Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti

Tjenare alla "utsidare"

Jag skall med 3 andra vänner vandra från nikkaloukta till kebnekaise, vid kebne:s fjällstation bokar vi en topptur med guide om det går, annars blir det den andra leden. Efter toppturen skall vi vidare väster ut till kungsleden och därfifrån vandra till Abisko. Detta kommer att ske redan nästa vecka. Vi åker alltså till Kiruna härifrån Stockholm (med sas) måndagen den 30:e Augusti.

Hela turen är planerad att ta ungefär en vecka med reservation för någon extra dag.

Jag undar: Finns det några stopp under kungsleden där man kan köpa mat? t ex. vid dessa utmärkta stugbyar?

Jag skulle väldigt gärna vilja få några råd om en bra sovsäck och ett bra tält inför denna vandring, och kommande vandringar efter denna. Mitt nuvarande tält är något budget från ÖoB eller liknande, visserligen tog dess vindskydd hand om regnet under en natt i fjällen i höstas förra året, men golvet var blött och fuktigt så man fick liksom bara vara på sitt liggunderlag för att inte bli blöt. Kommer bifoga en bild på detta tält också. Det väger 3,2 kg för övrigt.

Den andra varan jag skulle vilja be råd om, är en ny sovsäck. Min nuvarande heter Caravan, väger 2,0 kg och tar tyvärr upp nästan hela huvudfacket i 50 liters ryggsäcken. En bild på denna kommer också.

Vad är era synpunkter på vandringen? Tror ni precis som jag att det kanske kommer bli ganska blött vissa dagar?

Jag vill gärna att tältet och/eller sovsäcken ni föreslår skall vara billigt :)
 

Bilagor

  • Tält.JPG
    Tält.JPG
    36.6 KB · Visningar: 1,091
  • Ryggsäck.JPG
    Ryggsäck.JPG
    40.6 KB · Visningar: 1,091
Finns det några stopp under kungsleden där man kan köpa mat? t ex. vid dessa utmärkta stugbyar?

Förutom Kebnekaise fjällstation finns proviantförsäljning vid Sälka-, Alesjaure- och Abiskojaurestugorna. Då är det i huvudsak torrvaror och konserver det handlar om. Sälka och Alesjaure har dessutom bastu.
 
Kom igen nu har ni inga tips alls?
Jag har redan kollat ett par timmar på olika tält/sovsäckar och annan utrustning som kanske skulle tilltala mig. Men jag vill ju fortfarande höra vad just ni har för synpunkter! Jag har så svårt för detta när det är svindyrt.
 
Definiera dyrt

Svårt att svara när vi inte vet vad som menas med dyrt och vad som prioriteras.
Ex. föredras ett tält för 1' som väger 5kg framför ett för 1'5 som väger 3kg
Ett Hilleberg för 8' kan kännas billigt för någon för att han bakar in livslängd, trygghet, vikt mm.
Men det finns ju tält att få för runt 500 på Coop väger inte mycket men du lär nog få räkna med att ifall vinden tar i så får du fortsätta som stugvandrare.
Tänk också på din längd, ett tält som Nallo eller WBT 3 (Från Northstar) m.m. kan bli kort ifall du är lång, så min rekommendation blir, gå ut och testa, när du hittat några bra alternativ sök bästa pris på internet eftersom du har bråttom åk dit och köp.
Ett annat tips är att söka här
http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=206
 
Ja, jag slarvade nog en del om vad jag exakt var ute efter. Sorry, my apologies :) Här kommer lite mer info:
Vill gärna ha ett 2-3-mannatält som kan väga runt 2-4kg och har ett ett golv som inte blir blött bara för att man tältar på blöt mossmark. Skulle gärna vilja att det stor emot längre varande regnväder eftersom jag skall vara ute med det i en vecka. Tältet får kosta runt 2000-3000 kr.

Jag har kollat in Marmot Limelight 3p och Everest ADV . Marmot vet jag fortfarande inte hur bra det håller i regn, inte riktigt folk som tagit upp det någonstans på nätet tycker jag. Everest har jag i princip inte hittat något alls om. Det enda jag vet är specifikationerna, men de säger mig ändå inte så mycket eftersom jag inte har en aning om hur tåligt t ex. 1800mm vattenpelare anses vara.

Så, om ett tälts vindskydd har, säg 1800 mm vattenpelare, hur mycket regn i snitt tål det då? Finns det något exempel? Och om golvet har 2000mm vattenpelare, vad tål det då som typ exempel?

Tack på förhand!
 
Tjenare alla "utsidare"

Jag skall med 3 andra vänner vandra från nikkaloukta till kebnekaise, vid kebne:s fjällstation bokar vi en topptur med guide om det går, annars blir det den andra leden. Efter toppturen skall vi vidare väster ut till kungsleden och därfifrån vandra till Abisko. Detta kommer att ske redan nästa vecka. Vi åker alltså till Kiruna härifrån Stockholm (med sas) måndagen den 30:e Augusti.

Hela turen är planerad att ta ungefär en vecka med reservation för någon extra dag.

Hoppas det var fint och kul på er resa.

Är själv intresserad av att göra just en sådan här tur.
Vart får man tag i en sådan guide?

Vi vill bestiga norratopen alltså stå på högsta punkten. :)
Vore också om vi kunde få klättra lite, fast vi inte är några klättrare.

Vore tacksam för förslag...
 
Hoppas det var fint och kul på er resa.

Är själv intresserad av att göra just en sådan här tur.
Vart får man tag i en sådan guide?

Vi vill bestiga norratopen alltså stå på högsta punkten. :)
Vore också om vi kunde få klättra lite, fast vi inte är några klättrare.

Vore tacksam för förslag...

Det var jätte härligt! Rekommenderar verkligen att åka dit.

En guide kan du enkelt få tag på i fjällstationen, du frågar bara i receptionen och därefter bokar en guide. Jag är rätt säker på att man kan få bestämma en del av den guidade turen själv, detta inkluderar klättring då. Dessutom kan man få gå en klätterkurs där vid fjällstationen och få öva på klättring vid deras "egna" lilla berg.
 
Det var jätte härligt! Rekommenderar verkligen att åka dit.

En guide kan du enkelt få tag på i fjällstationen, du frågar bara i receptionen och därefter bokar en guide. Jag är rätt säker på att man kan få bestämma en del av den guidade turen själv, detta inkluderar klättring då. Dessutom kan man få gå en klätterkurs där vid fjällstationen och få öva på klättring vid deras "egna" lilla berg.

Tar de kort på fjällstationen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
bombuspolaris Kaitum via Kebnekaise mot Abisko och Riksgränsen? Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
pjh891013 Klarar man Abisko-Kebnekaise på 6 dagar?? Fjällvandring 9
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
snuffle Prognos för abisko-kebnekaise Fjällvandring 7
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko och kebnekaise Fjällvandring 0
body Tält-och fiskeplatser mellan Abisko o Kebnekaise Fjällvandring 0
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
joan019 Abisko - Kebnekaise! Fjällvandring 9
egh01 Abisko - Kebnekaise - Saltoluokta Fjällvandring 29
Fredrik2 Abisko-Kebnekaise, fiske? Fjällvandring 0
ekonom Förhållanden Kebnekaise-Abisko Fjällvandring 3
Swedish Berman Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 4
lindfors Abisko-(Kebnekaise)Nikkaloukta Fjällvandring 3
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.