Kebnekaise oledat

I somras var jag ute på en tvåveckors solovandring i Kebnekaisefjällen, och fick se så väldigt mycket mer än förra sommaren. I år lämnade jag nämligen lederna och gick rakt ut i naturen. Rekommenderas starkt! Jag fick uppleva naturen helt i ensamhet (mötte bara en vandrare på etapp 8 och tre på etapp 11) och kunde ändå sova i fjällstugor hela vägen. Och jag gick inte en enda meter på Kungsleden!

Etapp 1: Nikkaluokta-Tarfala raka spåret
Etapp 2: Topptur till Kaskasatjåkka
Etapp 3: Tarfala-Sälka via Kaskasavagge
Etapp 4: Sälka-Hukejaure via dalen norr om Sälkamassivet (den vackraste plats jag varit på!)
Etapp 5: Hukejaure-Tjäktja
Etapp 6: Tjäktja-Alesjaure via bergsryggarna väster om Kungsleden
Etapp 7: Alesjaure-Nallo via Unna Vistasvaggi
Etapp 8: Nallo-Tjäktja
Etapp 9: Tjäktja-Unna Allakas
Etapp 10: Unna Allakas-Kårsavagge raka spåret (obs: mycket besvärligt vad strax nordost om Sjangeli)
Etapp 11: Kårsavagge-Abisko turist via forskningsstationen och förbi Måndalen

De flesta etapperna tog mellan sju och tio timmar. Några är mer krävande än andra, med ganska många höjdmeter och blockterräng. Tog vilodagar efter etapp 4 och 9. Om någon skulle vara intresserad av fler detaljer är det bara att höra av sig.

/ Filip
 
Jag är väldigt intresserad men...

Vi ska göra en stugtur i Kebnekaiseområdet i början av september. Vi har 9-10 dagar på oss. Grundplanen är väl att gå Kungsleden Abisko - Kebnekaise - Nikkaloukta och i princip stanna vid varje stuga. Nu har jag inte varit i området förut men eftersom etapperna verkar extremt vältrampade och ofta är under 15 km känns det som att vi kommer att komma fram till stugorna lite väl tidigt på dagarna. Vi har förstås lätt packning och har i alla fall några mil i benen. Visserligen kan man göra små toppturer från stugan och så men det brukar bli lite halvdant tycker jag. Därför letar jag efter tips på "omvägar" man kan ta för att, om vädret tillåter, göra en del etapper lite längre och mer spännande. Den enda ledade alternativa väg jag kan se på kartan är att från Alesjaure gå via Vistas och Nallo istället för Tjäktja.

Din tur verkar väldigt intressant. Problemet är att vi inte är särskilt fjällvana så sträckor med svåra vad är bara att glömma och frågan är om vi ska ge oss på något oledat överhuvudtaget. Jag är visserligen hyfsat van att hantera karta och kompass men det är i södra Sverige det. En del av de sträckor du beskriver är markerade på kartan som "Färdväg, oftast omarkerad". Innebär det att det i alla fall finns en tydlig stig att följa?

Om du eller någon annan har tips på hur vi kan förlänga/krydda vår tur utan att fjällräddningen ska behöva rycka ut är jag väldigt tacksam. Nästa gång vi kommer till området kanske vi är mogna att göra om din vandring.
 

avslutad210712

Gäst
Vi ska göra en stugtur i Kebnekaiseområdet i början av september. Vi har 9-10 dagar på oss. Grundplanen är väl att gå Kungsleden Abisko - Kebnekaise - Nikkaloukta och i princip stanna vid varje stuga. Nu har jag inte varit i området förut men eftersom etapperna verkar extremt vältrampade och ofta är under 15 km känns det som att vi kommer att komma fram till stugorna lite väl tidigt på dagarna. Vi har förstås lätt packning och har i alla fall några mil i benen. Visserligen kan man göra små toppturer från stugan och så men det brukar bli lite halvdant tycker jag. Därför letar jag efter tips på "omvägar" man kan ta för att, om vädret tillåter, göra en del etapper lite längre och mer spännande. Den enda ledade alternativa väg jag kan se på kartan är att från Alesjaure gå via Vistas och Nallo istället för Tjäktja.

Din tur verkar väldigt intressant. Problemet är att vi inte är särskilt fjällvana så sträckor med svåra vad är bara att glömma och frågan är om vi ska ge oss på något oledat överhuvudtaget. Jag är visserligen hyfsat van att hantera karta och kompass men det är i södra Sverige det. En del av de sträckor du beskriver är markerade på kartan som "Färdväg, oftast omarkerad". Innebär det att det i alla fall finns en tydlig stig att följa?

Om du eller någon annan har tips på hur vi kan förlänga/krydda vår tur utan att fjällräddningen ska behöva rycka ut är jag väldigt tacksam. Nästa gång vi kommer till området kanske vi är mogna att göra om din vandring.

De färdvägar som är kallas omarkerade är nästan undantagslöst rösade så länge man håller sig i abisko-kebnekaise-området. Med tanke på att många såna färdvägar går i blockrik terräng så skall man inte utgå från att det finns tydliga stigar att följa men rösningen är oftast rätt enkel att följa och är man något så när bevandrad med karta och kompass (behövs bara vid dåligt väder - om ens då) så brukar det inte vara några problem. Dessutom är de allra flesta dalar/områden i ovanstående område smala och djupa vilket gör det svårt att gå fel. Området "bakom" Sälka mellan Hukejaure och Tjäktja är rätt platt vilket gör det lätt att vandra och orientera sig så länge man slipper dimma men får man dimma så blir det lite mer svårorienterat.
 
Unna Visttas

Den enda ledade alternativa väg jag kan se på kartan är att från Alesjaure gå via Vistas och Nallo istället för Tjäktja.

Om du eller någon annan har tips på hur vi kan förlänga/krydda vår tur utan att fjällräddningen ska behöva rycka ut är jag väldigt tacksam. Nästa gång vi kommer till området kanske vi är mogna att göra om din vandring.

Vill rekommendera Unna visttas vaggi från Alesjaure istället för Visttas vaggi, en intressantare tur med mycket vackra vyer, lättgånget i inledningen, lite knepigare med videt ner mot Visttas/Nallo hållet.. fina tältplatser, i dramatisk miljö med topparna som tornar upp runtomkring, en liten bit nedanför sjön... har lagt ut lite bilder från sträckan i mitt album här på utsidan...

Thomas
 
Sälka-Tjäktja alternativ väg

Svar till Nuskani:

Som ett alternativ till att gå mellan Sälka och Tjäktja längs Kungsleden kan man göra en liten avstickare västerut. Det blir som en blandning av etapp 4 och 5 som beskrivs i trådens första meddelande.

Vada precis vid Sälkastugan och vandra norrut cirka 3 km. Gå in i dalen mellan toppen 1484 och Lulip Suoricohkka. Runda det senare berget på sydsidan och gå norrut upp mot och genom Muorahisvaggi. Antingen så går du dalen i sin helhet och når Tjäktjastugan norrifrån, eller så går du över berget öster om dalen mellan topparna 1462 och 1413 och når Tjäktja söderifrån.

Även vägen genom Geargevaggi (då viker man av västerut strax innan Tjäktjapasset) ska vara fin, men där har jag själv inte gått.


Från Singi kan man gå genom Neasketvaggi till Hukejaure. Vägen från Hukejaure norrut (jag gick väster om berget Kärpel och därefter upp till Muorahisvaggi) är flack och lättvandrad (enligt en karta från 1952 så gick det på den tiden en led där!).


Från Abiskojaurestugan kan man gå till Kårsavaggestugan rakt över berget på 2-3 timmar. En lite längre variant är att från Abiskojaurestugan gå en bit på leden mot Unna Allakas och gå upp i Hoiganvaggi. Vid Skoabakti kan man gå upp till sjön på 935 m, runda toppen 1242 på västsidan och gå mellan topparna 1223 och 1300 rakt mot Kårsavaggestugan. Längst uppe är det lite besvärligt underlag med ganska mycket klappersten, och nervägen till stugan är ganska brant (gräsklädda hyllor), men man blir rikligt belönad med utsikt. Väldigt vackert!


Det är inte särskilt svårt att hitta alternativ till Kungsleden. Det är bara att kolla på kartan, försöka bedöma avstånd, terräng, lutning och eventuella vad. Väl ute i geografin är det i de allra flesta fall väldigt lättorienterat. Vädret är ju dock en faktor, och många av de etapperna jag gjorde i sommar hade jag nog undvikit om det varit dimma eller rusk.


Hoppas du får en trevlig vandring. Du får gärna tipsa mig om du hittar en fin färdväg.

/ Filip
 

avslutad210712

Gäst
Svar till Nuskani:

Även vägen genom Geargevaggi (då viker man av västerut strax innan Tjäktjapasset) ska vara fin, men där har jag själv inte gått.

/ Filip

Gick den vägen i sommar (fast åt andra hållet) och det var lättvandrat

Har du någon mer detaljerad beskrivning hur du gick etapp 6 respektive 9?
 
Tjäktja-Alesjaure (ryggvandring) och Tjäktja-Unna Allakas

Hej!

Här kommer beskrivningar av mina vägval, som ibland var lyckade, ibland inte. Ska också informera om att stigningarna är rejält jobbiga, samt att det låg väldigt mycket snö från cirka 1200 m och uppåt. Jag vet alltså inte hur terrängen är där uppe när det är barsmält. Kartnamn och höjdangivelser från Lantmäteriets kartsök.

Båda turerna utgår ifrån Tjäktjastugan, med ett vad ganska direkt. Första gången jag gick över höll jag öster om sjön Luoktekluoppal, men det var ett riktigt besvärligt ställe. Andra gången gick jag väster om videträsket väster om nämnda sjö, och där var det inga som helst problem (max knädjupt och ingen vidare strid mittfåra).

Nästa projekt är att ta sig upp på 1500 m-nivå, och även här gjorde jag olika val första och andra gången. Första gången gick jag i princip rakt norrut, så att jag kom mellan dalsänkan Luoktekriehppi och topparna 1416 och 1416, och sedan vidare mellan toppen 1543 och glaciären. Andra gången gick jag upp på västsidan om Luoktekriehppi mitt emellan topparna 1261 och 1270 m och vidare upp till toppen 1584 m.

Hittills kan jag konstatera att de mera västliga vägvalen var att föredra. Även på turen till Alesjaure hade jag tjänat på att ta den västra varianten. Det var ett lättare vad, lättare väg uppför och lättare topografi uppe på platån.

På min vandring till Alesjaure gick jag sedan över Gungar, 1442 m, och toppen 1451 m mot Gardecohkka (håll lite marginal till stupet ner i Garderiehppi!). Ganska lättgånget. När jag skulle ner från Gardecohkka gjorde jag en lov åt norr, men när jag kom runt berget såg jag att jag lika gärna kunde gått rakt ner från toppen åt nordost. Se upp så att du inte kommer för långt norrut när du ska ner mot Alesjaure - grässlänterna övergår väldigt plötsligt i rena stup där. Från dörr till dörr tog det 9h 15min.

När jag skulle till Unna Allakas gick jag från toppen 1584 svagt ner på skrå åt norr, siktade på en punkt ungefär mitt emellan sjön Bajip Gorzzijavri och sjön rakt österut från densamma. Gå inte för rakt på, för det finns en sluttning på västsidan som är betydligt brantare än vad det ser ut att vara på kartan. Vidare gick jag rakt över berget Snarapoaivi och siktade på den punkten där vandringsleden från Alesjaure gör en tvär sväng vid Stuor Allagas. Följde spången till stugorna. Ganska lätt terräng hela vägen. 9h 45min.

Lycka till!
Filip
 

avslutad210712

Gäst
Tack för hjälpen. Är ett område jag funderat på att gå i men eftersom jag aldrig tidigare sett någon beskrivning hur det är att gå där så har jag inte riktigt känt för att chansa.
 
Hej!

Här kommer beskrivningar av mina vägval, som ibland var lyckade, ibland inte. Ska också informera om att stigningarna är rejält jobbiga, samt att det låg väldigt mycket snö från cirka 1200 m och uppåt. Jag vet alltså inte hur terrängen är där uppe när det är barsmält. Kartnamn och höjdangivelser från Lantmäteriets kartsök.

Båda turerna utgår ifrån Tjäktjastugan, med ett vad ganska direkt. Första gången jag gick över höll jag öster om sjön Luoktekluoppal, men det var ett riktigt besvärligt ställe. Andra gången gick jag väster om videträsket väster om nämnda sjö, och där var det inga som helst problem (max knädjupt och ingen vidare strid mittfåra).

Nästa projekt är att ta sig upp på 1500 m-nivå, och även här gjorde jag olika val första och andra gången. Första gången gick jag i princip rakt norrut, så att jag kom mellan dalsänkan Luoktekriehppi och topparna 1416 och 1416, och sedan vidare mellan toppen 1543 och glaciären. Andra gången gick jag upp på västsidan om Luoktekriehppi mitt emellan topparna 1261 och 1270 m och vidare upp till toppen 1584 m.

Hittills kan jag konstatera att de mera västliga vägvalen var att föredra. Även på turen till Alesjaure hade jag tjänat på att ta den västra varianten. Det var ett lättare vad, lättare väg uppför och lättare topografi uppe på platån.

På min vandring till Alesjaure gick jag sedan över Gungar, 1442 m, och toppen 1451 m mot Gardecohkka (håll lite marginal till stupet ner i Garderiehppi!). Ganska lättgånget. När jag skulle ner från Gardecohkka gjorde jag en lov åt norr, men när jag kom runt berget såg jag att jag lika gärna kunde gått rakt ner från toppen åt nordost. Se upp så att du inte kommer för långt norrut när du ska ner mot Alesjaure - grässlänterna övergår väldigt plötsligt i rena stup där. Från dörr till dörr tog det 9h 15min.

När jag skulle till Unna Allakas gick jag från toppen 1584 svagt ner på skrå åt norr, siktade på en punkt ungefär mitt emellan sjön Bajip Gorzzijavri och sjön rakt österut från densamma. Gå inte för rakt på, för det finns en sluttning på västsidan som är betydligt brantare än vad det ser ut att vara på kartan. Vidare gick jag rakt över berget Snarapoaivi och siktade på den punkten där vandringsleden från Alesjaure gör en tvär sväng vid Stuor Allagas. Följde spången till stugorna. Ganska lätt terräng hela vägen. 9h 45min.

Lycka till!
Filip

Hej på dig Filip.

Jag kollade här och läste då ett väldigt spännande ‘alternativ’om att gå uppe på höjderna ifrån
Mouhrinasvagge och över till Unna Allakas. Du har tydligen gjort det?.
Gick du i så fall den röda sträckan som jag markerat här på kartan? Hur pass ‘stening’ är det, alltså jag menar är det stora block eller är det skifferblock mest?
Jag gick i somras den sträckan med turkos färg och den var okej..
Du skriver att ifrån Tjäkjta till U Allakas tog det dig nio timmar. Då gick du fort ändå va?
Har du några bilder ifrån detta?
Med hälsning
Anders .
 

Bilagor

  • tjäktja.jpg
    tjäktja.jpg
    143.6 KB · Visningar: 1,359
över berget från Tjäktja till Unna Allakas

Hej!

Sorry att jag inte svarat tidigare, men jag har varit utomlands ett tag. Kul att tråden fick liv igen.

Den färdväg du ritat in i kartan stämmer bra, sånär som på att jag gick öster om Bajip Gorzzijavvri och därefter rakt över toppen på Snarapoaivi. Jag anslöt till leden mellan Alesjaurestugorna och Unna Allakas där det blir en kraftig nivåskillnad ner till den senare stugan. Men jag tror att det skulle gå bra att gå mer rakt på stugan också, ungefär så som du ritat in i kartan.

häpp / Filip
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.