Kebnekaise, utrustning mm.

Hejsan =)

Antar att det finns massor med trådar redan, men har verkligen inte tid att sitta och söka nu. Hoppas några kunniga kan svara mig innan imorgon kväll!

Kommer åka upp till Kebnekaise mot slutet av veckan. Tälta runt fjällstationen 2 nätter + topptur. Har aldrig gjort något liknande såhär tidigt... Hur varm sovsäck behöver jag ? Har en säck som jag använt på sommaren, komfort temp +6 el 8.. Har aldrig frusit i den, men dock varit kall(när det varit som absolut kallast.) och fått klä på mig lite när vi varit i fjällen i Juli tidigare år. Vad kan kan räkna med för väder denna årstid ?

Har ett självuppblåsbart liggunderlag från McKinley, skulle väll gissa på att det är kanske 3 cm tjockt. Klarar jag mig med detta ? Skaffa nytt ? Dubbla liggunderlag, mitt nuvarande+ett vanligt billigt ?

Klädesväg ? Har kängor och regnkläder+fjällräven brallor, inga skalkläder. Hur mycket behöver jag ha under för vandring+ utevistelse runt tält osv. ?

Tacksam för alla tips jag kan få just nu !!

Som sagt har jag varit en del i fjällen tidigare, dock under SOMMAREN, sent i juli --> augusti. Så har ryggsäck och annan basutrustning.. Funderar mest på om jag klarar mig nu med de saker jag har eller om jag ska försöka köpa/låna något mer..

MVH =)
 
hejsan ska du upp nu så behöver du en sovsäck med temperatur -35, det är liksom bara början av juni. Alla liggunderlag som är mindre än 8 cm tjocka är direkt livsfarliga just nu och du behöver dubbla underställ då du går, trippla för tältlivet.

Eller så söker du i forumet. Att inse att det säkert finns svar men inte orka var det mest slöa jag sett på länge.
 
Tack för ditt mycket givande svar!! Ska verkligen ha det i åtanke.. Tror jag tar med mig en lastbil med sovsäckar så jag inte fryser ihjäl..........................

För att förklara mig, börjar jobba om 45 minuter. Till imorgon kl 07.00. Kommer att sova fram till ca kl 15. Därefter har jag ca 3 timmar tills alla butiker stänger. Sedan ska det packas och fixas och handlas. För att sedan åka iväg Torsdag morgon.

Fick veta för ca 2 timmar sedan att jag skulle iväg.

Förövrigt sa jag väll aldrig något om att jag inte orkade ? Sa att jag inte hade tid..
 
Du måste ha sovsäck som klarar -10 eller lägre, i Tarfala var den 0 idag, varma kläder mm, det kan blåsa en hel del vid den här tiden.
Ta en titt här http://www.kebnekaise.nu/se/ .
Med så kort tid och med utrustning att kompletera så tycker jag att du ska stanna hemma men du gör som du vill, det blir du som får lida för dina missar.
Lycka till.
 
Tackar för svaret ! Hur kallt kan man räkna med att det kommer att bli ??

Är det en rimligt att ta sig upp till toppen nu ?? Får försöka slå en signal till fjällstationen eller någon turistbyrå som kan veta.. Men på de bilder/webbkameror jag sätt ser det ju i stort sätt bart ut ?

Förövrigt kommer vi bara vandra till fjällstationen, invänta bra/okej väder, ta oss upp till toppen och sedan hem.. Kommer inte att göra något märkvärdig vandring, utan bara toppturen.

Kläder har jag nog så jag klarar mig.. Har väl impregnerade regn/allvädersställ som är testade sedan tidigare och klarar ordentligt blött väder.. Finns naturligtvis gränser, efter ett par timmars kraftigt regn har jag aldrig varit riktigt torr vad jag än använt...

Funderar mest på HUR mycket kläder jag behöver ha under ? Rent utav ta med en vinterjacka ?

Sedan sovsäck och liggunderlag.. Sovsäck kan vara löst, har ev. en som klarar 15-20 minusgrader iaf.. Liggunderlag har jag som sagt, men funderar vad jag ska använda. Någon kombination ??

Har som sagt aldrig tältat annat än mitt i sommaren..
 
Tackar för svaret ! Hur kallt kan man räkna med att det kommer att bli ??

Är det en rimligt att ta sig upp till toppen nu ?? Får försöka slå en signal till fjällstationen eller någon turistbyrå som kan veta.. Men på de bilder/webbkameror jag sätt ser det ju i stort sätt bart ut ?

Förövrigt kommer vi bara vandra till fjällstationen, invänta bra/okej väder, ta oss upp till toppen och sedan hem.. Kommer inte att göra något märkvärdig vandring, utan bara toppturen.

Kläder har jag nog så jag klarar mig.. Har väl impregnerade regn/allvädersställ som är testade sedan tidigare och klarar ordentligt blött väder.. Finns naturligtvis gränser, efter ett par timmars kraftigt regn har jag aldrig varit riktigt torr vad jag än använt...

Funderar mest på HUR mycket kläder jag behöver ha under ? Rent utav ta med en vinterjacka ?

Sedan sovsäck och liggunderlag.. Sovsäck kan vara löst, har ev. en som klarar 15-20 minusgrader iaf.. Liggunderlag har jag som sagt, men funderar vad jag ska använda. Någon kombination ??

Har som sagt aldrig tältat annat än mitt i sommaren..

De kläder du brukar ha ute + tröja, tjock, för kvällen runt tältet. Varm mössa + handskar, tunn halsduk/balaclava är bra förstärkningsplagg. Regnplaggen är också dina skalplagg. Ett torrt hellångt ombyte. Blir det kallare använd värmeslingan.

Varm sovsäck, se till att den klarar minus 5 i alla fall. Alt. kan vara två kalla i varandra. Liggunderlaget duger + något att bära i, något att gå i, helst med skaft.

...att det är snöfritt runt stationen är bra när ni ska slå upp tältet men stationen är på 900 m och ni ska till 2000...bestigningen kan bli vansklig med rutten snö och block.



//J
 
Betänk att alla årstiderna kan uppträda i tät följd. Snö och regn är inget märkligt i juni, men heller inte -10 på natten och +20 dagtid i solen. Vinden gör sitt till kylan.
Det är alltid lättare att klä av sig än på sig det man inte har.
Du får en god tur!
 
Håller med föregående talare. Du kan ju även ta två sovsäckar utanpå varandra, två sommarsäckar borde räcka nu. Du ska ju inte bära så många dagars mat, så då kan ju mer annat skräp få plats. Det värsta som kan hända är ju att du bär tungt eller sover dåligt, på två dagar fryser man knappast ihjäl i närheten av en fjällstation, även om den är stängd som nu. Liggunderlaget räcker om du blåser upp det hårt och låter bli att ligga på blöt lerjord (lite ris under tältet gör stor skillnad).

Det har varit väldigt lite snö i år i Kebnekaisetrakten. Troligen kan du tälta på barmark och behöver inga snötältpinnar. Du kan ju ta med ett par spikar om dina vanliga tältpinnar är riktigt kassa, tjälad jord är hård. Jag var på toppen föe nån månad sen, då hade man kunnat gå upp i pjäxor hela vägen, det var nästan renblåst överallt. Det kan ju vara rutten snö nu på vissa ställen, då blir det jobbigt, men genomförbart. Ett "vanligt" år hade jag nog rekommenderat stighudar och skidor, men i år är det ovanligt lite snö. I alla fall för en månad sen...

Se till att köpa den bruna Kebnekaisekartan i stor skala, så hittar du lättare på berget.

Eftersom stationen är stängd kan du ju lika gärna tälta vid Kittelbäcken (nedanför Tuolpagorni), så spar du några km inför "toppatacken".
 
Jag tror definitivt du klarar dig på den sovsäck du har. Om du kan tänka dig att investera lite köp ett underställ i ull, lite tjockare. Alltid användbart sommar som vinter på kallare platser. Använd det i sovsäcken, strumpor och mössa! Inga problem :)

Toppen kan troligen vara svår att nå pga mycket smältvatten, det finns ingen bro på västra leden i kitteldalen det kan bli problem.

Annars klarar du dig.tjocka liggunderlag tycker jag personligen är bull shit, själv har jag alltid haft vanligt tunnt cellplast både sommar o vinter -30 lätt och gediget!

Så, två underställ, ett i ull. Ett har du som teserf men kan ju använda båda om det blir riktigt kallt. Mössa, handskar balaclava, tjock tjöjja och tunnare tröjja, (ull är alltid nice).

Då klarar du dig! Det kan inte gå se fel, ligga i sovsäcken o läsa om regnet smattrar på tältduken är inte fel de :D
Självklart ska du åka upp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cantrell Utrustning Kebnekaise Fjällvandring 9
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.