Kebnekaise

Hej gott folk.
Jag och min kompis tänker nästa sommar ta oss upp på Kebnekaises sydtopp med våra grabbar som då är 12år.
- Vilken är den enklaste vägen att ta sig upp?
- Var är det smidigast att tälta?
- Finns det någon bra översiktskarta så man kan se de olika lederna? Ex. Durlings led.
- behövs stegjärn i Juli/augusti ?

Jag är oerhört tacksam för lite tips och råd.
 
Hej gott folk.
Jag och min kompis tänker nästa sommar ta oss upp på Kebnekaises sydtopp med våra grabbar som då är 12år.
- Vilken är den enklaste vägen att ta sig upp?
- Var är det smidigast att tälta?
- Finns det någon bra översiktskarta så man kan se de olika lederna? Ex. Durlings led.
- behövs stegjärn i Juli/augusti ?

Jag är oerhört tacksam för lite tips och råd.

Väldigt kort:
1. Västra leden
2. Vid fjällstationen (om man vill ha nära till bekvämligheter och folk)...
3. Ja, finns bla att köpa på stationen. Naturkompaniet har haft sådana.
4. Inte när jag varit uppe på toppen men det varierar med vädret. Är man försiktig så går det (oftast).

Finns mängdvis att läsa här på forumet. Använd sökfunktionen så kan du få mer info än man normalt egentligen behöver ;)
 
Ni skulle kunna tälta i närheten av Kittelsjön på ca 1200 meter. Därifrån tar ni västra leden upp. Ni borde spara 2-4 timmar genom att förlägga tältplatsen där. Annars bor ni vid fjällstationen men då får ni nog räkna med en dag på runt 10-15 timmar beroende på väder och er kondition.

Köp Högfjällskartan så hajar du vad jag menar.

Daniel
 
Har ni ingen större erfarenhet av högalpin miljö bör ni ta västra leden. Den är längre, men kan göras i etapper. Västra leden är bra markerad och kräver ingen klättring. Bäst är att tält vid Kittelsjön och därifrån gör ett toppförsök med lätt packning (vatten och mat för dagen). Det går även att tälta i Kaffedalen, men då på snö.

Några råd:

- Packa lätt. Vägen upp mitt Kittelsjön är brant och väldigt jobbig med tung packning.
- Drick ordentligt, varje person bör minst ha med sig 1 liter vatten för toppförsöket.
- Gör en alpinstart, dvs gå ut tidigt (5-6 på morgonen, helst ännu tidigare) då snön fortfarande är hård.
- Använd stavar. Det är märkligt få som använder stavar i de svenska fjällen. Med stavar menar jag ingen lång trädgren, utan lätta vandringsstavar med ordentliga handfästen. I Alperna kör i princip alla med stavar. Själv kör jag även med stavar på tuffare 4000-meters bestigningar tills det blir brant nog att plocka fram isyxorna.
- Ät ordentligt dagen före.
- Ta med nötter, russin eller Snickers/Mars etc för lunch. Bröd kan vara gott, men mest för att fylla magen.
- Räkna med kyla och snabba väderomslag. Mössa, handskar och förstärkningsplag är ett måste. Kolla väderleksrapporten.

Sydtoppen består av en glaciär. Då ett stort antal personer bestiger toppen varje dag under sommaren finns det ofta en trampad väg upp i snön. Den kan dock bli mycket hård och hal vid kallt väder. Stegjärn behövs normalt inte. Även här en anledning till varför man bör ha med sig stavar, då de ger extra balans.

Vad gäller karta finns det en bra 1:20 000 karta över området. Alla leder är dock inte utmärkta på den.
 
Östraleden är både kortare och mindre jobbig då du slipper kaffedalen som innebär en nedstigning på cirka 300 höjdmeter innan det bär av uppåt igen. Östra ska du bara gå i fall du har vana att traversera glaciär. Tror inte heller att man kan hoppa på den guidade turen från fjällstationen med barn.
Verkar vädret ok så skulle jag ligga i kitteln då ni som sagt sparar in ett gäng timmar. Sen så skulle jag kolla av med sportshoppen på fjällstationen i fall de rekommenderar stegjärn. Sent på hösten så kan de bli ganska kyligt nattetid och halkigt på toppen även om den till mesta delen består av snö sommartid. Stegjärn går i sådana fall att hyra där. Var uppe på toppen den 28/8 och kan varm rekommendera turen.
Cristian
 
Sydtoppen 2009

Hej!
Vad avser vägen upp anser jag att östra leden är lättast. Dock så krävs det att man är 18 år (16 år i målsmans sällskap) för att få gå den. Kommer ni från Nikkaluokta är det lättast att ta västra leden medan om ni kommer ifrån Abisko är det lättare att ta Durlings led. Själv tycker jag att Durlings led är lite lättare än västra leden därför att man då slipper gå över Virranvárri för att sedan gå ner i Kaffedalen och därigenom ta 200-300 höjdmeter "i onödan".
Dock så går det att korta ner västra leden om man tältar vid Kittelsjön. Då sparar man in 3-4 timmar på toppturen vilket jag tror lönar sig om man reser med barn. Annars går det bra att tälta vid Kebnekaise fjällstation och om ni vill gå västra leden. Om ni vill gå Durlings led rekomenderar jag en tältplats i anslutning till den lilla sjön i Singivaggi (man ser den på Lantmäteriets fjällkarta och Högfjällskartan över Kebnekaise).
Kartor går för övrigt att köpa i flera friluftsbutiker och bokhandlar.
Stegjärn behövs normalt inte under sommaren men det går alltid att fråga vid fjällstationen och där kan man även hyra stegjärn om det skulle visa sig vara nödvändigt.

Till sist ett litet tips. Försök att få några dagar vid Kebnekaise och kolla väderprognosen i fjällstationen för att gå upp en dag då det är bra väder. Utsikten från toppen är verkligen någonting speciellt och det skulle vara tråkigt om man kämpat sig upp och inte kan se mer än 10 meter.

Önskar er en trevlig resa.
 
Hej,

jag var uppe i fredags med min 11-åriga dotter och kan kanske bidra med lite barnperspektiv! Vi gick västra leden, och det var inga problem med orken. Jag övervägde att ta östra leden; känner man till den vägen så ser jag inte att det skulle vara något problem med en 11-åring.

Vi tog toppturen som avslutning på en tur från Vakkotavare, och tältade en bit nedanför Kitteldalen.
Det finns en mängd fina tältplatser i det området, ett par km från stationen. Att gå upp med tält och allt annat i Kitteldalen verkar jobbigt tycker jag. Vi gick upp på 4 timmar (energisk 11-åring; det var bara att hänga på), ca 5 timmar ned. Mat dryck och varma kläder är allt som behövs (och skapligt väder).

Jag kan heller inte tänka mig att stegjärn behövs i juli/augusti.

Kort sagt, det är bara att gå!

M.v.h., Nils
 
Det blev Västra leden

Vi startade den 17 Juli och det var till en början växlande molnighet och lite blåsigt. Vi beslöt oss för att testa iallafall. Längs vägen upp mötte vi ett flertal som sa att det är lika bra att vända man ser inget där uppe i snöstormen. Envisa som vi är fanns inte den tanken i våra huvuden så vi stretade på och snön yrde plus att vinden ökade ju högre vi kom upp. Äntligen såg vi toppstugan och alla tänkte "MAT". Fulltankade med mat och kaffe begav vi oss av mot ett toppförsök som efter 45minuter lyckades och även fast vi inte såg mer än kanske 5meter var det värt all möda att stå där uppe på toppen av Sveriges högsta berg. Grabben lät placera en hembyggd flagga på toppen.

Kul grej som hände 2 dagar efter våran topptur var när vi i en godisaffär i Kiruna träffade några tjejjer som gjort toppturen dagen efter oss visade kort på denna gigantiska utsikt plus ett kort på toppen där flaggan satt kvar.

Turen tog 13 timmar från Tältet - Toppen - Tältet (Tältet var placerat mellen fjällstationen och början på Västra leden vi första stigningen)

ps
Nästa gång blir det en topptur i bättre väder
 

avslutad210712

Gäst
- Vilken är den enklaste vägen att ta sig upp?
Durlings led kräver att man går runt till Singi men är utan tvekan lättare än västra leden speciellt om man tältar en bit in i Singivagge. Östra leden uttalar jag mig inte om eftersom jag inte gått den ännu.

- Var är det smidigast att tälta?
Svår fråga att svara på. Beror på vad man menar med smidigast. Smidigast ur matsynpunkt är utmed fjällstationen, smidigast utifrån att gå upp västra leden är att tälta nedanför tuolpaguorni, smidigast utifrån att gå Durlings led är som tidigare nämts en bit in i Singivagge

- behövs stegjärn i Juli/augusti ?
Normalt sett inte i juli och början av augusti men mot mitten/slutet av augusti har jag ingen aning om.

[ändrat]

Om man läser genom hela tråden innan man svarar så kanske man ser att färden redan är gjord *S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.