Kläppen - Helags topp - Kläppen

Hej

Samma rubrik som en tidigare. Min fråga är dock om det är rimligt/möjligt att vandra från Kläppen upp till Helags topp och åter till Kläppen på en och samma dag?

I onsdags besteg vi Kebnekaise (Sydtoppen - Västra leden). Vi höll på ca 11.30 tim utan att stressa. Dagen innan hade vi vandrat Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation på 4.30 tim under avsiktligen lugna former.

Vi skulle vilja undvika Helags fjällstation och övernattning p.g.a. att det inte finns någon plats den vecka vi är uppe i Bruksvallarna.

Bästa hälsningar

Stefan
 
Det är fullt möjligt (har gjort liknande tur). Men det är inte för alla (de flesta maxar ju runt 20-25km/dag)...
Men du får ju räkna med 30km+(kanske närmare 40km) och en hel del höjdmeter på det.
 
Visst går det väl, jag känner folk som bestigit Kebnekaise och vandrat till Nikkaluokta samma dag utan större fjällvana eller vara topptränade, men man kanske bör fråga sig vad vill man ha ut av en sådan hetstur ?

Själv skulle jag kolla upp möjligheten att hyra ett tält vid Helags Fjällstation om jag inte ägde ett eget.
 
Visst går det väl, jag känner folk som bestigit Kebnekaise och vandrat till Nikkaluokta samma dag utan större fjällvana eller vara topptränade, men man kanske bör fråga sig vad vill man ha ut av en sådan hetstur ?

Själv skulle jag kolla upp möjligheten att hyra ett tält vid Helags Fjällstation om jag inte ägde ett eget.
Vi är väl lite speciella. För oss handlar mycket av det vi gör om den fysiska prestationen. Vi har aldrig vandrat tidigare. Kebnekaise blev vår första riktiga vandring. Vi har knallat fyra till fem gånger på Sörmlandsleden som prövning (mest för att gå in kängorna). Turerna har legat runt 20 km per gång.

Under hela 2000-talet har vi främst pysslat med olika uthållighetssporter. Ultra triathlon (dubbla Ironmansträckan), Flera Svenska klassiker, fjällorientering, ultralöpningar, flera vasalopp/öppet spår, cykellopp såväl på racer som MTB. 2013 körde vi 30 triathlon (en olympisk distans varje dag under 30 dagar). 2015-2016 (under 11 månader) sprang vi 26 marathondistanser och samlade samtidigt in pengar till Maskrosbarn.

Nu har vi kommit till en punkt i livet då vi även vill blanda in vandring. Men än så är vi inte mogna för att endast njuta av naturen. Vi stannar inte än för fika och mys. Vi jobbar på det. Frun ska prova att sova en natt i tält med en kompis.

Vi tänkte bo i Bruksvallarna fyra dygn. Under ca 2,5 månad under 2014 så bodde vi i Ramundberget i väntan på att vår lägenhet skulle färdigställas. Vi älskade omgivningarna och människorna. Vi kunde dessutom varje dag köra två skidpass. Förmiddag och kväll. Övrig tid jobbade vi (via våra datorer).
 
Det är fullt möjligt (har gjort liknande tur). Men det är inte för alla (de flesta maxar ju runt 20-25km/dag)...
Men du får ju räkna med 30km+(kanske närmare 40km) och en hel del höjdmeter på det.
Jag har räknat på 32 km. 12 km x 2 samt 4 km upp och 4 km ned. Höjdmeterna har jag räknat till runt 1 000 höjdmeter (från ca 700 till 1 700).

Stefan
 
Senast ändrad:
Då har du ju svarat på frågan själv då om det går?..:D

hört om folk som gjort hela fram och tillbaka samma dag så det är bara att köra. 4 km upp vet jag inte om det stämmer dock, har för mig det blir längre. Väldigt stenigt längst upp och halt om blött så ta det lugnt.

såg folk släpa upp MTB på ryggen där förra året, de trodde väl de skull kunna köra downhill nerför sen, men tror jag inte gick så bra
 
Under hela 2000-talet har vi främst pysslat med olika uthållighetssporter. Ultra triathlon (dubbla Ironmansträckan), Flera Svenska klassiker, fjällorientering, ultralöpningar, flera vasalopp/öppet spår, cykellopp såväl på racer som MTB. 2013 körde vi 30 triathlon (en olympisk distans varje dag under 30 dagar). 2015-2016 (under 11 månader) sprang vi 26 marathondistanser och samlade samtidigt in pengar till Maskrosbarn.

Om ni har det mesta av den grundträningen kvar så har svårt att tro att din planerade tur skulle bli några problem.

Men man missar så klart att sitta och titta och hänföras mot fjällhorisonten i solnedgången....det är ju halva grejen i mina ögon med att vistas i den miljön, men det är jag det. :)
 
Senast ändrad:
Om ni har det mesta av den grundträningen kvar så har svårt att tro att din planerade tur skulle bli några problem.

Men man missar så klart att sitta och titta och hänföras mot fjällhorisonten i solnedgången....det är ju halva grejen i mina ögon med att vistas i den miljön, men det är jag det. :)
Jag förstår dig helt och hållet. Vi vill bli/känna så. Vi måste lära oss att uppskatta något annat än smältande pannben. Jag fyller 60 år i i sommar och det måste finnas andra utmaningar än att avverka mil efter mil, smärta efter smärta. Sent ska jag lära en gammal hund att sitta. Det är ju en fantastisk omgivning.

Tack

Stefan
 
Gick där förra året. Vi gjorde topptur och gick sedan till Kläppen på en dag.

skulle säga att toppturen tar 4 timmar och sträckan Kläppen-Helags 4 timmar. Så utan några raster för mat så har ni cirka 12 timmars vandrande.
 
Gick där förra året. Vi gjorde topptur och gick sedan till Kläppen på en dag.

skulle säga att toppturen tar 4 timmar och sträckan Kläppen-Helags 4 timmar. Så utan några raster för mat så har ni cirka 12 timmars vandrande.
Jag uppfattar din redovisning som att det rör sig om 8 tim tur och retur kläppen och Helags fjällstation. Därtill 4 tim tur och retur fjällstationen och toppen. Då får jag det till 12 tim.

En fråga. Tar det verkligen 4 tim att gå 12 km mellan Kläppen och Fjällstationen? I så fall är den betydligt tuffare än sträckan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation som är på 19 km. Vi gick i relativt lugnt tempo för att spara oss lite till dagen efter (toppturen). Det tog 4,5 tim.

Stefan
 
Det är svagt uppåtlutande hela vägen från Kläppen till Helags fjällstation. Men det är en mycket enkel vandring på bra stig/led utan svåra vad etc. Så det behöver inte ta 4 timmar till stationen, men ett riktmärke för många är 3km per timme, raster medräknat, vilket ju ger just 4 timmar för 12km. Utan raster och med ett bra tempo så är det nog inga större bekymmer att ta sträckan på 2 timmar om konditionen är hyffsad. Och efter att ha läst er träningsbakgrund ovan så lär ni jogga upp på en timme ;)

Ta gärna vinterleden förbi Himmelsrasta på vägen tillbaka till Kläppen för lite variation. Den är precis lika lättvandrad som sommarleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Brig Kläppen Helags med sexåring Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
bergdahl.olle Kläppen - Ljungans vindskydd Fjällvandring 5
CathrineC Kläppen - helagstoppen - kläppen på en dag?? Fjällvandring 19
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Crimper Ljungris till Kläppen Fjällvandring 6
bertilstenfeldt Vålåstugorna till Kläppen Fjällvandring 3
Foss VARNING! Kläppen är INTE Kläppen :) Fjällvandring 4
Lisa A Tälta i kläppen Fjällvandring 5
MagdalenaS Utgång från Vålådalen eller Kläppen? Fjällvandring 12
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.