bara att det inte var något fel på den och justerade om växellådan vid bakhjulet och hävdade att jag växlade fel, men det låter inte alls som att det kommer från kedjan!

Ska spela in ljudet nästa gång jag cyklar och drämma näven i bordet hos handlaren men under tiden, har någon den blekaste aning vad som är fel? Detta klickandet är tyvärr så irriterande att jag knappt finner någon glädje i cyklingen! :(

Jag köpte mig en Nishiki Pro SLD förra sommaren. Även jag upplevde ett knäppande/klickande vid en viss position av pedalarmarna. Först testade cykelverkstan, där jag köpt cykeln, att dra åt pedalerna, men det löste inte problemet. Så de bytte pedalerna. Inte heller det fungerade. Efter ett vevlagersbyte var det dock löst. Mitt klickande började dyka upp någon gång under de första 20 milen.

Utifrån mina sökningar på nätet så är jag inte ensam om att ha fått ett defekt/dåligt vevlager vid leverans av nishikicyklar. För mig löste verkstan det kostnadsfritt. Ett vevlager är annars inte allt för dyrt att införskaffa på egen hand, men ett byte behöver specialverktyg.

Till 100 % kan jag säga att det är vevlagret ! Hade samma sak jag med och lämnade in cykeln till handlaren som direkt talad om vad det var . Som sagt var så är det hur seriös hanlaren är .
Är beredd att helt hålla med.
 
Det verkar som att hjullagret i vänstra trampan (där jag känner knäppandet) är torrt, den stannar ganska tvärt när man försöker sno på den i jämförelse med högra trampan som snurrar långsammare och långsammare och man känner knaster. Kan det vara det lilla som utlöser knäppandet? Skulle ta med mig trampan och få en ny men jag tror att jag tar med mig hela cykeln så de får gå igenom den ORDENTLIGT!
 
Det verkar som att hjullagret i vänstra trampan (där jag känner knäppandet) är torrt, den stannar ganska tvärt när man försöker sno på den i jämförelse med högra trampan som snurrar långsammare och långsammare och man känner knaster. Kan det vara det lilla som utlöser knäppandet? Skulle ta med mig trampan och få en ny men jag tror att jag tar med mig hela cykeln så de får gå igenom den ORDENTLIGT!

Nya pedaler ska stanna ganska snabbt om man snurrar till dem.
Har du prövat att ställa dig upp och trampa? Upphör ljudet? Om du håller bakhjulet i luften och snurrar veven, är ljudet där då?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.