Kebnekaise och kamvandring första veckan i Oktober?

Jag har inte vart upp på keb. Men antar att det är liknande som att gå från liftstationen på aig du midi sommartid. Guiderna går med rep där. Personligen föredrar jag utan, då är det ju iallafall inte samma risk att bli nerdragen av nån annan.

Det är ju en lite anorlunda situation med guide/klient än med ett jämställt replag. Guiden förväntas ta en ökad personlig risk för att minska risken för klienten. Skulle du och jag gå en kam tillsammans skulle vi däremot fatta gemensamma beslut kring rep eller inte, löpande säkring/standplats/kortrep etc.
 
Det är ju en lite anorlunda situation med guide/klient än med ett jämställt replag. Guiden förväntas ta en ökad personlig risk för att minska risken för klienten. Skulle du och jag gå en kam tillsammans skulle vi däremot fatta gemensamma beslut kring rep eller inte, löpande säkring/standplats/kortrep etc.
Tack för alla svar och åsikter. Personligen har jag respekt för det berget, samt tiden på året. Att kunna sköta oss själva den tiden på året ser jag inga problem i, inte heller att få tända pannlampor på vägen tillbaka om mörkret kommer.
Problemen sitter främst i hur isigt, snöigt och besvärligt det blir upp och ner…
 
Tack för alla svar och åsikter. Personligen har jag respekt för det berget, samt tiden på året. Att kunna sköta oss själva den tiden på året ser jag inga problem i, inte heller att få tända pannlampor på vägen tillbaka om mörkret kommer.
Problemen sitter främst i hur isigt, snöigt och besvärligt det blir upp och ner…
Du har rätt, det är största problemet( man vet aldrig i förväg vilka förhållanden blir det på vägen.
Har ni inte vana att gå i den här terrängen i snö/is då är det livsfarligt.
Bussar inte går efter 17/9.
 
Återkoppling som tack för alla svar!
Oktober var magiskt bra! Kallt, klar luft, första snön, lite med folk. Allt var tok bra förutom att när vi kom upp till östra leden så vara första sektionerna av Via Ferrata vajern borta:( så bestigningen tog slut där. Vi hade helt enkelt inte egen säkringsutrustning för att genomföra det på säkert sätt. Dock var det ändå en fantastiskt resa och med fint väder. Dock rejält kallt i vindarna med kyleffekt ner mot minus 15-20 grader.
Återigen, tack för alla tips!
 

Bilagor

  • Kebnekaise2023-24.jpeg
    Kebnekaise2023-24.jpeg
    5.1 MB · Visningar: 247
  • Kebnekaise2023-22.jpeg
    Kebnekaise2023-22.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 232
  • Kebnekaise2023-23.jpeg
    Kebnekaise2023-23.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 191
  • Kebnekaise2023-19.jpeg
    Kebnekaise2023-19.jpeg
    3.5 MB · Visningar: 227
  • Kebnekaise2023-20.jpeg
    Kebnekaise2023-20.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 192
  • Kebnekaise2023-16.jpeg
    Kebnekaise2023-16.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 193
  • Kebnekaise2023-13.jpeg
    Kebnekaise2023-13.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 199
  • Kebnekaise2023-14.jpeg
    Kebnekaise2023-14.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 199
  • Kebnekaise2023-11.jpeg
    Kebnekaise2023-11.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 208
  • Kebnekaise2023-3.jpeg
    Kebnekaise2023-3.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 247
Återkoppling som tack för alla svar!
Oktober var magiskt bra! Kallt, klar luft, första snön, lite med folk. Allt var tok bra förutom att när vi kom upp till östra leden så vara första sektionerna av Via Ferrata vajern borta:( så bestigningen tog slut där. Vi hade helt enkelt inte egen säkringsutrustning för att genomföra det på säkert sätt. Dock var det ändå en fantastiskt resa och med fint väder. Dock rejält kallt i vindarna med kyleffekt ner mot minus 15-20 grader.
Återigen, tack för alla tips!
Gick ni ner och hämtade mer säkerhetsutr och nytt försök eller gick ni runt och tog västra leden istället?

/Patrik
 
Kom upp är nog till området inte upp på syd och nordtoppen, om jag tolkar rätt.
Fina bilder och säkert nyttiga erfarenheter. Berätta gärna mera.

Thure
 
Härligt! Fina bilder!

Och klokt att ni vånde istället för att chansa när vajern var borta. Misslyckade bestigningar blir de bästa historierna :)
 
Gick ni ner och hämtade mer säkerhetsutr och nytt försök eller gick ni runt och tog västra leden istället?

/Patrik
Vände ni alltså där Via Ferratan börjar eller hur högt tog ni er och via vilken väg?
Just nu är jag förvirrad och jag hara bara vart på keb sommartid (och ett antal år bakåt) så jag känner inte igen mig i detalj med snön.
Som andra redan sagt, klokt att vända när man inte känner sig säker. Berget står kvar (ävne om kanske tyvärr sydtoppen blir lite lägre med tiden).

/Patrik
 
Vände ni alltså där Via Ferratan börjar eller hur högt tog ni er och via vilken väg?
Just nu är jag förvirrad och jag hara bara vart på keb sommartid (och ett antal år bakåt) så jag känner inte igen mig i detalj med snön.
Som andra redan sagt, klokt att vända när man inte känner sig säker. Berget står kvar (ävne om kanske tyvärr sydtoppen blir lite lägre med tiden).

/Patrik
Vi vände på strax under 1800m, där insteget till klättringen på östra börjar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gjnn Västra leden Kebnekaise, frågor Klättring allmänt 7
jonsa1977 Kebnekaise, Galdhöpiggen men mer...? Klättring allmänt 8
PetNor Dödsolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 3
sondrekv Vanskelige passasjer - Kaskasatjåkka, Kaskasapakte og Kebnekaise sommer Klättring allmänt 13
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
KarlK86 Klättring runt om i Kebnekaise trakten! Klättring allmänt 0
sneglen33 Kebnekaise öst-leden: någon low-mid-high erfaren som vill med vintertid??? Klättring allmänt 0
Steffe.A Topprepsklättring på eller runt Kebnekaise? Klättring allmänt 4
KLAGER Klätterolycka på Kebnekaise Klättring allmänt 14
klätterpojken kebnekaise Klättring allmänt 1
motumba Klätterförare Kebnekaise Klättring allmänt 4
skynet Guide i dödsolycka i Kebnekaise Klättring allmänt 0
ÄventyrsUffe Kebnekaise Klättring allmänt 0
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas... Klättring allmänt 4
Qluless Kamvandring, Halspasset till sydtoppen Klättring allmänt 1
trolltind Far och dotter tillsammans för första gången i stora berg Klättring allmänt 5
Jennsa Första kamsäkringarna Klättring allmänt 14
Penkis Första platån nådd, hur gå vidare? Klättring allmänt 11
jcederli Första gången på kullen Klättring allmänt 2
zzeezz Första utrustningen skall inköpas Klättring allmänt 19
climbingfreaks Chamonix i augisti för första gången, och det ska klättras!! Klättring allmänt 3
Jepp Första klättringsutrustningen Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.