Kebnekaise i oktober

Jag tänkte tillsammans med ett par kompisar vandra i Kebnekaisetrakten i tre dagar i början av oktober, med en topptur till Kebnekaise via västra leden 1/10 i år. Är det någon som har erfarenhet av Kebnekaise, eller Lapplandsfjällen i allmänhet, i början av oktober? Vad tror ni om väderförhållandena? Vad kan vi behöva för kläder? Kan det gå bra att tälta? Klarar jag mig med en sovsäck med en comfortgräns på +2C och en extremgräns på -13C?

Tacksam för alla tips jag kan få! =)
 
Running Farmer; sa:
Jag tänkte tillsammans med ett par kompisar vandra i Kebnekaisetrakten i tre dagar i början av oktober, med en topptur till Kebnekaise via västra leden 1/10 i år. Är det någon som har erfarenhet av Kebnekaise, eller Lapplandsfjällen i allmänhet, i början av oktober? Vad tror ni om väderförhållandena? Vad kan vi behöva för kläder? Kan det gå bra att tälta? Klarar jag mig med en sovsäck med en comfortgräns på +2C och en extremgräns på -13C?

Tacksam för alla tips jag kan få! =)

Givetvis går det bra att tälta... Bra grejer kan vara ett par varma långkalsonger, en tjock värmejacka och en pannlampa till de mörka kvällarna i tältet. Räkna med minusgrader på nätterna, men en sovsäck med -13 som extremgräns kan funka beroende på hur frusen man är. Vädret kan vara ganska kallt och regnigt.

/P
 
Running Farmer; sa:
Jag tänkte tillsammans med ett par kompisar vandra i Kebnekaisetrakten i tre dagar i början av oktober, med en topptur till Kebnekaise via västra leden 1/10 i år. Är det någon som har erfarenhet av Kebnekaise, eller Lapplandsfjällen i allmänhet, i början av oktober? Vad tror ni om väderförhållandena? Vad kan vi behöva för kläder? Kan det gå bra att tälta? Klarar jag mig med en sovsäck med en comfortgräns på +2C och en extremgräns på -13C?

Tacksam för alla tips jag kan få! =)

Komfortgräns + 2 låter väl lite tycker jag. Räkna med minus på nätterna, kanske så lågt som 10-15 i värsta fall. Extremgräns är ganska ointressant, den har inget att göra med sömn utan snarare med överlevnad. Ev kan kanske din sovsäck förstärkas med en tunn extrasäck eller med en kombination av överdrag och dunjacka som läggs ovanpå på natten.

I övrigt extra varma förstärkningsplagg typ vinterhandskar, varm mössa, kanske en dunjacka som sagt, en bra pannlampa och gott om sockor till de rymliga skorna. Jag skulle ta ett extra liggunderlag också, typ clasohlsson som kapas i 3/4 längd och används tillsammans med ditt vanliga liggunderlag.

//J
 
Snön ligger över 8-900m strecket redan så räkna med kallt och kanske blåsigt väder.
Tre dagar inklusive en topptur är i kortaste laget. Vandring till och från Keb tar 2 dagar då är det bara en dag för toppen. Inte någon marginal alls.

Själv gillar jag hellre att besöka området under perioden slutet av augusti till första veckan i september. Otroligt härliga färger, inga mygg :) och plusgrader på höjd.
Har du eller dina kompisar inte tidigare varit i området rekommenderar jag dig att kanske tänka om på val av tur.

// Peter, precis hemkommen från en vandring i Abisko området.
 
Korta dagar

Hej!

Tänk också på att dagarna börjar bli rätt korta. Det skymmer vid 18-tiden och är det mulet, ännu tidigare.

Annars kan oktober vara en härlig månad också. Klar luft, kyligt och med snö på topparna.

I år har dock snön lagt sig i dalarna också redan nu i september. Men den här veckan lovar "värme", så det är inget som ligger kvar.

I likhet med någon annan här ovan tycker jag att marginalen verkar lite snålt tilltagen för att hinna med allt det där. En bestigning via västra leden är ett rejält dagsverke.

God tur!
Bert
 
Nyligen inblåst i snön på Kallaktjåkkå

Jag och en kompis har precis legat inblåsta uppe vid Kallaktjåkkå i norra Stora Sjöfallet. Några minusgrader, mycket hårda vindar (jag saknar vindmätare så jag kan inte säga om det var stormstyrkor).

Mitt 14 år gamla Nallo 3 låg tryckt mot kroppen (p g a vindtrycket i mer än ett halvt dygn, så när ljuset kom bröt vi lägret och tog oss ned mot skogen). Samtliga kläder åkte ned i sovsäcken för att inget skulle flyga iväg om tältduken brast i mörkret.

Min sovsäck har en tempgräns på -9 och det är komforttemp. Tveksamt om den klarat mycket mer kyla i det aktuella vädret. Jag är mycket tveksam till Kebtältning i oktober med en + 2 säck. Det kallaste jag upplevt var -10 den 18 sept 1994. I oktober kan det självfallet dippa ett par grader till.

I o f s kanske man kan komplettera med dubbla säckar för att öka marginalen. För övrigt är det en intressant och förmodligen kall tur ni ska göra med korta dagar.

Lycka till önskar Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
knolpak Kebnekaise i mitten av oktober Fjällvandring 17
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.